לתרומות לחץ כאן

זמן צאת הכוכבים ומוצאי שבת

שאלה:

הבנתי שלפי שיטת החזון איש זמן צאת הכוכבים בימי חול בכלל וביחס לצאת שבת בפרט- זה מקסימום 40 דקות לאחר זמן השקיעה הרגילה. ראיתי לאחר מכן באתר אינטרנט בנושא זמנים- שיש אומרים שזה אפילו 50 דקות אחרי זמן השקיעה הרגילה.

יש שיטה כזאת בתוך שיטת החזון איש?

תשובה:

אינני מכיר שיטה כזו לפי אופק ארץ ישראל, אבל לפי אופק ניו יורק זה בהחלט כך, וכך היה מורה ובא בעל שו"ת אגרות משה הגר"מ פיינשטין זצ"ל.

הצטרף לדיון

14 תגובות

  1. שאלה חשובה להבהרה:

    נכון לומר שבכל מקרה אין מציאות כזאת אולי ף בחורף או בקיץ, בשעון חורף או בשעון קיץ- שזמן צאת בשבת לפי רבינו תם יצא לפני זמן צאת השבת לפי שיטת החזון איש או בעל שו"ת אגרות משה הגר"מ פיינשטיין?

  2. האם נכון שבתוך זמן צאת השבת לרבינו תם יש כמה שיטות? בכל מקרה בכל שיטה לגבי צאת השבת לרבינו תם, זה יוצא אחרי צאת השבת לחזון איש ולבעל האגרות משה הגר"מ פיינשטיין? בכל מקום בארץ ישראל ובעולם? בין בחורף ובין בקיץ? בין בשעון חורף ובין בשעון קיץ?

  3. נכון. למרות כל השיטות, אם זה שעות שוות או זמניות, ואם זה 72 דק' או 90 דק', תמיד זה אחרי הזמן של החזון איש והגר"מ פיינשטין.

  4. אני מבין את הרעיון כך, שכיון שאנחנו חוששים לרבינו תם רק לחומרא, די לנו בתוספת שבת מועטת של דקה שתים, ולא מצריכים ניכרת כמו שהצריך המשנה ברורה בסי' רסא.

  5. אם הבנתי נכון, בתוך שיטת רבינו תם לזמן יציאת השבת, יש רק שתי שיטות בלבד:
    72 דקות אחרי השקיעה הרגילה (לשיטת הגאונים) או 90 דקות אחרי השקיעה (לשיטת הגאונים)-
    האם אין עוד שיטות כאלו בתוך שיטת רבינו תם בנושא של זמן צאת השבת?

  6. אני לא כ"כ זכיתי להבין את ה-90 דקות ועל מה זה מבוסס. למיעוט הבנתי המחלוקת היא האם מיל זה 18 דקות וארבע מיל זה 72 דקות (כך מקובל ונהוג בפשטות ברוב הקהילות השומרים ר"ת) או שמא המיל הינו 24 דקות וארבע מיל יוצא 96 דקות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל