לתרומות לחץ כאן

קדיש לאחר י"ב חודש

שאלה:

שלום לכבוד הרב!
האם מותר להגיד קדיש לאחר י"ב חודש?
לשיטת האשכנזים
ומה הדין במקרה שאין עוד מישהו שאומר קדיש במנין, האם צריך/מותר להגיד קדיש ואם כן איזה.
תודה רבה!

תשובה:

למנהג בני אשכנז, אם יש אבלים במנין אין לאדם אחר לומר קדיש. המנהג המקורי של בני אשכנז היה שרק אבל אחד אומר קדיש, משום מה קיבלו עליהם כאן בארץ ישראל בהרבה מקומות את מנהג הספרדים שכל האבלים אומרים יחד, אבל כיון שמנהג זה יש לפקפק בו, וכבר כתב בס' מנוחה וקדושה שקדיש לבטלה הוא כמו ברכה לבטלה, אין לומר בזמן שהוא לא חיוב. מה גם שלמנהג בני אשכנז המקורי, מי שאומר קדיש עם האבל בעצם "גונב" לאבל את האפשרות לומר לבדו כפי המנהג הקדום.

אבל אם אין אבל בבית הכנסת, מאוד חשוב שיגידו את הקדיש שאחר עלינו ושאחר פיטום הקטורת, שני קדישים אלו הם חלק מנוסח התפילה אלא שכדי לזכות את האבלים קבעו שאבל יאמר אותם.

חג שמח ובשורות טובות.

הצטרף לדיון

24 תגובות

  1. קדיש אחר עלינו , לא אחר שיר של יום?
    שמעתי בשם הרב שיינברג זצ"ל שבחודש יב עצמו למרות שאשכנזים לא אומרים קדיש , כן להשתדל לנסות לומר היכן שיכול , הכוונה כפי שכתבתם בתשובה לאחר יב? כי אני שמעתי על חודש 12 שאמר את דברו ולא ידעתי למה הכוונה

  2. אני מניח שגם בחודש ה12 כוונתו היתה על הקדישים שהם חלק מנוסח התפילה. ו8נראה שבחודש זה עדיף מישהו אחר שאין לו הורים.

  3. מחילה
    לא הבנתי את התשובה
    קודם כל אשאל שוב אחר עלינו או אחר שיר של יום או שניהם (כשאין אחר בחודש 12)
    ושוב הרב שיינברג לדעתכם אמר שמה?

  4. אחרי עלינו לשבח. אינני מכיר את דברי הרב שיינברג. כמו כן ציינתי שכיון שיש מנהג לאשכנזים שלא לומר קדיש בחודש ה12 עדיף שמישהו אחר מהקהל יאמר.

  5. לוודא שהבנתי
    אני מסכם, בחודש 12 האבל לא יאמר אחר עלינו גם אין אחר. נכון?

    אחר חודש 12, לומר רק אחר עלינו ולא אחר שיר של יום, למה לא אחר שיר של יום?

  6. 1. לא זה מה שכתבתי אבל לכאורה זה נכון.
    2. כך הוא נוסח התפילה. הקדיש אחרי שיר של יום נועד לתת עוד אפשרות לאבלים לומר קדיש.

  7. בבקשה השיבו על כל המספרים

    היאצרייט הראשון בפרשת שמות
    1
    השבת הקרובה ניגשים רק לקבלת שבת מעריב, ומפטיר מוסף , בלי לומר שום קדיש דרבנן ויתום, נכון?
    2
    מוצאי שבת ניגשים למעריב , גם בלי שום קדיש, או שאומרים יתום?
    3
    שבת הבאה שמות אומרים את כל הדרבנן והיתום וניגש לכל התפילות?
    4
    שאלה אחרונה שלא רלוונטית השנה, אם היאצרייט נופל בחול ניגשים לכל התפילות ואומרים את כל הקדישים?
    5
    אל מלא רחמים רק בשבת שמות ולא בויחי?
    תבורכו

  8. במנחה די בקדיש אחד לאחר שמונה עשרה ובערבית לפי האר"י יש צורך בשנים, לכן אם אין אבל בבית הכנסת יכול לומר, ראה כף החיים נה א.

  9. נראה לי משהו כאן לא ברור בינינו, אתה מדבר בתוך השנה או לאחר השנה? אני כתבתי לגבי אחרי שנת האבל. כמו הכותרת של השאלה המקורית.

  10. הרמ"א בסימן שעו יו"ד
    כותב להגיד קדיש אחרון (ולא פירט לאיזה קדיש הוא מתכוון כ"אחרון) ולא חילק בין שחרית למנחה וערבית
    לכן הנני שואל נא שוב שלפי דבריו גם במנחה וערבית ובשחרית יש למי שיאן לו אב או אם לומר קדיש אחד האחרון

  11. קדיש בתרא כוונתו כמנהג בני אשכנז לקדיש דרבנן שאחר אין כאלוקינו, ולא לקדיש יתום, וקדיש זה אין במנחה וערבית.

  12. תגובה לתגובה שלכם מהיום
    טענו לי שלא אמרו אצל הרמ"א אין כאלוקינו (ואולי גם לא שיר של יום) והכוונה לקדיש יתום וממילא שייך אף במחנה ובערבית
    לא מצאנו בנו"כ מי שיפרש מה זה בתרא

  13. בענין זה אכן היו מנהגים חלוקים אם אומרים כל יום אין כאלוקינו, ובכל מקרה לגבי כמה קדישים יש לומר ואיזה, ציינתי לדברי הכף החיים ואינני חושב שיש מחלוקת בדבר. ולאלו ניתו לקרוא קדיש בתרא.

  14. הסתכלתי בלבוש כפי שכף החיים שולח והלבוש בסימן קלב נראה שכוונתו לבתרא שהוא אחר עלינו ומשום שאומרים בו פסוקים בעלינו
    ומשום כך טענו שגם במנחה וערבית יש לומר קדיש . ובלי קשר ל12 הקדישים של הארי

  15. כאשר אחד ההורים אינו חי אין צורך בבקשת רשות מההורה השני גם אחרי שנה, בקשת רשות צריך רק כששני ההורים חיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל