לתרומות לחץ כאן

פינוי קורי עכביש בשבת

שאלה:

האם מותר לחתוך קורי עכביש,
במיוחד נוגע לי כשיש עכביש שמשתשלשל לו מהתקרה, ואני רוצה להוציא אותו מהבית, האם מותר לקחת אותו ע"י החוט שלו ולהוציא
ואולי באופן זה יש בעיה של צד, אז האם מותר להפיל אותו על הרצפה ע"י חיתוך החוט ואז לטאטא אותו החוצה?
תודה רבה!!

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יש לציין לדבר מעניין, שיש ענין מיוחד לפנות את הקורי עכביש מן הבית ערב שבת, כמובא בשו"ע הרב בסי' רסב סעי' ב, ומביאים בשם השל"ה שיש קליפות חיצונים שנאחזים בקורי עכביש והדבר פוגע בשלום הבית… ובשבת עצמה, העכביש והקורים הם מוקצה, ורק כאשר זה מאוס ביותר מותר לפנות כדין גרף של רעי. אין בזה בעיה של צד כי הוא אחוז בקורים. אבל ראה למטה בתגובות שהבאתי שיש בזה חשש תולש מן המחובר, וההיתר הנ"ל אמור רק כשהם על רהיט ולא כשהם על התקרה!

מקורות:

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן רסב סעיף ב

טוב לפנות קורי עכביש מהבית מבעוד יום לנקות את הבית לכבוד שבת(א) וטוב ליזהר בסעודת הלילה שלא לזרוק דבר בבית חוץ לשלחן אם אין דרכו לכבד הבית בדבר המותר (עיין סי' של"ז) אחר סעודה זו שלא ינוול את הבית אלא יזרוק על המפה שעל השלחן ואח"כ ינערה חוץ לבית וכן בסעודת שחרית אם אינו מכבדו אח"כ:

שבת שלום

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. האם גם אין בזה בעיה של 'קורע' של החוט [כי צד אחד מחובר בתקרה ואני קורע אותו באמצע]?
    מצד מוקצה, אפשר לעשות את זה ע"י חפץ אחר, לדוגמא לקחת צלחת ואיתה לחתוך את הקורים באמצע ולהוציא את הצלחת עם העכביש המשתשלשל ממנה מחוץ לבית.
    תודה תודה!

  2. אין בזה משום קורע, אבל יש בזה חשש של תולש מן המחובר, ורק אם הם על רהיט ולא על התקרה קיימת תשובתי למעלה ואעדכן. ראה שש"כ פרק כג סעי' י. על כך שאין בזה קורע, ראה שם פרק לה הערה נ בשם הגרש"ז אויערבך.

  3. הסתכלתי במקור שהרב הביא [ותודה רבה על כך, כי למרות שחיפשתי בשש"כ לפני כן לא הצלחתי למצוא שהתייחס לזה],
    ראיתי שבהערה שם [פכ"ג הע' ל"ז] כותב השש"כ "שמעתי מהגרש"ז אויערבך זצ"ל, דדברי תימה הם לומר דאית ביה משום סותר ותולש, ואם כך י"ל דאם אנשים נמצאים שם ואית ביה משום גרף של רעי, מותר יהא להסירם".
    מה אם כן למעשה, האם אפשר להקל גם כשמחובר כשהוא משתשלשל מעל השייש במטבח וזה מפריע מאד?
    תודה ושבת שלום!

  4. לכבוד וברשות הרבנים
    א. שאלת המשך- הרב כתב שאם נמצאים על רהיט וכדומה אין חשש תולש מן המחובר- אם הרהיט גדולה 40 סאה יש לאסור? (כמו שמצינו בדומה לזה בסימן שיד' סע' א בהגה גבי סתירת חבית גדולה ובבן איש חי שנה שניה פרשת ויקהל סעיף ב' גבי נטילת דלת מכלי)

    ב.ראיתי נכון להוסיף למעיינים- שהכה"ח (סימן שכח אות רע) מביא בשם היפה ללב להסתפק אם יש בקורי עכביש משום תולש מן המחובר (ונשאר שם הכה"ח בספק).
    והאור לציון (חלק ב' עמוד רכג'- פרק כז' תשובה יג') העלה להקל שאין בזה תולש מן המחובר (אך כמובן יש בעייה של מוקצה וצריך כלאחר יד).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל