שאלה:
שלום,
האם מותר לשפוך מים רותחים של תבשיל (למטרת סינון) מכלי ראשון לכיור טרף או שטעם איסור עובר דרך קילוח לסיר ואוכל שבתוכו נאסר? (באיזה סימן (סעיף) בשולחן ערוך אפשר לעיין בקשר לזה)?
תודה רבה!
תשובה:
לכתחילה מחמירים שלא לערות משום שניצוק חיבור, אבל בדיעבד שעירה הכלי לא נאסר, בפרט שהכיור קר.
מקורות:
על דין ניצוק כמחובר ראה סי’ קה סעי’ ג. אגב, על ההלכה של ניצוק כמחובר נחלקו הפוסקים: בדרכי תשובה סי’ קה ס”ק צו כתב שדין זה אמור רק כשהתחתון חם והעליון קר אבל אם התחתון קר והעליון חם או שניהם חמים אין חשש כלל, וכ”כ בחכמת אדם כלל נט דין ה, והכרתי ס”ק יא וערוך השולחן סי’ צב סעי’ נה. אמנם ביד יהודה פי’ הקצר ס”ק ל”א החמיר גם באופן ששניהם חמים. בדיעבד בלאו הכי מקילים כאמור.
חכמת אדם שער איסור והיתר כלל נט סעיף ה
ה אסור לערות מכלי שיש בו שומן כשר לנר דולק שיש בו חלב או שומן אסור ודוקא כשהתחתון חם והעליון צונן דאז ההבל והזיעה עולה למעלה ומערבו אבל שניהם חמין אפילו התחתון יותר חם מותר ובדיעבד הכל מותר ואם מערה שומן איסור חם לתוך שומן היתר קר אסור אפילו בדיעבד ולא שייך כאן לומר תתאה גבר לפי שעל ידי העירוי נמס הכל ונבלל ונאסר כולו (בית לחם יהודה ועיין כלל נ"ח סימן ו' בעכבר) (כרתי ופלתי סימן ק"ה סוף סעיף ג'):
תודה רבה על התשובה מפורטת!
ואם מדובר בבשר וחלב זה יהיה אותו דין?
למשל אם בטעות שפכו חלק ממרק בשרי לתוך כיור חלב או להפך?
זה יהיה אותו דין, הכל כמובן כשאין שאריות של חלב חלילה אז הכל יעשה טרף.
לא כל כך הבנתי למה גם מה שבתוך הסיר (עם מין השני) יעשה טרף.
רמ"א מביא במקור שכבודו ציין שאם שפכו מכלי עם שומן כשר לנר עם שומן אסור, מה שבתוך הכלי (שומן כשר) לא נאסר (בדיעבד).
אז למה במקרה של בשר וחלב מה שבתוך הכלי יאסר?
אמרתי שלגבי מה שבסיר בדיעבד כשר, רק מה שמתערב למטה הכל אסור.
השאר תגובה