לתרומות לחץ כאן

הרבי מחב"ד משיח?

שאלה:

שלום כבוד הרב. ראיתי וידיאו שבו רואים את הרבי מלובביץ מעודד בראשו ובתנועות ידיו את שירת החסידים "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" תוך כדי הליכה ביציאה מהתפילה בשנת תשנ"א (1991).
אם כן יש סברא לומר שהוא המשיח?

תשובה:

שלום וברכה

אינני מבין מה בדיוק היה בכוונתו באותה שעה, מן הסתם רק לעודד את הציפייה לגאולה, אבל לקבוע על אדם מסויים שהוא המשיח כשאין לנו גילוי אלוקי חד משמעי בענין זה, זה חסר טעם לחלוטין, אין לנו כל ענין לעסוק בזהותו של המשיח, אבל בודאי גם אין לנו כלים וידע לחקור זאת, וזה יתגלה לנו רק בהגיע הזמן, על ייד המבשר אליהו הנביא ובאופן שיהיה גלוי לכל ולא יהיה בו שום פקפוק כדברי הרמב"ם הידועים בהל' מלכים.

העיקר לצפות לגאולה השלמה ולהתפלל עליה!

הצטרף לדיון

54 תגובות

  1. התפלאתי לראות את דברי הרב שאין אנו יכולים לדעת מיהו המשיח, ועדיין לא ניתן גילוי אלוקי וכו', שהרי הרמב"ם (הפוסק היחיד בנושא – ככל הידוע לי -) נתן בסוף הלכות מלכים סימנים ברורים על מנת שנוכל לזהות מיהו מלך המשיח, וע"פ הידוע גודל דיוקו של הרמב"ם שיהיה ספר זה רק הלכות הלכות, מוכרח לומר שיש כאן גם נ"מ הלכתית – שנוכל לזהות ולדעת מיהו מלך המשיח, הן בדרך החיוב והן בדרך השלילה – להימנע ממשיחי שקר כוזבים.
    וא"כ הזיהוי מיהו מלך המשיח הוא דבר שניתן לא ע"י גילוי אלוקי (ואדרבה – עיין ברמב"ם סוף הלכות מלכים) אלה ע"פ הסימנים שנתן לנו הרמב"ם – דברים המתאימים והתקימו במפליא אצל הרבי מליובאויטש.
    (כמובן שסימנים אלו צריכים להיות מבוררים ע"י רבנים מורי הוראה – דבר שבענינו נעשה ע"י רבנים מכל קצוות הקשת, חבדנקים ושאינם כאחד).
    בנוגע לתוכן ההכרזה "יחי אדוננו" יש לציין לשיחת הרבי בב' ניסן תשמ"ח (יש בודיאו והוגה על ידו) שאומר שהכרזה זו תוכנה היא הוספת חיים במלך, ואם כן זה שהכריזו מלפניו הכרזה זו, ולא מיחה, ואף עודד זאת, אין ספק שהסכים לכך שהוא שליח הבורא להיות מלך המשיח ולגאול את ישראל. (זאת מלבד פסק הרבנים שעליו חתומים – בין היתר – הרב יורם אברג'ל, הרב יעקוב יוסף, הרב שמערלר ועוד רבות (למעלה מ350 חתימות!)).
    המחכה לטוב.

  2. הזיהוי מספר 1 שנתן הרמב"ם, הוא שכשאר המשיח יבוא לא יהיה שום פקפוק לאף אחד בזהותו… משום שימלא את כל תפקידי המשיח, ואם לא ימלא, סימן שאינו משיח. אני מעתיק:
    רמב"ם הלכות מלכים פרק יא
    ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי. ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים שנאמר ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהן ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד. אף ישוע הנצרי שדמה שיהיה משיח ונהרג בבית דין, כבר נתנבא בו דניאל שנאמר ובני פריצי עמך ינשאו להעמיד חזון ונכשלו. וכי יש מכשול גדול מזה.

  3. א. איזה פקפוק יכול להיות בדברי המב"ם הידועים לכולם בהלכות מלכים – ספר הלכה למעשה?
    ב. ודאי שאם הרמב"ם כתב הלכות כיצד נדע מיהו המשיח בספר הלכה למעשה, כנראה שאכן יש חיוב לדעת מי הוא זה האדם שיבוא לגאול את עם ישראל בקרוב?!
    (1. הוגה בתורה 2. עוסק במצוות 3. יכוף כל ישראל לילך בדרכה זו 4. לוחם מלחמות ה'. שכל הסימנים הללו מתאימים במדוייק על הרבי מלובביץ)
    ג. בכל דור היו אנשים שחיפשו לדעת מי המשיח ואת זה אנחנו רואים בגמרא מסכת סנהדרין, צח, ב. "אמר רב אי מן חיא הוא כגון רבנו הקדוש" כלומר אם משיח מאותן שחיים עכשיו, בודאי שזה רבנו הקדוש – רבי יהודה הנשיא. ושם בתחילת הסוגיא על כמה אנשים שכל אחד דרש על רבו שהוא המשיח. (וכן ירושלמי ברכות פרק ב' הלכה ד')
    ד. זה לא חייב להיות שיתגלה לנו מיהו המשיח רק בעתיד, כי יכול להיות גם מצב של אחישנה.

  4. נחמד ששכחת משפט ברמב"ם ועצרת באמצע המשפט, אצטט שוב:
    רמב"ם הלכות מלכים פרק יא
    אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי.

  5. אולי לא הובנו דברי הרמב"ם בסוף הלכות מלכים בשלמותם, הרמב"ם מביא שני מצבים במלך המשיח, שהם שני תקופות בהתגלותו, השלב הראשון הוא "בחזקת משיח", שזה נעשה לפני הגאולה השלימה, ועל זמן זה – הזמן שעדין משיח נמצא במצב של "בחזקת" – מדובר. החלק השני (שהרב ציטט) מדבר על השלב של "משיח ודאי" – שדבר זה הוא מורה על מצב של משיח צדקנו לאחר שהביא את הגאולה האמתית והשלימה.
    ולכן להביא את החלק השני של ההלכה כראיה לסתור – אינו ראיה (ואף הוצאת דברים מהקשרם), שהרי פסק הרבנים שהובא למעלה, מדבר על מצב של בחזקת משיח, כי, לצערנו עדיין לא זכינו למצב של משיח בודאי – שיהיה רק בגאולה השלימה.
    ראוי לציין שהמצב של בחזקת משיח אינו דבר ערטלאי ('אם ואולי'), אלה דבר שהובא להלכה בספר הרמב"ם, דבר המחייב נ"מ הלכתית (כמו שכתבתי בתגובה לפנ"ז).
    המחכה לטוב

  6. הדרך היחידה שלנו לדעת מי המשיח הוא על ידיד הבירור הגמור שהביא הרמב"ם, אבל למעשה כלל לא הבנתי מה זה משנה, כשיבוא משיח נדע מי הוא. אינני מבין את כל העיסוק בזה מלבד הרצון הכיתתי לומר הרבי שלי משיח, ואחר יאמר לא נכון הרבי שלי…

  7. נראה לי שזה טעות לקרוא לפסק הרב דוד אבוחצירה, האדמו"ר מקרלין ועוד רבות "רצון כתתי".. אלא רצון לדעת את דבר ה'.
    על עצם הצורך כבר ענה החפץ בעילום שמו לפני זה, שאין זה רצון כיתתי כלשהו אלה דבר המבוסס ע"פ דברי הגמרא במסכת סנהדרין דף צח ע"ב, זאת מלבד מה שכתבתי שמכיון שהרמב"ם כתב זאת הרי זה מלמד לנו על הצורך בחיפוש מיהו מלך המשיח, ובדורנו המתאים לסימנים אלו הרי הוא הרבי מליובאויטש.
    אני יתן קישור לדף בחבדפדיה שמבאר על מהות הפסק, הצורך בו ורשימת הרבנים החתומים.
    http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%A4%D7%A1%D7%A7_%D7%94%D7%93%D7%99%D7%9F_%D7%A9%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99_%D7%94%D7%95%D7%90_%D7%9E%D7%9C%D7%9A_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97
    המצפה לטוב

  8. שאלה זו האחרונה אינה צריכה להיות מופנת אלי, אלא אל הרבנים החתומים על הפסק דין האמור ואל הרב סולביצק שפסק שע"פ ההלכה אין בעיה לומר שהרבי הוא מלך המשיח.
    אפשר להסביר את נימוקם ההלכתי בכמה אופנים,
    ובהקדים: בכל התורה כולה כאשר יש התנגשות בין מציאות התורה לעולם פוסקים כדין התורה, כי (כפשוט) הבעה"ב בעולם הוא הקב"ה, שנתן לנו את התורה. זאת גם אם יש סתירה בין הנראה למציאות.
    ודוגמה לדבר: דין "בתוליה חוזרים" דין צהבת הדוחה את ברית המילה ועוד.
    במקרה זה הרי ע"פ התורה הרבי חי וקיים, וא"כ הרי דבר זה פועל ומשנה גם בעולם.
    והמקור לכך בתורה הוא פשוט, אומנם הרבי עדיין במצב של בחזקת משיח, אבל ביאתו כגואל היא מוכרחת – מפני שניבא לנו שהדור שלנו הוא הדור האחרון לגלות, ולא יהיה מצב של הפסק ח"ו של הפך החיים, א"כ דבריו קובעים ומשנים את המציאות בעולם – שהוא בגופו – חי וקיים.
    כמובן שיש עוד הסברים ויש להאריך בזה אבל אני כתבתי את הנראה לעניות דעתי.

  9. אנסה להסביר ביותר פשטות, לפי דברי התורה – הרבי חי וקיים (איפה זה כתוב – יפורט להלן), ואם לפי התורה הוא כך, הרי זה פועל גם במציאות העולם (ע"ד הענין דבתולי' חוזרין וכו').
    המקור לכך בתורה הוא פשוט: ע"פ סימני הרמב"ם בהלכות יסודי התורה הרבי הוא גם נביא, והוא ניבא לנו (שיחת האזינו, תש"נ) שבדור זה יבוא הגאולה ללא הפסק של היפך החיים אצלו. מכיוון שכך אמר בתור נביא, הרי דברים אלו פועלים שכך הוא בעולם, ואנו מחויבים להאמין בכך כאחד מ13 עיקרי אמונה – להאמין לדברי הנביא.

  10. הרבי לא היה נביא כי מזמן חורבן הבית ניתנה נבואה לשוטים, ואני לא רואה מקום כאן באתר לבזות כך חלילה. גם אם הדור שלנו הוא דור הגאולה כפי שאנחנו אכן מאמינים, מי אמר מי זה המשיח, וכי חסרים מועמדים?

  11. נתפלאתי לראות אשר נשכח מכבודו פרק מפורש בספר הלכות הלכות בהקדמת הרמב"ם לספר היד, שכותב באריכות גדולה "מיסודי הדת לידע שהא-ל מנבא את בני האדם" ועוד כותב על המצווה לשמוע לנביא וראה שם פרק ז'.
    ועוד כותב הרמב"ם בהלכות יסודי התורה ריש פרק ז' ומבאר שם מי יכול להיות נביא ואיך נדע ע"ש, וכותב הרמב"ם כל זה בספר הלכות ובהלכות יסודיות עד שהם יסודי הדת,
    ומובן שזוהי הלכה שנוגעת עד סוף כל הדורות, ועד דורנו זה!!!
    וגם שחז"ל אמרו (יומא ט,ב. סוטה מח, ב. תוספתא שם פרק יג, ד. סנהדרין יא, א.) "משמתו נביאים האחרונים חגי וזכריה ומלאכי נסתלקה רוח הקודש מישראל" אך הפשט בזה ברור וחד שהנבואה ממשיכה להתקיים וראה דיוק הלשון "נסתלקה" אך לא "בטלה" או "פסקה" וכדומה, ואף ראינו בכמה מקומות רוח הקודש פשוטה בדורות שלאחרי זה. וראה שערי קדושה (להרב חיים ויטאל) שער פרק ז. פרקי גילויים להרב ראובן מרגלית בפתיחתו לשאלות ותשובות מן השמים. ושם נסמן. וראה גם לקו"ש חי"ד ע' 73.
    ובפרט שנזכר פרק מפורש באגרת תימן להרמב"ם פרק ג' ששם כתוב מפורש שלפני בוא המשיח תחזור נבואה לישראל וזלה"ק: "תחזור הנבואה לישראל" "ואין ספק שחזרת הנבואה היא הקדמת משיח (שנאמר ונבאו בניכם ובנותיכם וגו' [יואל ג, א.])
    וא"כ: כיוון שהרמב"ם כותב מפורש בספר הלכה ש"מיסודי הדת לידע שהא-ל מנבא את בני האדם" מובן שתמיד, בכל הדורות שייך עניין דגילוי נבואה למטה ועד לדרגת נבואה מעין נבואת משה "נביא אקים להם מקרב אחיהם כמוך" "נביא מקרבך מאחיך כמוני וכו'" (פרשת שופטים יח, יח.) ומובן אף לדורינו זה דור הגאולה שיש נביא בישראל ומנבא לנו דברי אלוקים חיים.

  12. ובנוגע לטענה שכתב "וכי חסרים מועמדים" נתפלאתי, הרי כבר כתבתי בארוכה לפנ"ז שיש צורך בחיפוש מעומד, ע"ש. וב"ה שזכינו לברר מיהו, ולמה יש לדחות זאת ללאסברא וכיו"ב? אדרבא, יביא כבודו דוגמא המתאימה לכל סימני הרמב"ם ז"ל שראוי להיות מלך המשיח, ואשמח לקבל מלכותו.

  13. אינני יודע מי בירר ומי קבע, ורק עזות מצח היא לומר "הרי אין לנו עוד גדול כמוהו", וכי מי מאיתנו יודע לקבוע מי מגדולי ישראל ראוי יותר ומי פחות, כל זה שטות והבל ורעות רוח.

  14. כבוד הרב והלא ראינו את נבואתו של הרבי מליובביץ במלחמת ששת הימים שבמלחמה זו נתנבא ואמר שהניצחון יהי' למעלה מדרך הטבע וכן במלחמת המפרץ נתנבא ואמר כי לא יהיו נפגעים מטילים וידוע כי כל אלו שנפטרו ל"ע היו מהתקפי לב/חנק ממסיכת הגז רח"ל[וידוע הדבר שהרבי מליובביץ אף כתב כי כל הסיבה להשים מסיכות זה משום אל תפרוש מן הציבור] וכן ראו זאת בעניין כל מנבאי השחורות אשר אמרו שמלחמת עולם שלישית עומדת בפתח רח"ל היל"ת בעוד הרבי מליובביץ שלל טענות אלו מכל וכל וכן בעניין סים המלחמה שהרבי רמז עכ"פ כי המלחמה תסתיים קודם פורים וידוע הסיפור המסופר על הרב יעקב גולדשטיין, הרב של גדוד הפטריוט שהגיע לישראל. הרב גולדשטיין אמר לרבי מליובביץ בחלוקת הדולרים כי הוא אמור לנסוע לסעודיה, כך הייתה התוכנית המקורית והתכונן לקחת עמו מגילת אסתר. הרבי מליובביץ שאל בתמיהה "אתה בטוח שאתה נוסע לשם"? הרב גולדשטיין השיב בחיוב, והרבי מליובביץ חייך ואמר "משיח יבוא עוד לפני שתסע לשם". בסופו של דבר הרב גולדשטיין נשלח לישראל ואם סיום הקרבות בפורים, הובנו דבריו של הרבי כי לא יצטרך את המגילה עד אז ע"כ לא הבנתי מדוע לא נתקיימו באות ומופת.
    המצפה לטוב.

  15. יש הרבה סיפורי מופת מעין אלו על אדמורי"ם בכל הדורות, וזה יותר נושא של השאלה האם יש רוח הקודש בזמנינו, רוח הקודש אינה נבואה כלל, זה משהו אחר לגמרי, ואם תרצה ראיה לכך [אף שאין צורך], בנבואה נאמר שלמעט נבואת משה רבינו, כל נביא היה נופל בעת שהתנבא וכל אבריו מזדעזעים ומתפרקים, ועוד כל מיני סימנים, האם זה מה שקרה לרבי כשאמר את דבריו הנ"ל?! ודאי שלא… זה נושא של רוח הקודש.

  16. נכתב כאן שצריך שיהיה אות ומופת בכדי שיהיה נביא, אולי כדאי לפני שקובעים עובדות לפתוח את הרמב"ם ולראות את לשונו "כל נביא שיעמוד לנו ויאמר שה' שלחו אינו צריך לעשות אות כאחד מאותות משה רבינו או כאותות אליהו ואלישע שיש בהם שינוי מנהגו של עולם אלא האות שלו שיאמר דברים העתידים להיות בעולם ויאמנו דבריו" ע"ש.
    בנוגע למה שנופלים בזמן אמירת הנבואה, דבר זה קשור לאופן גילוי הנבואה, עד כמה גוף האדם יכול לקבלה, והא ראיה שאצל משה רבינו ושמואל הנביא לא ראינו עניין זה, וכמו כן אצל משיח שהוא "נביא קרוב כמשה".
    רוח הקודש היה נכון אם הרבי לא היה מצהיר שזהו באופן של נבואה ". . אלא בתור נביא, שזהו בוודאות" (שיחת פרשת שופטים תשנ"א – מוגה).
    אז בבקשה, לכתוב עניני, ולא לנסות בכל צורה לדחות את העובדה שהרבי הוא מלך המשיח.

  17. אני כותב עניני מי שלא כותב עניני זה אתה… מה שאמרתי שצריך הוכחה זה על כך שהוא משיח לא על כך שהוא נביא, וזה כן מפורש ברמב"ם! מה שאינו נופל זה בדיוק המבדיל בין משה רבינו לשאר נביאים, ולהחליט שמי שלטעמך מיועד להיות משיח יש לו דין של משה רבינו והוא במעלה גבוהה מאברהם אבינו, זה דוקא עליך נטל ההוכחה… אבל אין טעם לדון לא נראה שנשכנע כאן איש את רעהו.

  18. והרי על עניין זה שהרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח הוכח מהרמב"ם כנ"ל ובורר ע"י למעלה מ350 רבנים וא"כ אין שום ספק שאכן יש הוכחה לכך שהוא הוא המשיח וע"פ תגובתו הרי גם שמואל הנביא לא נזדעזע ואין ספק שמלך המשיח עכ"פ בדרגת שמואל הנביא ועוד בזוהר נכתב כי נשמת משיח מושרשת בנשמת משה רבינו וא"כ אין שום סתירה לעניין שבשעת נבואתו מלך המשיח לא נזדעזע ונפל

  19. ואני חשבתי שהדיון הוא על דבר תורני, לא נצחני, חלילה. כי לדבר זה יש גם נ"מ (כפי שהארכתי לעיל), ולכן אני רואה צורך לכתוב מקורות.
    על מה שכתבתי על השוואת הנבואה ממשה רבינו אצטט את דברי הרמב"ם על משיח "נביא גדול קרוב למשה רבינו" (ובתנחומא ס"פ תולדות משמע אף יותר ממנו – עיין בזה לקו"ש ח"ו ע' 254).
    הוכחות, הן שהרבי משיח והן שהוא נביא, כבר הובאו לעיל בארוכה שע"פ סימני הרמב"ם הוא הוא נביא דורנו ומשיח צדקנו.

  20. כבוד הרב והלא ברמב"ם הנ"ל יש הוכחות לכך שהרבי הוא בחזקת משיח הוגה בתורה וכו' ללא קשר לנביא וברמב"ם הנ"ל נכתב בפירוש שמלך המשיח לא צריך להוכיח עצמו באות ובמופת אלא כל עניינו הוא כדברי הרמב"ם "וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם: מקריבין קרבנות, ועושין שמיטין ויובלות, ככל מִצְוָתָן האמורה בתורה" דהיינו להביא לשלימות התורה ולכן הרמב"ם מוכיח מהרי מקלט בהלכה נפרדת לומר לך שמלך המשיח עניינו הוא להוסיף בשלימות התורה

  21. ההודה בתורה וכו' לא ממש סימן מובהק, ב"ה יש לנו הרבה כאלו… מה שכן כתוב ברמב"ם, הוא שכאשר יבוא מלך המשיח נדע ברור שזה הוא, בגלל שהוא יגאל את ישראל ויבנה בית המקדש ויקבץ נדחי ישראל, ובלי זה לא נדע מי הוא! כל אמירה כזו היא סתם ניחוש…

  22. וכי נתעלם מכבוד הרב מה שאמר הרמב"ם וכמוזכר באחת התגובות שאחד מהקרטירונים הינו גם לוחם מלחמות ה' דבר אשר לדעת הרבנים שחתמו על פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח דוקא אצלו נתקיים דבר זה וכמו שנראה בפירוש שהרבי בשונה ממספר רבנים נלחם על שלימות העם שלימות הארץ ושלימות התורה (חוק מיהו יהודי,מסירת סיני ורמת הגולן ,ואת העניין השלישי רואים מיד ברגע שמסתכלים על תורתו של הרבי תורה שמקפת חסידות נגלה הלכה) וכן ידוע שהרבי הינו צאצא של דוד המלך (דרך המהר"ל ) וע"כ קצת קשה לי הקטן להבין מדוע כבוד הרב דוחה פסק דין אשר מיוסד על פסק דין של הרמב"ם הוא לשים לב שמדובר אע"פ שלא ניצח

  23. לגבי לוחם ודאי כוונת הרמב"ם למלחמות פיזיות כמו מלחמות בית דוד. לגבי צאצא של דוד המלך דרך מהר"ל – גם אני….

  24. זו הערה מענינת, אולי בגלל זה יש גם איזו חלוקה בין משיח בן יוסף למשיח בן דוד, ומכל מקום אין לנו אלא דברי הרמב"ם בענין זה.

  25. אכן באמת כך פסקו רבים שמשיח בן יוסף ילחם פיזי אך זה יהיה כשליחו של משיח בן דוד (כנ"ל שאינו יכול להלחם פיזית).
    ואם כן נמצא (כשטר שבא עליו ערור ונתקיים) שכל הסימנים שהובאו ברמב"ם על "חזקת משיח" נתקיימו אצל הרבי שליט"א, ואם כן אפשר להורות עליו שהוא המלך המשיח,
    (וכפירוש המצודת דוד עה"פ "וביקשו את ה' אלוקיהם ואת דוד מלכם", "וגם יבקשו את מלך המשיח הבא מזרע דוד ומעמו יבקשו שאלתם כי הוא ימשול בהם", וע"י בקשה ודרישה זו) נזכה לגאולה האמיתית והשלימה בגילוי,
    והרבי מלך המשיח שליט"א בראשנו!

  26. אינני בקי כיצד התבררו הסימנים, ובכל מקרה אנחנו שותפים בתפילה שנזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו, כשיבוא המשיח הרי כולנו נקבל אותו באהבה ובשמחה, ומה לנו לעסוק בהשערות מי הוא ומה הוא, אין בזה כל ענין.

  27. א. דברי הרב בחותם הדברים – "מה לנו לעסוק בהשערות מי הוא ומה הוא, אין בזה כל ענין" – הינם סותרים בפירוש לדברי אחד מגדולי ישראל הידועים, בעל השדי חמד, הכותב (בפאת השדה מערכת האל"ף כלל ע'. וראה שם דבריו המלאים והקשרם) ממש להיפך על אותו תוכן ולשון ממש (ענין ה'השערה' אודות מיהו מה"מ):
    "בדרך הזה הי' משוער אצלם בכל דור מי הוא . . רבינו הקדוש . . בדורו אמרו וידעו שהוא הוכן . . וכן הוא בכל דור ודור צ"ל אחד מוכשר שמא יזכו, ועפ"ז כתבו ג"כ תלמידי האר"י ז"ל שבימיו היה האר"י ז"ל", ומסיים, "וכ"ז הוא פשוט".
    כמו"כ הדברים הללו סותרים לכל הקו של הרמב"ם שמביא להלכה את המושג והגדר של 'בחזקת משיח' ושפוסק שאם קורה כדבר הזה ומתממשים הסימנים אותם מונה (סימני ה'בחזקת') הרי אותו יהודי בו התממש הללו מקבל גדר משיחי (אמנם עדיין באופן של 'בחזקת' אך מאידך אי"צ להכביר במילים שלמושג 'חזקה' יש תוקף בהלכה הרבה יותר מ'השערה' וברור שאין מקום לזלזל בו ולקבוע ש'אין בזה כל ענין'.
    ב. אני מסתייג מדבריו של הרב דוד לעיל המקשר ומכריח את המשך הזיהוי של הרבי מליובאוויטש כמשיח אם האמירה שהוא 'חי וקיים'. לענ"ד אי"צ להרחיק לקביעה זו ודברי הרמב"ם מדוייקים המה ועוסקים דווקא במצב בו ה'בחזקת משיח' "נהרג" ולא במקרה שנפטר או מסתלק. דווקא הריגתו ע"י זולתו מבטאת ניצחון עליו וכשלון שלו שמערער את חזקתו. ויש להאריך עוד בכך ואין כעת עיתותיי בידי.
    ואם לא נכנס לגדרים ההלכתיים של הרמב"ם (אודות 'בחזקת משיח') ונסתפק בהשערה אמירה וידיעה שהוא [הרבי מחב"ד] המוכן והמוכשר (כהשד"ח הנ"ל. ואגב, כדבריו כן הוא בהרבה מספרי צדיקי הדורות) להיות משיח (בעת הגאולה השלימה בקרוב כפי שנהג תדיר לעורר) אין כלל מקום לשאלה כיוון שאין חולק שהרבי אינו מושג השייך להיסטוריה אלא הוא פועל – ע"י שלוחיו, שליחי חב"ד, ואף בעצמו במופתים עצומים הממשיך ביתר עוז ובכמויות נדירות ממקום מושבו בניו יורק ובספרי ה'אגרות קודש' – בשיא התוקף ומשפיע על דורנו ומנהיגו בשיא התוקף.

  28. מקובלנו שכאשר יגיע העת לגאולה יהיה ברור לכל מי הוא המשיח. ואחרי פטירתו, מסתבר שבכל מקרה התפקיד כבר עובר הלאה, כמו שהאר"י הק' כבר אינו ראוי להיות משיח… ומכל מקום לא נראה שנשכנע בענין זה איש את רעהו אז מה לנו לעסוק בכך, זה באמת לא מהותי לטעמי מי המשיח, רק שיבוא ויגאלנו..

  29. הרי הרבי עצמו כתב בעצם כתב ידו הקדושה: 'אין כל חיוב כלל לחפש מיהו משיח וכו',
    אז מה יועילו כל הפלפולים והדיוקים כאילו יש חובה לחפש מיהו המשיח, נגד דעת קדשו של הרבי עצמו?

    ועוד, אתם מנסים להוכיח מהרמב"ם שהרבי הוא משיח, אבל הרמב"ם כותב על כך במפורש 'ואם יעמוד מלך וכו" – והרבי הרי לא הי' מלך, א"כ כל הדיוקים וההוכחות לא מתחילים כלל.

  30. געצאלע,
    א. זו שאלה מתי בדיוק הרבי כתב את זה ש'אין כל חיוב כלל לחפש מיהו המשיח'. למרות פרסומים אינטרנסטיים שונים רוב ככל המומחים בזיהוי כתבי היד של הרבי ותיאורכם לפי שנים סבורים שזה נכתב בראשית שנות המ"מים [יש גם השערה לזמן וסיפור מוגדר אף יותר בחורף תשמ"ג ואכ"מ] ולעומת זאת האמירה שלרבי יש גדר של 'בחזקת משיח' (ומכאן שיש בזיהוי המשיח עניין וצורך הלכתי) נאמרה בפומבי ע"י רבנים – והתקבלה ע"י הרבי בחיוב – רק בתנש"א-תשנ"ב ואילך (אגב, הרבי עצמו קבע באחת משיחותיו באותה התקופה שישנו כבר 'בחזקת שהוא משיח').
    ב. לאו דווקא שהאמירה שיש עניין ותועלת וחשיבות בזיהוי מיהו המשיח סותרת לכתיבה ש"אין כל *חיוב* כלל לחפש מיהו המשיח.
    בברכת הגאולה האמיתית והשלימה

  31. בכל מקרה הרבי נפטר לבית עולמו, ואין בכל הענין הזה נפקותא כלל כרגע, עיקר לצפות לגאולה שלמה. הענין הזה ודאי חוצה מגזרים ולכן אין טעם לעסוק כאן בענין החבד"י כרגע.

  32. אני לא מבין איך כת"ר שוב ושוב חוזר וכותב שאין בכל הענין הזה נפקותא כלל כרגע כשבעל השדי חמד כותב "ועל דרך זה היה משוער אצלם בכל דור מיהו" ומיהו בן דורנו שרב גובריה לחלוק ע"ז (ועל הדרך לטעון – אם כי לא בפירוש אלא כך יוצא מהדברים – שההנהגה של גדולי התורה והחסידות במשך שנים רבות שעסקו רמזו וכתבו על זהות המשיח שבדורם היא דבר שאין בו טעם).

    כמובן שהאמירה דלעיל: "מקובלנו שכאשר יגיע העת לגאולה יהיה ברור לכל מי הוא המשיח" אין בכוחה לדחות את הנ"ל שהרי הכי קל לומר מקובלנו בלי להביא מקור ובכלל כל בר בי רב שילמד בעיון את הרמב"ם דהלכות מלך המשיח (שהוא ה*פוסק* היחידי בהלכות אלו כידוע) יראה שה"מקובלנו" הזה חסר כל שחר וסותר את כל המהלך שלו (היינו לא רק מילה אחת ברמב"ם אלא את כל המהלך שנותן שלבים איך לזהות המשיח ושיש שלב ראשון שעדיין אין וודאות גמורה)!

    מה שהרב "נזעק" לומר שאין כאן המקום לדון בדברי הרבי שציטט געטשע ועניתי לו למטיב דעתי – זאת בכלל לא אבין.
    הרי גם אם לא מסתכלים על הרבי כחסיד אל רבו אין צל של ספק [אא"כ מישהו מונע משנאה וקנאה עיוורת שלובתה בשנות הממ"ים בידי גורמים ידועים] שהרבי הוא גדול בישראל שדבריו וחידושיו בכלל ובפרט בנושא המשיח בו עסק בלהט רב וחידש בו אינספור ביאורים נפלאים ומאירים [נדפסו לאחרונה במרוכז בס' 'דבר מלכות – חידושים וביאורים בהלכות מלכים' בעריכת הרב מ"מ עיזגוואי והתקבלו בחיבה אצל גדולי התורה והחסידות, מומלץ!] וא"כ לגטימי ביותר בכדי להבין את הסוגיה לעסוק במה שכתב בדיוק בנושא זה בכתיבת ידו הק': "אין כל חיוב כלל לחפש מיהו משיח וכו'" (ואגב הוא ממשיך שם:" אבל מ"ע מהת' [=מצוות עשה מהתורה]: אהבת כאו"א [=כל אחד ואחד] מישראל, ושלילת המחלוקת וכו' בתכלית – ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו וד"ל"), אתמהה.

    אשלים נקודה נוספת ששאל געטשא ולא עניתי – במענה על השאלה שהרמב"ם כותב בפתיחת הסימנים המשפט "אם יעמוד *מלך*" הרי על כרחך צריך לומר שאין הכוונה על פי בית דין של ע' ונביא (הל' מלכים פ"א ה"ג), וע"ד ראיית הרמב"ם (כאן – הלכות מה"מ, ה"ג) "אין הדבר כך שהרי רבי עקיבא אמר על בן כוזיבא המלך שהוא המלך המשיח, (ולא הי' שם נביא וכו') – כי אם ע"ד שכותב על בן כוזיבא "המלך" והיינו שעכ"פ בתחילת העמידה של מלך המשיח אין לו דין מלך ]אגב, זה לא הסבר שלי אלא של הרבי עצמו אך גם בלי אמונה הוא פשוט הגיוני, מתקבל על הדעת ויתירה מזו: מוכרח] וצריך לפרש התואר 'מלך' כ(לכל לראש – 'מלכי רבנן') וגם שיש לו ממשלה ותוקף מסויימים בגלות [ע"ד דברי המהרש"א בסוגיא בסנהדרין גבי אלו שעליהם אמרו שראויים להיות המשיח בדורם (רבינו הקדוש ורב נחמן)] וידוע ומפורסם שלכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש הייתה (וישנה – ע"י שלוחיו וכו') ממשלה ושליטה – מסויימים – בגלות והיו לדבריו ופעולותיו השפעה על מושלים נשיאים ח"כים וחברי קונגרס וכו' ולפחות ממשלה אחת בישראל הוא הפיל בשבט פיו פשוט בגשמיות (ממשלת פרס – ניסן תש"נ, "התרגיל המסריח").

  33. הרמב"ם כותב שכאשר יעמוד מלך המשיח יהיה ברור וידוע לכל בלא כל פקפוק שזה הוא, ממילא גם כאשר יש בכל דור מיש ראוי לכך, כל עוד זה לא ברור לכל סימן שבודאי לא הגיע זמן הגאולה וממילא אין תכלית בעיסוק זה. כפי שעתה, לאחר שהרבי נפטר אף אחד לא טוען שיודע מי הוא הראוי להיות משיח, מלבד כאלו שסבורים שהוא יכול גם לבוא מן המתים שעל זה אינני מדבר, ובכל זאת הכל בסדר, אנחנו מקיימים חיים יהודיים שלמים ואישש לא חושב שחסר משהו בכך שאיננו יודעים מי ראוי להיות משיח.

  34. איפה בדיוק כותב הרמב"ם ב'יד החזקה' שכאשר יעמוד מלך המשיח יהיה ברור וידוע לכל בלא כל פקפוק שזה הוא?! אולי הרב מתכוון לאגרת תימן שכמובן וגם פשוט אינה ספר הלכות…

  35. ושוב, האמירה "אין תכלית בעיסוק זה" היא זלזול בגדולי התורה והחסידות שעסקו בנושא שלטעמו של הרב היה עיסוקם זה בזבוז זמן ללא תכלית רח"ל…

  36. רמב"ם הלכות מלכים פרק יא
    הלכה ד
    ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי. ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים שנאמר ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהן ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד. אף ישוע הנצרי שדמה שיהיה משיח ונהרג בבית דין, כבר נתנבא בו דניאל שנאמר ובני פריצי עמך ינשאו להעמיד חזון ונכשלו. וכי יש מכשול גדול מזה. שכל הנביאים דברו שהמשיח גואל ישראל ומושיעם ומקבץ נדחיהם ומחזק מצותן. וזה גרם לאבד ישראל בחרב ולפזר שאריתם ולהשפילם ולהחליף התורה ולהטעות רוב העולם לעבוד אלוה מבלעדי ה'. אבל מחשבות בורא עולם אין כח באדם להשיגם כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנצרי ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו אינן אלא לישר דרך למלך המשיח ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד. שנ' כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד. כיצד. כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח ומדברי התורה ומדברי המצוות ופשטו דברים אלו באיים רחוקים ובעמים רבים ערלי לב והם נושאים ונותנים בדברים אלו ובמצוות התורה אלו אומרים מצוות אלו אמת היו וכבר בטלו בזמן הזה ולא היו נוהגות לדורות ואלו אומרים דברים נסתרות יש בהם ואינן כפשוטן וכבר בא משיח וגלה נסתריהם. וכשיעמוד המלך המשיח באמת ויצליח וירום וינשא מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר נחלו אבותיהם ושנביאיהם ואבותיהם הטעום.

  37. גדולי התורה והחסידות שעסקו לאורך הדורות בסוגיית זהותו של המשיח שבדורם נלקטה מכבר (לפני כשלושים שנה) בקובץ 'משיח שבכל דור' מאת הרב יששכר דוד קלויזנר ניתן לראות בלינק זה: https://drive.google.com/file/d/0B1YTJDDaicCKcDYwZXY3NmJpSnc/view?usp=sharing&resourcekey=0-5XC0UA440oTMKK7kI6ZxWQ

    לא הבנתי מה המטרה של הציטוט הארוך הזה של הרמב"ם שהרב מביא שהרי בו בדיוק עסקינן וע"ז בדיוק כתבתי שלפום ריהטא הרמב"ם מחלק את ביאת המשיח לשני שלבים ושיש שלב של בחזקת משיח שעדיין אין וודאות גמורה אך כבר מחזיקים אותו לכזה ואיפה יש כאן משמעות שברגע שהוא יתגלה יידעו זאת כולם?! אתמהה.

  38. *הרב יוסף יצחק קעלער. הקישור: https://drive.google.com/file/d/0B1YTJDDaicCKcDYwZXY3NmJpSnc/view?usp=sharing&resourcekey=0-5XC0UA440oTMKK7kI6ZxWQ

    יש קובץ נוסף בנושא מאת הרב ישכר דוד קלויזנר ועכ"פ זה עניין די ידוע שלפלא שאשתמטיה לכת"ר (ולימוד זכות יש שאצל רבים וטובים מהת"ח יש ידע שלקוה בחסר בענייני משיח גם בחלקים הכי יסודיים שנוגעים לעיקרי אמונת ישראל ואכהמ"ל בהיפך שבחן של ישראל)

  39. לא ראיתי בחוברת זו ש"עסקו" בכך, גם לא שמענו לעוד מאות ואלפים מגדולי הדורות שדנו בנושא זה… ואני באופן אישי אינני אוהב לעסוק בדברים שאין בהם נפקותא למעשה, הרי כשיבוא משיח יהיה הדבר ברור, אז מה משנה לנו אם יש או אין מישהו שהוא "בחזקת משיח" ומי הוא, הרי בלאו הכי אין שום הוכחה לכלום וכל אחד יאמר על רבו שזה הוא, אז איפה כאן הדיון האינטלגנטי ולמה הוא מוביל? העיקר שיבוא כבר משיח צדקנו ויגאלנו והכל יהיה טוב. מבחינתי עכ"פ הנושא מוצה יישר כח.

  40. שני הקונטרסים הנ"ל זמינים בתוכנת אוצר החכמה. וראה גם בהקדמה המאלפת לקונטרס (מפרי חיבורו של קלויזנר) מאת הגה"ח הרב טוביה בלוי שליט"א.

  41. הרבי זצ"ל היה בהחלט מתאים להיות משיח, אבל הוא עצמו לא חשב שהוא ראוי להיות משיח, ובוודאי שלא עודד את מי שהכריז עליו כמשיח, אלא אדרבה נלחם בו בכל תוקף. באותו וידאו המוזכר בשאלת השואל, אכן עודד הרבי את השירה, כי לא רצה לצער את חסידיו, אך למחרת לא הסכים להיכנס לתפילה לפני שהובטח לו שהדבר לא ישנה…. ראה להלן.

    ואתאר את השתלשלות העניינים:

    א. ראשית יש להקדים, שהרבי הזכיר בכל הזדמנות שחמיו הריי"צ הוא נשיא הדור, והוא המשיח. במאמר הראשון שלו, במעמד הכתרתו לרבי, הוא סיים: "ונזכה להתראות עם הרבי, כאן למטה בגוף ולמטה מעשרה טפחים והוא יגאלנו".

    המילים "מו"ח נשיא דורנו" (ונשיא הדור הוא המשיח שבדור) מופיעים עשרות אלפי פעמים בדבריו ובכתביו לאורך השנים.

    היו חסידים שפירשו כביכול הרבי מדבר על עצמו, וכאשר זה פורסם, הרבי מחה בתוקף.

    היה זה כאשר דיבר על חמיו שהוא שופט דורנו ויועץ דורנו ונביא דורנו: "זכינו שהקב"ה בחר ומינה בעל בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהיה ה'שופטיך' ו'יועציך' ונביא הדור… עד – הנבואה העיקרית – הנבואה ש'לאלתר לגאולה' ותיכף ומיד ממש 'הנה זה (משיח) בא" [פתגם שטבע הרבי הריי"צ בשנת תש"א והורה לפרסמו], וחסידים פירשו שאמר זאת על עצמו.

    על כך העיד הרב מנחם ברוד, דובר חב"ד:

    במשך שנות הופעתו של גיליון 'שיחת השבוע' היו מקרים יחידים שהרבי העיר על הנכתב בו. אותו גיליון היה אחד מהם. מזכירו של הרבי, הרה"ח הרב יהודה-לייב גרונר שי', התקשר לאחר מכן ואמר שהרבי קרא את המאמר והגיב בתרעומת: "מה הם כותבים?! וכי דיברתי על עצמי?! והלוא דיברתי על חותני!".

    ב. גם בנוגע לזהות המשיח, הרבי המשיך עד יומו האחרון להתייחס לחמיו כמשיח. ראו לדוגמא שיחת הרבי בפרשת וירא תשנ"ב, זמן מועט לפני שהשתתק ונפל למשכב:

    "וע"פ הודעת כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, משיח שבדורנו, שכבר נסתיימו ונשלמו כל ענייני העבודה ועומדים מוכנים לקבלת פני משיח צדקנו".

    אולם חסידי חב"ד מצידם סברו שהריי"צ הוא נשיא הדור הקודם, והרבי הוא נשיא דורנו זה, ובהתאם לכך גם הוא משיח שבדור (וגם לאחר פטירתו, כשם שהרבי האחרון התייחס לחמיו כמשיח גם לאחר פטירתו, ויש ראיה מהגמ' סנהדרין צ"ח "אי מן מתיא הוא").

    כל עוד חסידי חב"ד חשבו כך בלבם, לא הפריע הדבר לרבי (ומסתמא, כשם שהוא חשב על חמיו, כך זכותם היא לחשוב עליו). אבל כאשר מישהו העיז לפרסם זאת (וכנ"ל בסעיף א') הוא מחה בכל תוקף.

    המקרה הראשון אירע בשנת תשכ"ה (1965), אז הפיץ הרב אברהם פריז כרוזים בהם נכתב: "בשמחה רבה יכולים אנו לבשר לכם כי הנה המלך המשיח… כבר נמצא עתה כאן איתנו, הנה הוא הרבי הקדוש מליובאוויטש".

    כאשר נודע הדבר לרבי, הוא הבריק לו מכתב בהול ע"י המזכירות:

    "נבהלנו ממכתבו, ובבקשה תיכף להפסיק הפצת המכתב והכרוז, ולאסוף ולשלוח להמזכירות את כל הנשארים עד אחד. ומטובו לאשר תיכף מילוי ההוראה האמורה. מזכירות" (מובא בספר תולדות חייו, "אחד היה אברהם" עמ' 98).

    ג. בסביבות שנת תש"ל, נעמד החסיד חיים נחמן קובלסקי בהתוועדות וקרא: "הרבי מליובאוויטש, יהודים סובלים […] הגיע הזמן שתתגלה!". הרבי הרצין וענה לו: "ר' נחמן אל תדבר כך, אל תאלץ אותי לצאת מבית המדרש".

    ד. בשנת תשמ"ג פרסם הרב משה סלונים, מחסידי חב"ד, קובץ חידושי תורה ובו, לדבריו, "פריצת דרך בקביעה… מי הוא מלך המשיח". הרבי דרש להפסיק את פרסום הקונטרס באופן מיידי (ראו "איגרת לידיד" מאת החוקר התורני המופלא רבי יהושע מונדשיין זצ"ל).

    ה. בשנת תשמ"ד פירסם הרב שלום דב וולפא חוברת בשם "קול מבשר", שנושאה היה הוכחת משיחיותו של הרבי. הרבי הגיב במסר אישי לוולפא שבו ציווה עליו להפסיק כל פעילות הקשורה למשיחיות (נוסח כזה חריף וחד, לא תמצאו בשום מקום):

    "הנני מזהירו שיפסיק לדבר או לכתוב, ועל אחת כמה וכמה להפיץ, ועל אחת כמה וכמה להדפיס, בענייני משיח, הן בשמו והן בשם אחר, על ידי שליח וכיוצא בזה – או באיזה קונץ שיהיה, ובאיזה סגנון ואופן שיהיה. ואם חס וחלילה יעשה משהו בזה, יידע ברור שזהו מלחמה נגדי בפרט ובכלל".

    הוא אסר עליו אפילו לכתוב פירוש בענייני משיח, עד כדי כך, כדי שלא יבוא להזכיר באופן עקיף שהרבי הוא המשיח!

    "פשוט שהנ"ל כולל פירוש על עניני משיח שברמב"ם או ספרים אחרים ומאמרי דא"ח וכל כיו"ב".

    ושנה לאחר מכן, כאשר ניסה שוב להתחכם: "כנראה עושה עצמו אינו מבין מה שעניתי מאז, שאפשר להזיק כמה רח"ל לחב"ד ולהפצת המעיינות על-ידי כתיבה בעניין כו'".

    "וראו בפועל שע"י פעולותיו ומעשיו – הלהיב מחלוקת וכו' ומאות (ויותר) מבנ"י פסקו מללמוד דא"ח, נלחמים בהבעש"ט ותורתו בפועל וכו' וכו'."

    "כתבי לא היה מפני חשש אולי כו' [תהיינה תוצאות שליליות], כי אם מיוסד על המפורסם שאלפים ויותר הפסיקו לימוד דא"ח ונלחמים בתורת הבעש"ט וכו' – ע"י הדיבור ופרסום הנ"ל לחוד… שבדבר "שמתפרסם" ובפרט בדבר שבדפוס – נוגע איך מפרשו הקורא ולא המחבר".

    "וראו בפועל שע"י פעולותיו ומעשיו – הלהיב מחלוקת וכו' ומאות (ויותר) מבנ"י פסקו מללמוד דא"ח, נלחמים בהבעש"ט ותורתו בפועל וכו' וכו'. ביניהם כאלו שעד שהתחיל הנ"ל – התעסקו בהפצת המעיינות. הם מצפים לכל רמז שהוא – שיוכלו לנצלו להגדיל המדורה וכו'. בהגליונות שצירף – א"צ לחפש רמזים – כי כולם חדורים רעיונות הנ"ל, ובמילא עלילות המשך תוצאות הנ"ל מלחמה נוספת בהפצה, עוד כו"כ יפסיקו לימוד דא"ח היל"ת".

    "כהנ"ל פשוט – ולפלא גדול שמנסה להסבירני ההיפך".

    "לשאלת "תם": היתכן שלא לפרסם הלכה (לפי השערתי, כשמדבר עם גביר פלוני בארצות הברית אינו מודיעו שהמדליק גפרורית בשבת קודש מחויב סקילה, וכשיהיה סנהדרין שהוא מקוה ע"ז יהיה הוא בתוך העם שיסקלו אותו ר"ל – כדין מפורש בתוה"ק, אפילו באם יבקרו בערש"ק אחר חצות) ודאי יענני על שאלתי בחצע"ג ואז בל"נ אענהו".

    ו. בשבת פרשת בראשית תשמ"ה, החלו החסידים לשיר "חיילי אדוננו מורנו ורבנו, חיילי משיח צדקנו, הוא יוליכנו בטנקים לארצנו, עם המבצעים והנשק בידינו, יבוא ויגאלנו". בשיר זה אינו מוזכר הרבי באופן ישיר אלא באופן עקיף.

    הרבי עודד את השיר (כדרכו לעודד תמיד ולא לעורר מהומות, ראו עוד להלן), ולאחר שסיימו לשיר, התייחס לזה בחריפות גדולה מאוד:

    "ישנם 'שפיץ חב"ד' החושבים שהם אלו שיודעים מה צריכים לעשות וכיצד צריכים להתנהג, וכל אלו שמסביבם שמנסים להעיר להם לפעמים שעושים דברי בלתי-רצוי – אין הדבר מועיל להם כלל, בחשבם מי הם אלו שיכולים להעיר להם, בה בשעה שאף א' מהם אינו מגיע לדרגתם, שהרי הם 'שפיץ חב"ד'! כוונת הדברים: לאלו שכתוצאה מדיבורים שלהם, עניני דפוס שהדפיסו, או ניגונים וכו' – גרמנו לרחק עשרות יהודים מתורת הבעש"ט, לימוד החסידות והנהגה בדרכי החסידות, ולא עוד אלא אפילו יהודים שכבר התחילו ללמוד חסידות – הפסיקו ללמוד כתוצאה מפעולותיהם של אלו! לא רק שפעולות אלו אינם מביאות לקירוב רחוקים, אלא אדרבה, עי"ז מרחקים את אלו שכבר התחילו להתקרב! וגם כאשר מלבישים זאת באיצטלא דקדושה, "מיט א זיידענע זופיצע מיט א גארטל דערצו" – אין זה משנה כלל את העובדה שעי"ז הרחיקו יהודים מתורת החסידות, עם כל התוצאות שבדבר, שכל זה רובץ על אחריותם!… לך בדרך שסללו לנו רבותינו נשיאנו! אף אחד אינו זקוק ל"חידושים" שלך, שהתועלת היחידה שבהם היא – מחלוקת חדשה נגד הבעש"ט ואדמו"ר הזקן רחמנא ליצלן!… ולכן להוי ידוע שכל מי שממשיך בפעולות אלו – הרי הוא מנגד ולוחם נגד חסידות חב"ד, נגד נשיא דורנו, הבעש"ט, עד מלכא משיחא.. שרוצה וחפץ לבוא, אלא שממתין עד שיוסיפו בהפצת המעיינות חוצה, ואילו הוא – מרחק יהודים מתורת החסידות רחמנא ליצלן (זהו לשון השיחה שהתפרסם בזמנו, והושמטו מהשיחה התבטאויות חריפות נוספות!).

    בשיחה זו נכח אחד מגדולי המשיחיסטים והדברים כוונו אליו (והעיד לאחר מכן שרצה לקבור את עצמו באדמה מרוב בושה). לאחר מכן סיפר בראיון:

    "את מה שהרגשתי באותה שעה, פשוט אי אפשר לתאר במילים" פותח הרב וולפא לראשונה את סגור–לבו בנושא זה, אחרי עשרות שנים, ועושה אחת ולתמיד סדר בעניין. "לא מפני הביטוש שקיבלתי מהרבי מה"מ לפני עם ועדה, אלא כיון שראיתי עד כמה הדבר כואב לרבי, עד שהוא דיבר בחריפות כזו שלא נשמעה מעולם (אולי אפילו בכאב רב יותר מהזעקות בענין 'מיהו יהודי' ושלימות הארץ!). כאב לי כל כך שעל ידי המעשים שלי נגרם לרבי צער כל כך עמוק.

    למעשה, השיחה התחילה מכך שהרה"ח השליח המופלא ר' שלמה קונין התחיל אז לשיר "חיילי אדוננו.. מלך המשיח..", ופתאום הרבי הפסיק אותו ואמר שמכל הניגונים בוחרים רק בניגון כזה שמרחיק יהודים. ואחר–כך עבר לדבר על ספר שכתבתי על הלכות מלכים לרמב"ם, וכפי שאמרתי, הדברים היו בזעקות שלא נשמעו מעולם כמותם, ובפרט לא באוירה החגיגית של שבת בראשית".

    הרב יהושע מונדשיין מוסיף על כך: "מאז תשמ"ה ידועה גם התנגדותו של הרבי להדפסת ספרים בעניני הגאולה – אף ללא רמזים בקשר לזהותו של המשיח, וכך נאסרו להדפסה הספרים "מגולה לגאולה" ו"יחי המלך". בשנת תשנ"א "נשתנו העתים" והותרה הדפסת האחרון, אך בתנאי כפול ומכופל שיעבור ביקורת של אנשים מוסמכים, וכך יצא הספר "כשר למהדרין" כשעל פניו אין בו רמזים לזהותו של המשיח. אך הדברים שהיו אז למורת רוחו של הרבי נתפרסמו אח"כ בס' "יחי המלך המשיח". המחבר שנאלץ בעל כרחו לדכא את דחפיו האמוציונאלים, המתין עד שהגיעה שעת הכושר להתרת הרצועה והסרת הרסן, ובשעה שהרבי היה כבר במצב שלא יכול היה להגיב ל"ע – אז הדפיס את ספרו הנ"ל".

    (עוד נפוץ בקרב חסידי חב"ד מה שאמר הרבי על הרב הנ"ל: "הוא עוד יהפוך אותי ואת מו"ח ואת חב"ד לבחינת מוקצה מחמת מיאוס").

    ז. בשנת תשמ"ו (1985), בחג שמחת תורה, אמר בחור בהתוועדות "הרבי מלך המשיח". הרבי נעשה רציני מאוד, ואמר למזכירו הרב חודקוב "אם הם יזכירו שוב שאני המשיח, אני יוצא מכאן" (מתוך ראיון עם מזכיר הרבי, הרב יהודה גרונר).

    ח. בשנת תשנ"א, בחול המועד פסח, שאל הרב דוד נחשון את הרבי, האם לפרסם בקרב השלוחים שיש לפרסם שהרבי הוא מלך המשיח. הרבי הגיב: "מופרך לגמרי, כפשוט".

    ט. בט"ו באייר תשנ"א שרו החסידים "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד". כמנהגו, עודד את השירה. אך למחרת הודיע הרבי שלא ייכנס לתפילת שחרית עד שיובטח לו שהדבר לא יישנה, ומאז ועד שחלה (בכ"ז אדר תשנ"ב) לא שרו את השיר בפניו (ע"פ עדות מזכיר הרבי, הרב יהודה קרינסקי).

    י. הגאון הרב יואל כהן, שהוא מגדולי החסידים, סבר בתקופה ההיא שיש לפרסם שהרבי הוא המשיח (מתוך דעה משובשת, שאולי חזר בו וריכך את ההתנגדות לכך. אבל לאחר פטירת הרבי, שינה את דעתו מהקצה אל הקצה, ונלחם בחריפות בהסוברים כך, ואף כתב שהתואר "שליט"א" נחשב לזלזול ולעג לרבי).

    באותה תקופה הוא ביקש לפרסם מאמר בשבועון כפר חב"ד, ממנו משתמע שהרבי הוא משיח צדקנו. הרב אהרן דב הלפרין, עורך שבועון כפר חב"ד, ביקש את אישור הרבי לפרסום, וקיבל ממנו תגובה חריפה ונחרצת: "באם רחמנא ליצלן יעשה מעין דמעין דהנ"ל – קדימה שיסגור המכתב עת לגמרי" (כלומר, עדיף שיסגור לגמרי את העיתון ולא יפרסם דברים כאלה).

    יא. בשבת פרשת נח תשנ"ב, בתאריך ד' חשון, שרו החסידים לפני הרבי בהתוועדות את השיר הנזכר לעיל "חיילי אדוננו, מורנו ורבנו, חיילי משיח צדקנו". הוא עודד את השירה כרגיל, ולאחר מכן פתח את שיחתו במילים חריפות:

    "זה דבר מוזר, שמנגנים ניגון עם מילים כאלו, ואני יושב פה… האמת היא שהייתי צריך לקום ולצאת… זה שאינני יוצא… כיון שזה יגרום בלבול בה"שבת אחים גם יחד", כי כשאני אצא יצאו עוד כמה וכמה, וממילא יתבטל העניין ד"שבת אחים גם יחד"."

    יב. בחודש חשוון תשנ"ב התקיים כינוס השלוחים העולמי, הנערך מידי שנה. לעיונו של הרבי הובאה שיחה להגהה. בדברי הקדמה לשיחה, כתבו העורכים "להסביר את ענין המשיח, ומיהו המשיח". הרבי מחק מילים אלה. בהמשך הדברים כתבו העורכים "שעל ידי זה יונח בשכל האדם לקבל את השליח ומשיח בדורנו". הרבי מחק את כל המשפט.

    הרב יהודה גרונר, מזכיר הרבי, הוסיף וסיפר: "בוקר אחד, אחר תפילת שחרית, כשנכנסתי להיכל, הרבי אמר: מה זה שאומרים עלי שאני המשיח? עניתי שלפי דברי הרמב"ם בסוף הלכות מלכים – פרטים על דבר משיח, הרי הרבי מתאים לזה ביותר. ואמר הרבי: זה שהוא המשיח, צריכים לגלות לו מלמעלה, ולעת עתה לא גילו זה לי".

    יג. כאמור בסעיף ו' לעיל, בשנת תשנ"א ביקש הרב וולפא מהרבי לפרסם את הספר "יחי המלך", והרבי הסכים לו לפרסם את הספר לאחר ביקורת שתשמיט כל רמז לזהותו של המשיח. בשנת תשנ"ב, סבר הרב וולפא חשב שאולי בכל זאת "הרבי חזר בו והשתנו העיתים" ושלח לו חוברת שנשאה את השם "קונטרס בעניין קבלת פני משיח צדקנו", שעסקה בזהותו כמשיח. בחוברת לא היה מצויין במפורש שהרבי הוא המשיח, אלא רק שאלות ותשובות על סדר התגלות המשיח.

    בתגובה ענה לו הרבי, כשבועיים לפני שלקה בשבץ: "מכבר עניתי לו שמאמרים כאלו מרחיקים כמה וכמה מלימוד דברי אלוקים חיים, היפך הפצת המעיינות חוצה". זוהי התשובה האחרונה של הרבי בנושאים אלה.

    יד. בנוסף לכל הנ"ל, סמוך לאירוע המוחי, כתב הרבי פתק שנחשב כצוואה בעיני הזרם המרכזי בחב"ד, בתשובה לאחד השואלים, וזה לשונו: "אין כל חיוב כלל לחפש מיהו המשיח, אבל מצות עשה מהתורה אהבת כל אחד ואחד מישראל, ושלילת המחלוקת בתכלית ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו…" בזרם המרכזי רואים בפתק זה כצוואה של הרבי, אשר צפה מראש כי העיסוק בזהותו של המשיח יעורר מחלוקות, והזהיר לא להתעסק בשאלת זהות המשיח (ראו בספר הנפלא "חד בדרא", תולדות ופרקי חיים של הרבי מליובאוויטש, עמ' 526).

    טו. לאחר שחלה הרבי בכ"ז אדר תשנ"ב, קיבל אירוע מוחי והשתתק, הוא עודד את השירה המשיחית, כאשר על פניו ניכר שהוא משותק (והמביא ראיה מימי מחלתו, כאשר עד אז התנגד בכל כוחו, אינו אלא מן המתמיהין).

  42. אינני יודע מדוע כל הדף הזה מלא בפלפולים הלכתיים שאת רובם לא קראתי, אך אין זה משנה למעשה בפועל מיהו מלך המשיח, אלא רק לפעול שיבוא. וגם אם הרבי הוא מלך המשיח ע"פ תורה, אין שום ענייו להתעסק בזה וק"ו לפרסם זאת בפרהסיא לאלו שאינם בקיאים בתורה, ולגרום לחילול ה' ושם ליובאוויטש נוראי. ועכ"פ, אין שום סתירה בין הסתלקות הרבי לעובדת היותו מלך המשיח. שהרי, לא נכתב בשום מקום שעל אותו אחד שהוא 'בחזקת משיח', לחיות חיים נצחיים בגופו הגשמי דווקא, כ'משיח ודאי'. ועוד, שהרבי עצמו הסביר בתגובה לטענה, שהיאך הוא אומר על חמיו לאחר הסתלקותו 'והוא יגאלנו', שהרי המשיח עצמו בחייו יפעל את תחיית המתים, וכיצד מסתדר הדבר, שאכן על פי תורה חייב הנבחר כמשיח לקום קודם תחית המתים, עמ"נ לבנות הבית וכו'. וכידוע דבריו על חמיו בתור נשיא הדור ומלך המשיח, חלים עליו. ונזכה זעהן זיך מיטן רבין דא למטה אין א גוף למטה מי' טפחים והוא יגאלנו'.

  43. נראה שהנושא על צדדין הובן, עם ישראל כולו מצפה ומייחל לביאת המשיח, מי יהיה ומתי זה בורא עולם יודע העיקר להרבות בתפילות שכבר יבוא.

  44. לפי הבנתי, לפי הרמבם שמשיח יבוא באופן טבעי, הדרך שינצח כל העומות הוא רק אם יש לו צבא, ולכן צריכים ללמוד חסידות ולבוא לידי הכרה שהרבי הוא המשיח, ואז כשכולם יכירו זאת, יהיה באפשרות ללחום מלחמת ה' ולנצח כל העומות, וזה יכול להיות אפילו אחרי ג' תמוז, כיון שהרבי כבר לימד אותנו שה שצריכים לעשות, וכבר גילה תורת החסידות באופן שכולם אפילו אנשים פשוטים יכולים להבין שאין עוד מלבדו בפשטות, ואנחנו צריכים ללמוד כולם תורתו של משיח, וכשיכירו שאין עוד מלבדו, ילחמו מלחמת ה'. יהי רצון שיהיה ב"ב.
    וגם יכול להיות באופן של נס, (ואז יהיה תחיית המתים ואין שאלה שיכול הרבי להיות משיח) תיכף ומיד ממש.

  45. כל הדיונים הנ"ל, הם דיוני סרק ושום דבר. כי ברמב"ם כתוב: "יעמוד מלך", והרבי לא היה מלך. ואפי' שיש שמתפלפלים, שהגמ' אומרת "מאן מלכי, רבנן"? ובוודאי שהרבי היה "רבנן". אבל כשכתוב ברמב"ם "יעמוד מלך", אז הכוונה לכל מה ש'מלך' מסמל, ו'מלך' כולל. כן, מלך כפשוטו, ובלי התפלספויות.
    ויודו לי כל המשיחיסטים למיניהם, שלרבי לא היה דין של מלך, שאם מישהו לא שמע בקולו, או מרד במלכותו?! הרי שהו נתחייב מיתה, כדין "מורד במלכות". הרי זה ראיה שהוא לא מלך, ולא היה מלך. אם כל זה שהגדרת "מלכי רבנן" הכוונה גם אליו.
    זאת ועוד: כשהרמב"ם אומר:
    "ואם יעמוד מלך מבית דוד, הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף בה כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה' ".
    הרי שכוונתו של הרמב"ם על כל האפשרויות של – מלחמה, כן רוחנית, אבל גם גשמית. עם טנקים ורובים ודם ואש.
    וכשהרמב"ם אומר: "ויכוף כל ישראל", כוונתו 'כל' ולא אחד פחות. וזה לא התקיים ברבי אפי' לא פעם אחת. לרמב"ם לא הייתה בעיה של ניסוח, וכשהוא רצה הוא יודע לרדת לפרטי פרטים. וכאן כשהוא אומר דבר כוללני, כוונתו לכל מה שיש בכלל.

  46. ישר כח. מה גם שהרמב"ם מגדיר בתחילת הלכות מלכים מהו מלך. ולא סביר לחשוב שכאשר הוא משתמש לאחר מכן במילה מלך הוא מתכוון למשהו אחר. ועוד שהוא אומר שם במפורש שכל הדברים האלה אינם עיקר ואין מה לעסוק מהם יותר מדי וכ'ו.

  47. בטח לא שם לב שהרמב"ם מביא בדבריו כראיה לבחזקת משיח את בן כוזיבא שבוודאי לא היה מלך ע"פ בית של שבעים וכו' (כמו הסימנים של מלך) וע"כ מוכרח שאין הכוונה למלך כמו שכותב הרמב"ם לפני וכן ניתן למצוא במפרשים על הרמב"ם שמפרשים כך וגם הרבי מסביר כך את הענין וכ"ז פשוט

  48. מלך ברמבם ובכלל בשפה המדוברת מאז ומעולם הכוונה למלך. כזה ששולט על עם או על צבא וגם על מטבע ועוד. נותן הוראות וחובה לקיימן על פי חוק אותה מלכות. אתה יודע, מלך. כזה היה בן כוזיבא כיוון שהוביל את הצבא. זה שהרמבם גם אומר שמצווה למנותו ע"י בית דין של שבעים או למשכו בשמן המשחה וכ'ו זה לא אומר שאם עברו על ההלכה ולא עשו כן והמליכו על עצמם מלך באופן אחר אז הוא עכשיו הוא אינו נחשב מלך. מה שמגדיר מלך זאת המציאות שהוא מולך. הרבי כידוע לא מלך על אנשים אלא היה רבי שלהם. מי שלא עשה כרצונו היה חופשי ללכת בלי ששומרים בכניסה ל 770 יעצרו אותו ויתנו לו עונש.
    עניין נוסף שלמרבה הפלא צריך לציין הוא שהרמבם מוסיף שכיוון שבן כוזיבא נפטר נודע שהוא אינו המשיח. אז עכשיו על מנת שהרבי יהיה בחזקת משיח דבר ראשון הוא צריך לקום לתחייה ואז צריכים למנות אותו למלך (מלך ממש כאמור). זה גם אומר שתחיית המתים צריכה להיות לפני בוא המשיח. אם אני לא טועה זאת עוד בעיה אבל זה כבר נושא אחר. מאחל לכולנו שנזכה מהרה לראות בגאולה השלמה כפי שהרמבם מסביר שיעשה המשיח כדי שייחשב למשיח בוודאי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל