לתרומות לחץ כאן

קטיפת הדסים מגינות

שאלה:

שלום וברכה.
מאחורי צמד בניינים גדלים בחנייה שיחים של הדסים.
האם מותר לאדם שגר באחד הבניינים לקטוף מהם לצרכיו? אם כן, האם זה משנה כשקוטף במוצשי"ם ענף קטן להבדלה או הרבה ענפים לברית מילה וכו'?
שאלה נוספת אם בנ"ל התשובה חיובית. האם מותר לסתם אדם לקטוף, ואם כן כמה?
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

נקדים באדם זר שרוצה לקטוף הדס מגינה של חברו: בגינה פרטית שגדלים הרבה עצים של הדסים, ואם לוקחים הדס אחד אין מורגש כלל החיסרון, מותר לקטוף הדס או שתיים להבדלה, כדין לקיחת דבר שאין מקפידים עליו.

אם לוקח כמות של הדסים, ששם יותר נרגש החיסרון – אסור.

אם לוקח מגינה ציבורים כמות של הדסים לברית מילה, ולא מורגש החיסרון, מותר לפי הלכה, כיון שאין משמעות ללקיחה. (למרות שלקטוף פרחים מגינה ציבורית נחשב לגזל, אבל אם לקוח בשמים מגינה ולא ניכר החיסרון – מותר).

אם גדלים הדסים בגינה המשותפת, מותר לבעלי הבניין לקחת כמות של הדסים גם אם החיסרון מורגש, אבל אסור לשכן אחד לקחת כמות שיכלה את עץ ההדסים.

בהצלחה.

מקורות:

מותר לקחת דבר שלא מורגש בחסרונו כדין דבר שאין מקפידים עליו שמותר כמבואר בשו"ע חו"מ סימן שנט. ולכן מותר לקחת ענף של הדס אחד מגינה גדולה של הדסים אפילו אם היא פרטית, כיון שלא מפריע לבעל הגינה – באופנים שבאמת זה לא מפריע.

ולכן יהיה מותר לקחת כמות מגינה ציבורית שלא ניכר החיסרון.

בגינה משותפת שיש לו חלק בשותפות מותר לו לקחת גם אם מורגש החיסרון, כיון שיש לו חלק בגינה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במחילה מכבוד הרב לא כ"כ הבנתי מה אם כן היתה התלונה על דור המבול? אם כל א' לוקח רק גרגר אחד מי מביניהם עבר על איסור?

  2. דור המבול גזלו פחות פחות משו"פ בדבר שמקפידים. אבל דבר שאין מקפידים אין איסור כמבואר בשו"ע. אולם ממדת חסידות להחמיר אף בזה כמבואר שם.

  3. שלום לכבוד הרב.
    מספר נקודות על עניין זה:
    1.למה הרב לא הזכיר את הירושלמי והשו"ע שממידת חסידות אין לקחת? שם מדובר בנטילת קיסם שזה קטן יותר ועדיין חששו שאם כל אחד ייקח וכו'.
    2.מה המקור לכך ששכן אחד יכול ליטול כמה שירצה ובלבד שלא יכלה העץ? שלכא' במקס' יש לו את אחוז מסוים? [וכן האם יכול על דעת עצמו לקחת את חלקו בלי לקבל אישור מהועד?].
    3.האם יש מקום להתיר לסתם אדם לקחת יותר מצד שנוח לאדם שייעשה מצווה בממונו?
    תודה רבה מראש

  4. 1. יש מחלוקת הפוסקים בביאור מדת החסידות שהוזכר בירושלמי ובשו"ע. הסמ"ע ביאר שכל אחד ייקח קיסם והגדר תיפול. ול"ז בגינות שיש הרבה עצים, ולא הרבה לוקחים ולא יהיה את החשש, לכן לא יהיה גם מדת חסידות. אולם החזו"א ביאר את מדת החסידות שלא לקחת מרכוש של אחרים, ולדבריו יש כאן מדת חסידות לא לקחת. ומאחר והמדת חסידות בעצמה שנויה במחלוקת לכן אפשר להקל.
    2. התכוונתי שמותר לו לקחת כמה ענפים [לצורך ברית] ואפילו שיהיה ניכר, אבל ודאי שיש לו אחוז ולא יוכל לגמור חלק מכובד מהעץ. ואם זה חד פעמי שלוקח מותר לו לקחת הרבה אם הכל יגדל ולא יתכלה.
    3. ניחא לאיניש נאמר אם משתמש בממון, ולא כשמחסר ממון. כמבואר בקצות סימן רסב ס"ק א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל