פדיון כפרות עכשיו

קרי וכתיב – האם צריך קריאה מתוך הכתב?

שאלה:

כשיש קרי וכתיב מותר לקרות בע"פ הקרי? מקור
ב. לא קבלתי תשובה משאלה כתובת אלמנה

תשובה:

שלום וברכה

 

למעשה זה לא נחשב שקוראים בעל פה, הגדר המחודש כאן הוא שהקרי הוא תמיד קרי של אותו כתיב, כלומר, אין זו מילה אחרת מהמילה הכתובה, אלא נחשב שהוא קורה את המילה הכתובה מפני שמסורת בידינו שכך צריך לקרוא את אותה המילה הכתובה ונמצא שאכן זוהי המילה עצמה הנקראת. ולכן בכל קרי וכתיב, יביט הקורא במילה בשעה שהוא קורא אותה, למרות שהוא בעצם מבטא על פי המסורה בצורה שונה ממה שנכתב.

ענין זה בא לידי ביטוי בעיקר בקריאת שם ה', וכלשון חז"ל "לא כשם שאני נכתב אני נקרא", והיינו שיש בשם עצמו שתי משמעויות, המשמעות העמוקה יותר היא בשם הוי"ה שהוא שם מידת החסד והוא שם כולל לעצמותו יתברך, והשם אדנות מבטא את הנהגתו הפשוטה את העולם בבחינת אדון הכל, אבל שם זה בשורש נובע מההנהגה הכללית האין סופית של שם הוי"ה.

 

מקורות:

שערי אפרים קריאת התורה פ"ג סעי' יג, ובפתחי שערים שם, וראה מורה קריאת התורה (כ"ץ) עמ' 16.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל