לתרומות לחץ כאן

אדממת – פירוקה מהתרמילים ואכילתה בשבת

שאלה:

האם מותר לאכול אדממה בשבת,
האם יש בזה בעיה של דש או שזה דומה לפיצוחים בשבת.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

במלאכת דש יש לנו כלל שכל דבר שהוא מלאכת שדה אסור לעשות בשבת, ורק קילוף שרגילים לעשות בבית מותר ואינו נחשב דישה. לגבי אדממה שזה בעצם פולי סויה שאינם בשלים, נראה שאין רגילות לקלף בבית, מיעוט מבוטל ממש של פולי הסויה באים לידי שימוש כזה, ולכן לפי דעתי אסור לקלפם בשבת.

מקורות:

ראה ביצה יב ב שאין מוללין מלילות בשבת, , ובשבת עג ב שאסור לפרק תמרים מהמכבדות שלהם, וראה אגלי טל דש ס"ק יא שהחילוק הוא כדלעיל, בין דברים שהדרך לפרקם סמוך לאכילה לדברים שהדרך לפרק בשדה, וכן הוא בשביתת השבת דש אות ה, על פי זה כתב הרמ"א בסי' שיט סעי' ו שאסור לפרק שקדים מקליפתם הירוקה שדרך להוריד בשדה, אלא רק מהקליפה החומה. וראה מגן אברהם שם ס"ק ח שהחמיר משום כך בקילוף קטניות מהתרמילים שלהם כאשר התרמיל אינו ראוי לאכילה בעצמו.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. ישר כח על התשובה,
    השאלה אם זה עניין של רוב ומיעוט,
    או שכיום כן מקובל להגיש כך לשולחן וזה לא מראה חריג (בוודאי לאנשים שאוכלים אדממה) וכן יש אף מסעדות שמגישות מנות כאלה לשולחן,
    האם זה לא דבר שיכול להשתנות ולהיות הרבה יותר דומה לפיצוחים.
    תודה רבה

  2. זה לא ענין מדוייק של רוב ומיעוט, אבל באופן זה שזה מיעוט מבוטל ממש, הגם שיש מאכל כזה, עדיין לדעתי זה מלאכת שדה. ראיתי אפילו למי שדן שקליפה חומה קשה של בוטנים אסור לפרק בשבת, כיון שבדרך כלל זה נמכר מקולף. שם ההכרעה להתיר אבל כן, שאם תשאל אנשים בכלל לא מכירים את זה [גילוי נאות, פתחתי וקיפדיה כדי להבין על מה השאלה] נראה לאסור. הרי גם מלילות שדיבר השו"ע זה היה מאכל ידוע ומקובל.

  3. ענ"ד הקלושה מסכמת עם כבוד הרב המשיב, אך לכאורה עדיין יש להוסיף שלדעת השו"ע מותר לפרק בשינוי כמו במלילות, וגם לדעת הרמ"א מעיקר הדין ודאי מותר כמש"כ הפוסקים שעיקר דעתו כדעה ראשונה, וגם בלא"ה יש להקל בשינוי כיון שכאן אין את הטענה שאפשר לאכלן בלא פירוק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל