לתרומות לחץ כאן

מתווך שהציע דירה והנודע ללקוח הדירה דרך פירסום

שאלה:

אני בן 22, מיד לאחר החתונה התחלתי לברר על קניית דירה בעיר שבה אני גר, ביררתי יותר בשביל שאם אני ימצא איזה מציאה אני אולי יוכל לקנות את זה. ניגשתי גם לאיזה מתווך והוא הציע לי כל מיני דירות אבל לא קניתי כלום מתוכם, באחד הימים הוא הגיע אליי עם הצעה לדירה ק"ד, מטבח משופץ, ברח' פלוני, זה היה יום שישי לפני תפילת שחרית בביה"מד שמעתי ואמרתי לו שכדאי שידבר עם אבא שלי על זה. שכחתי לגמרי מהעניין הזה, לאחר 2-3 חודשים עשיתי חשבון והגעתי למסקנא שדירה עד סכום מסויים אני יכול להרשות לעצמי אבל בגלל שתיווך עולה מאד יקר החלטתי לנסות קודם לבדוק בדירומט ששם עולה בסביבות 350 ש"ח מנוי לחודש וכל יום מגיע מלאי של דירות, רכשתי את זה והתחלתי לחפש שם, לאחר כמה ימים ראיתי מודעה שדי עניינה אותי התקשרתי לבעל הדירה דיברתי איתו על הדירה מחיר וכו'. ניגשתי למתווך ההוא ושאלתי אותו מה אתה אומר יש לי הצעה לכזו דירה במחיר הזה ברח' הזה וכו, ואז הוא שאל אותי "זה לא הדירה שאני הצעתי לך בעבר"? לא ידעתי מה לענות אבל מבירור קצר שעשיתי יצא שזה הדירה שדיברנו עליו.
השאלה היא כזאת, מה עליי לעשות, מצד אחד הוא הציע לי את הדירה ולא עשינו איתה כלום אפילו לא ללכת לראות, וקיבלתי את הדירה הזאת ממקום אחר לגמרי ללא כל קשר למתווך.
לחידוד הדבר, כשקיבלתי את ההצעה לדירה ההיא מדירומט ופניתי למתווך לשאול בעצתו, זה לא בגלל שחשבתי שמשהו קשור אליו אלא בגלל שהוא קרוב משפחה מאד קרוב שבכל מצב הייתי שואל אותו מה הוא אומר, ולא בגלל תיווך.
מה עליי לעשות?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

במקרה שלך שהגעת לדירה מעצמך, והמידע שהביא המתווך לא גרר אותך להתייחס למידע של הדירה, אלא מעצמך היית מגיע לדירה גם ללא המידע של המתווך – אין חובת תשלומים.

בהצלחה. 

מקורות:

מתווך שהציע דירה ואח"כ הלקוח ראה את הדירה מפורסמת במקום אחר, בדרך כלל חייב הלקוח לשלם דמי תיווך, כיון שהמידע של המתווך גרר אותו להתייחס לפירסום. אבל אם המידע לא גרר אותו וגם ללא המידע היה מגיע לדירה, אין חובת תשלומים – רעה אגרות משה חו"מ ח"א סימן מט.  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל