לתרומות לחץ כאן

להוציא זיכוי עבור התחייבות זכות שהייתה לי

שאלה:

נסעתי לארה"ב המזוודה הגיע מאוחר שני ימים לפי תקנון של החברה יש לך זכות לקנות ציוד חיוני על חשבון חברת הטיסה לשני ימים אלו.
אני לא קניתי שום דבר בשני ימים אלו ורק עכשיו אחר שיש לי כבר את המזוודה שלי אני רוצה ללכת לקנות דברים ולהוציא חשבונית על תאריך מוקדם ולגבות את החברה כאילו קניתי את הדברים לצורך חיוני באותו שני הימים.
במילים אחדים אני חושב שזה קשור למה כשתב הרמ"א בסימן שמ"ח שטעות עכו"ם מותרת וי"א שמותר גם להטעות את העכו"ם אני חושב שמצב שלי זה נקרא להטעות את העכו"ם שהרי אני מטעה אותו לומר שקניתי דברים אלו בשני ימים אלו.
או שמא זה גניבה ואינו נכלל בכלל טעות ומטעה עכו"ם.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך לרכוש דברים חיוניים גם אחרי היומיים כיון שהייתה לך זכות באותם יומיים לרכוש מותר לך לדרוש את הזכות גם ביום אחר. אולם אין הטעם משום טעות עכו"ם אלא בגלל שההתחייבות שלך קיימת גם שעברו היומיים.

בהצלחה.

מקורות:

הפקעת הלוואתו בגוי מותרת דווקא שהגוי נתן הלוואה לישראל והכסף הגיע ליד הישראל בהיתר, על כך נאמר שאם הגוי טעה אינו חייב להחזיר לו. וי"א שיכול להטעות אותו. אבל להוציא כסף מגוי בהערמה לא נחשב לטעות גוי אלא לגזל הגוי. והכלל אם הכסף הגיע ליד הישראל בהיתר, הרי זה הפקעת הלוואתו. ואם הכסף מגיע באיסור הרי זה גזל הגוי. ולכן פסק הנתיבות בסימן קצד ס"ק ז שפיקדון של גוי ביד ישראל נחשב להפקעת הלוואתו שמותרת. ואילו במקח וממכר סובר היש"ש [הובא בש"ך שמח ס"ק ג] שנחשב לגזל הגוי, כיון שמוציא ממון מהגוי ללא תשלום.

על כן השאלה שלך לא קשורה למחלוקת של להטעות את הגוי. אלא יש לדון האם האפשרות שהייתה לך לרכוש דברים חיוניים ולא רכשת האם זה זכות ממון ולכן יהיה מותר לך לרכוש גם עכשיו שאין לך צורך. או שהתחיבות הייתה שאם יהיה לך צורך, וכשאין לך צורך אין זכות לרכוש.

ומצאנו בסימן ס סעיף ג גבי מתחייב לזון את חברו, יכול המקבל לדרוש את דמי המזונות, והטעם כיון שההתחייבות חלה יכול לדרוש דמים תחת המזונות, כיון שאין לו צורך במזונות. וכמו כן כיון שיש התחייבות מצידם לשלם לך את כל הנדרש לך, הזכות שלך קיימת, וגם אם לא היית צריך באותם ימים אתה יכול לדרוש את התשלום עבור ההתחייבות שלהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל