לתרומות לחץ כאן

איסור גזל בעופות שאסורים להימכר

שאלה:

שלום
בני עבד באחד הסופרים בירושלים במחלקת העופות הטריים.
הכלל שם הוא שעל כל עוף יש תאריך עד מתי העוף ראוי לשמוש, כשמגיע יום התאריך חייבים לזרוק את העופות לפי החוק, משום חשש שהם כבר לא טובים לאכילה, ויכולים להזיק, והבעל הבית לא מרשה לקחת הביתה עופות. [הסופר מודיע לחברת העופות כמה עופות זרקו, והם מקבלים החזר על העופות]
היו חברה, ובכללם בני, שלא שמעו לחוק הזה, ולקחו הביתה עופות, והכניסו אותם להקפאה, והם היו טובים וטריים מאד.
השאלה היא: האם יש בזה משום גזל כיון שבעל הבית לא מרשה לקחת הביתה, או כיון שהוא לא מרשה אסור לקחת, וא"ת שאסור לקחת, השאלה היא האם כבר שלקחו יש חיוב להחזיר, כיון שאם יאמרו לבעל הבית שלקחו זה לא מעניין אותו, כיון שזה בין כה וכה הולך לפח, והוא לא הפסיד כלום. וגם לחברה לא איכפת שלוקחים לולי החוק, והם מפחדים שמשהו יוזק.

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לקחת את העופות מהסופר, למרות שהעופות עומדים להיזרק. אבל אם כבר הושלכו לאשפה [יצאו מהסופר לכיוון האשפה], נעשו העופות הפקר, ומותר לקחתם.

בדיעבד אם לקחו מהסופר עופות, אין חובת תשלומים.

בהצלחה.

נימוקים:

אסור לקחת עופות מהסופר כשהם מיועדים לאשפה, כיון שהעופות בבעלות הסופר, ובעלי הסופר לא מסכימים לקחתם, ואסור לקחת רכוש של אדם ללא רשות. אבל אם כבר יצאו מהסופר לכיוון האשפה, הופקרו מבעליהם, ומותר לאחרים לקחתם.

בדיעבד שנטלו אין חובת תשלומים, מאחר וגזלו ממון שאין עליו ערך ממוני, כיון שהעופות אסורים למכירה, הרי שאותם שלקחו לא חייבים יותר מעופות שלא ראויים למכירה – פירושו של דבר שאין עליהם חובת תשלומים. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל