לתרומות לחץ כאן

בדקה ביום הראשון בלבד

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
אשה שבדקה רק ביום הראשון ולא בדקה בשום יום אח"כ, האם נסמוך על הדעה הראשונה שבשו"ע שבדיקת יום א' תועיל ולכן יכולה לטבול או שתמנה מחדש ז"נ מהיום השמיני? האם בדיקות רק בימים א' וגם ח', יועילו שתטבול מיד אח"כ?

תשובה:

שלום רב

באופן כללי אין להקל בזה בשום אופן, שכן כבר נפסקה הלכה בשו"ע שבדיקת ראשון ושביעי מעכבת. אולם הגרי”ש אלישיב הורה, שאשה בעלת תשובה שזה מקרוב באו, ויש חשש שאם נחייב אותם ספירה חדשה יחליש הדבר את כל הנהגת הבית, יש להקל להם שדי בבדיקת היום הראשון בלבד. הובאו הדברים בס’ משמרת טהרה להרמ”מ קארפ.

מקורות:

שו"ע יו"ד קצו ד

בכל יום מז' ימי הספירה צריכה להיות בודקת לכתחלה פעמים בכל יום, אחת שחרית ואחת סמוך לבין השמשות (טור בשם סה"ת וע"פ), ואם לא בדקה בכל השבעה אלא פעם אחת, לא שנא בדקה ביום ראשון של השבעה או ביום השביעי או באחד מהאמצעים, מאחר שבדקה ביום שקודם השביעי ומצאה טהורה, עלו לה. אבל אם לא בדקה בכל הז', וביום השמיני בדקה ומצאה טהורה, אין לה אלא יום ח' בלבד ומשלמת עליו. ויש אומרים שצריך שתבדוק ביום ראשון מהשבעה וביום השביעי, ואין להקל. והבדיקה תהיה לאור היום ולא לאור הנר (תולדות אדם וחוה נתיב כ"ו והרשב"א בתורת הבית), ובדיעבד מהני אפילו לאור הנר (כן משמע בבית יוסף):

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל