לתרומות לחץ כאן

מצאתי רב קו ללא שם

שאלה:

שלום רב.
מצאתי בכיתתי לפני כמה חודשים רב קו אנונימי (אני מבין שכנראה לא הייתי צריך להגביה אותו, אבל באותו זמן לא חשבתי על זה והגבהתי. כמו כן, יתכן שהוא נפל מבחור מכיתה אחרת).האם אני צריך להשאיר אותו אצלי או שאני יכול לזרוק אותו (יכול להיות שאין בו כסף)/להשתמש בו או שאני צריך לבדוק אם יש בו כסף ואם אין אז אני יכול לזרוק אותו? או לעשות השבת אבידה ולהחזיר בטביעות עין (האם בחורים בישיבה נחשבים לצורבא מרבנן לעניין זה?) או סתם לסמוך על מי שיאמר שזה שלו כי איבד פעם כזה דבר?
בתודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה,

 

רב קו אנונימי דינו כאבדה שאין בה סימן. ואם נמצא דרך נפילה אתה יכול לכתחילה להגביה אותו ולזכות בו ואין צריך ואין מחוייב בהשבה. יש מחלוקת הפוסקים האם בזמנינו יש דין צורבא מרבנן שמחזירים להם בטביעות עינא, וראוי להחמיר, ולכן כדאי להכריז בכיתה. ויש לתת רק למי שיודע ברור שזה שלו [שזה מעין הדין של צורבא מרבנן שמכיר את האבידה בטביעות עין אמנם יכול להיות גם שאכן יש למאבד איזה סימן שלך הוא לא ניכר ואז בוודאי שיש חיוב גמור להחזיר לו אם כמובן הואמביא את הסימן] . והיה אם לא תאתר את המאבד תוכל לעשות ברב קו כרצונך – גם להשתמש בכסף הצבור.

 

בהצלחה.

 

מקורות:

להשיב עבדה לצורבא מרבנן על פי טביעות עינא – שו"ע חו"מ סימן רסב סעיף כא. וראה בסמ"ע ובפת"ש שם שדנו האם יש בזמנינו דין ת"ח לגבי זה. ומאחר והאחרונים חולקים על הסמ"ע יש להחמיר בדבר, ולכן אם מצא במקום שנמצאים שם ת"ח יש להכריז גם בדבר שאין בו סימן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה.
    האם יש עניין להכריז גם עכשיו שעברו כמה חודשים ממציאת הרב קו?
    כמה זמן אחרי שאכריז ולא אאתר את המאבד אוכל לקחת את הרב קו לעצמי?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל