שאלה:
האם נכון שאם אמר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" בלי שם ומלכות החל מזמן פלג המנחה- יכול לעשות כל מלאכה ואפילו מלאכה דאורייתא, מיד עם צאת השבת (צאת הכוכבים ותוספת שבת שלאחר מכן) בלי לומר דבר? ואפילו בלי לומר פעם נוספת "ברוך המבדיל בין קודש לחול" בלי שם ומלכות?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
תשובה:
שלום וברכה
זה נכון, והוא בכלל מה שהובא בשו"ע סי' רצג סעי' ג שבדיעבד אפשר להבדיל וגם להתפלל ערבית בשבת מפלג המנחה ויעשה כמובן מלאכה רק אחר צאת הכוכבים, אבל במשנה ברורה שם כתב שלמעשה נמנעים מכך כיון שהוא דבר התמוה לרבים.
לוודא שהבנתי נכון:
חשבתי שאולי הבדלה עם ברכה מלאה בשם ומלכות חלה מפלג המנחה ומתירה מלאכה (אפילו מלאכה דאורייתא) מיד בצאת הכוכבים (אחרי תוספת שבת) בלי אמירה נוספת כלשהי של הבדלה בדברים.
מה שאין כן לגבי אמירה בלבד של "ברוך המבדיל בין קודש לחול" בלי שם ומלכות-שחל רק אחרי צאת הכוכבים-
והחידוש שגם זה חל מפלג המנחה כבר ומתיר עשיית מלאכה (אפילו מלאכה דאורייתא) מיד בצאת השבת (לאחר תוספת שבת)- בלי שצריך לומר שום הבדלה בדברים כלל ואפילו בלי שם ומלכות, ולא צריך לומר עוד פעם "ברוך המבדיל בין קודש לחול"?
לא ידוע לי על הבדל בענין זה. אבל כאמור למעשה לא עושים זאת.
אבל בדיעבד אני מבין שזה מועיל? יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
מועיל ואין הבדל.
אם הבנתי נכון, למסקנתך, אין מקור שזה מועיל אבל פשוט לך שזו הפסיקה?
אני לא רואה הבדל בענין זה בין הבדלה בתפילה להבדלה בדיבור שלא בתפילה.
השאר תגובה