לתרומות לחץ כאן

לקבל דמי אבטלה כשיש חשש גזל

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים שליט"א. יישר כוח על הקו הנפלא הזה.

שאלתי היא בדיני ממונות ואני מתנצל על אורכה: אשתי ואני אזרחי ארה"ב, כרגע מתגוררים בארץ לתקופה.
בעקבות קשיים עם העסק שלנו בארה"ב וקשיים מתמשכים בפרנסה אשתי ואני החלטנו לנסות לבקש דמי אבטלה מהממשלה שם. תוך כדי התהליך (המתבצע באינטרנט) המערכת הממשלתית זיהתה עבודה ישנה של אשתי (אותה עזבה לפני כשנה) ושאלה ממתי היא לא עובדת שם ולמה, *בטעות גמורה* לחצתי שהיא פוטרה משם למרות שהיא עזבה מרצון ולא פוטרה. בעקבות זאת המערכת אישרה מיידית דמי אבטלה שבועיים עם תוספת נכבדת בעקבות הקורונה (למרות שעכל"פ אין קשר בין העבודה ההיא לבין קורונה).
כעת אנחנו חוששים שמדובר בגזל היות ולרוב בפיטורים אין זכאות לאבטלה.

ברשותכם חשוב לי להוסיף לשאלה מספר נקודות:
1. לפי החוק שם ישנם מספר סיבות (כגון טיפול בבן משפחה, פיטורים בשביל עבודה יותר טובה, ועוד) לפיהם גם מי שהתפטר מרצון זכאי לדמי אבטלה, לאשתי יש כמה מהסיבות בוודאי אלא שבמקרה כזה צריך לבקש במפורש, להסביר לנציג ממשלתי ועוד ועוד
2. קבלת דמי האבטלה הם או הכל או כלום, זאת אומרת שאם נמשוך דמי אבטלה (יש להתחבר למערכת כל שבוע ולמשוך) בגלל העסק שלנו זה מושך אוטומטית גם בגלל העבודה ההיא, אם נמנע מלמשוך לא נקבל כלום.
3. יש סיכוי סביר שבעקבות הקורונה המערכת הייתה מאשרת את הדמי אבטלה בכל מקרה, ראייה לכך היא שהמערכת זיכתה אותנו גם בתוספת הכספית שהתווספה באופן זמני אך ורק בגלל קורונה.

תשובה:

שלום וברכה,

בדיעבד שכבר הצהרתם וזיכו אותכם יש להקל להמשיך לקבל את הדמי אבטלה. ואין חובה להשיב את הכסף שקיבלתם.

בהצלחה.

מקורות:

אחרי שכבר הצהרתם הצהרת שווא וקיבלתם את הכסף יש להקל מכמה טעמים. א. גם אם ננקוט שהכסף הוא גזל, הרי שאסור לגזול את הגוי אולם אם עבר וגזל אין חובה להשיב – כמבואר בנתיבות המשפט סימן שמח ס"ק א בשם היראים.

ב. הבאת כמה סיבות שיתכן שמגיע לכם דמי אבטלה גם אם לא הייתם משנים, א"כ יש לכם זכות לכסף. ונמצא שהכסף שבידכם הוא כסף שמגיע לכם. ומה שלא הלכתם לפי הפרוצדורה המקובלת (להסביר לנציג שהתפטרה מעצמה ויש לה זכות) אין זה גזל.

ג. בפשטות נראה שאין זה גזל אלא להטעות את הגוי. והרמ"א סימן שמח הביא ב' שיטות האם מותר להטעות את הגוי. וכאן שכבר עשיתם זאת י"ל קי"ל כסוברים שמותר להטעותו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל