לתרומות לחץ כאן

מטבע שנמצאה בעגלת סופר

שאלה:

שלום,
ראיתי מישהי משאירה עגלה בחניון והולכת. לקחתי את העגלה ורק אחר כך ראיתי שיש שם 5 שח במנגנון. האם אפשר לקחת אותם או שצריך להחזיר לסופר או לאישה?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

יש להשיב את המטבע לאשה ששכחה את המטבע, כדין מטבע שיש בו סימן. וגם אם אינו סימן, דינו כהגביה אבדה לפני יאוש. בכל מקרה המטבע לא נקנה לסופר.

בהצלחה.

מקורות:

דין מטבע שנמצא בעגלת סופר ראה כאן

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מדובר במקרה שנראה שהיא הניחה שם את העגלה, ליד הרכב שלה, כדי שלא תצטרך ללכת עד למקום שמחזירים את העגלות
    האם גם במקרה כזה יש להשיב לה?

  2. אולי היא הניחה בכוונה, ואולי שכחה מהמטבע, ומאחר ולא ניתן לקבוע שהיא הפקירה את המטבע חייבים להשיב לה את המטבע.

  3. תודה רבה על התשובות
    מה אפשר לעשות עם המטבע במידה ואני לא יודע למי להשיב? ראיתי שיש שם מטבע רק אחרי זמן רב, כי בהתחלה חשבתי שזה עגלה משוחררת שאין בה מטבע

  4. רציתי להוסיף פרט שאולי חשוב למקרה, כשהיא הניחה את העגלה בצד היא הכניסה אותה לתוך עגלה אחרת משוחררת שהיתה שם ולא סתם הניחה אותה שם לבדה ולכן חשבתי שהיא מתכוונת פשוט להחזיר אותה.
    האם זה משנה משהו?

    בנוסף רציתי לשאול למעשה להבא, במידה ואני רואה עגלה עם מטבע האם יש חובת השבה או שפשוט צריך להשאיר שם את העגלה ולא להשתמש בה
    תודה רבה

  5. זה נראה שהיא שכחה לקחת את המטבע ולכן מותר לקחת.
    מטבע שנמצאה בעגלה ברוב המקרים מותר לקחת את המטבע, כיון שיש גויים או עובדים במקום שמחפשים את המטבעות ולוקחים אותם לעצמם, ודינו כמקום שיש בו מנקים גויים שמותר לקחת גם אם יש סימן. אולם במקרה שלך שאתה ראית את האשה שהניחה ולא לקחה, וודאי שעדיין אין כאן יאוש, וגם לא הגיע למקום שגויים מסדרים, לכן יש להחמיר ולהחזיר.

  6. אם ראית את המטבע אחר זמן מה ניתן לתלות שהאשה יודעת מהמטבע כפי שהגדירו חז"ל שאדם עשוי לממש בכיסו בכל שעה. ואם יש במקום סדרן גוי או אנשים שמחפשים את המטבעות שבעגלות, מותר לך לקחת את המטבע לעצמך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל