לתרומות לחץ כאן

מוריד הטל, חיוב עניית קדושה

שאלה:

שלום הרב,
יישר כוח על כל פעולכם!
א. ידוע שאם אדם אמר 90 פעם מוריד הטל אזי אם מסופק אינו חוזר. במידה ולא הספקתי להגיד 90 פעם אלא רק 50, האם אפשר לצרף לזה גם את מספר הפעמים שאמרתי מוריד הטל בתפילות, ולא לחזור כשאני מסופק או חייב לומר 90 רצוף?
2.בענין תענית בכורות, חבר שאלני האם מה דכתוב שגם נפל מתענה זה ה"ה גם מי שעשו לפניו ל"ע הפלה יזומה(מלאכותית) או דווקא נפל בלי פעולה?(אשמח למקור להראות לו)
3.בגלל שהמנינים בחוץ אזי יוצא לי לפעמים שכשאני עובר עם האופניים ליד בית הכנסת אני שומע שהם בקדושה, האם אני חייב לעצור ולענות איתם?
יישר כוח גדול!

תשובה:

שלום וברכה

1. בודאי ניתן לצרף את הפעמים שהזכרת בתפילה.

2. זה לא משנה אם ההפלה יזומה או לא, בכור שנולד לאחר נפלים צריך להתענות, כיון שהוא עדיין בכור לעניין נחלה. אבל בכור שנולד בניתוח קיסרי אינו חייב להתענות, כיון שאין לו דין בכור לא לנחלה ולא לפדיון הבן. ראה כף החיים (סימן תע, אות ב-ג), וראה בספר “והאיש מרדכי” (שיעור יג).

3. בהחלט יש לעצור את האופניים ולענות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום הרב, לא זכיתי להבין למה רוכב האופניים יחוייב לעצור לקדושה?
    למשל בכותל כמעת כל כמה צעדים אני שומע קדושה ממניין אחר אזי אני מחוייב לעצור לכולם(אם כך אין לדבר סוף כי ידוע שעניית 'אמן יהא שמיה רבא' גדולה מקדושה אזי אצטרך לענות להכל ואז לא נצא מזה..)

  2. כאשר זה לא מפריע לו ללימוד או לתפילה, קיים הכלל הרגיל של אדם שנכנס לבית כנסת ושומע קדושה שעונה עמהם.

  3. אבל הוא לא נכנס לבית הכנסת אלא עבר בסמוך במקרה (ומסתמא גם ממרחק מהם וגם תוך-כדי רכיבה עם האופניים לעיסוקיו) ולא בא בקום עשה לבית הכנסת.

    2.באמת מה ההלכה לגבי הכותל, האם חייב לעצור ולענות לכל מניין? ברכה וטובה

  4. בכותל, תלוי אם מפריע לו להתפילה או אמירת תהילים פטור כך כתב בהליכות שלמה, ואם לא מפריע לו – יענה ויזכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל