לתרומות לחץ כאן

מניין מרפסות – קורונה

שאלה:

האם בזמן הזה להצטרף למניין ממרפסות שונות?
אשמח לפירוט ומקורות

תשובה:

שלום וברכה הפוסקים נחלקו אם די בכך שרואים אלו את אלו כדי להצטרף, ואפילו הם נמצאים בשתי רשויות שונות, או שדין זה מועיל רק כאשר באחד מהמקומות יש עשרה, כדי שגם האחרים שנמצאים במרפסות האחרות יחשבו כמתפללים במנין, אבל כשאין עשרה במקום אחד אין מנין. בשעת הדחק יש להקל כדעת הסוברים שמצטרפים גם כשאין עשרה במקום אחד. החזן יכוון שאם הלכה כדעה החולקת תהיה תפילתו נדבה. אלא שכבר העיר בשו"ת מנחת יצחק ח"ב סי' מד על פי דברי הפרי מגדים שם, שאין לרף אלא אנשים שאין ביניהם שביל או רשות הרבים, אלא הם במרפסות שונות באותו בנין וכדומה, וכדאי להזהר בזה.

מקורות:

ראה שו"ע סי' נה סעי' יג-יד ומשנה ברורה שם ס"ק מח, נב. וראה ערוך השלחן שם סעי' כ שחולק וסובר שכאשר כל אחד נמצא ברשות אחרת זה לא מועיל, וכו כתב בשו"ת משכנות יעקב סי' עה. גם המשנה ברורה הביא את דעת המחמירים אלא שנקט לעיקר כדעה הראשונה.

הצטרף לדיון

17 תגובות

  1. האם צריך שכולם יראו את כולם (או עכ"פ שיהיה מישהו אחד שרואה את כולם), אבל אם אחד רואה אחד, והא רואה אחר, והוא רואה אחר וכו'- לא מצטרפים?

  2. מה דעתכם על זה? (מתוך תשובה של הרב עזריה אריאל באתר ישיבה):
    "כאשר המתפללים נמצאים בשלושה מקומות או יותר, ואחד מקבוצה א' רואה מישהו מקבוצה ב' וקבוצה ב' רואה את קבוצה ג' אבל קבוצות א' וג' לא רואות זו את זו, ניתן לצרף אותן רק כאשר שליח הציבור הוא מקבוצה ב', כך שכולם רואים אותו. כך עולה מהמ"ב סי' קצה סק"ט ושעה"צ סק"ו".

    לפ"ז, במקרה שציינתי (שכל אחד רואה רק את האדם הסמוך לו) לכאורה א"א לצרף?

  3. יש כאן שני נושאים שלא קשורים, שים לב: כאשר יש קבוצות שונות, לא צריך שכל הקבוצה תראה מספיק שמקצתם רואים אלו את אלו, אבל כאשר יש שתי קבוצות שאף אחד מהם לא רואה את בני הקבוצה השניה ולהיפך, אלא ששניהם רואים קבוצה שלישית, צריך שהחזן יהיה מבני הקבוצה השלישת.

  4. שם מדובר בשתי קבוצות שמתחברים.
    בשלש קבוצות כאשר הקבוצות החיצוניות לא רואות אלו את אלו, האם הקבוצה האמצעית שכן רואה את כולם יכולה לחבר את שלשתם. כמובן צריך את שלושת הקבוצות כדי להגיע לעשרה מתפללים. (עי' סי' נה סע' טו ומשנ"ב שם ס"ק נד).

  5. לגבי זימון [שהוא מקור הדין ברואין אלו את אלו ] נחלקו הפוסקים הובא בביאוה"ל שם קצ"ה אם מהני גם כשאין שלשה במקום אחד או רק במקום שיש שלשה במקום אחד ולכאו' ה"נ כאן לא מדובר אלא כשיש כבר איזה קבוצה [ואולי אפי' רוב מניין] בא' מן המקומות ועיין לשון הפמ"ג [שהוא מקור ההלכה] שאפי' הש"ץ אינו מצטרף אם הוא בפתח ואינו מצרף ב' קבוצות וא"כ יש כאן ס"ס דאולי אין מועיל רואין דאף הרשב"א לא כתב אלא בלשון אפשר כמבואר במשנ"ב ואפי' אם כן אולי כה"ג לא מהני ועכ"פ לעניין ברכה [חזרת הש"ץ] ודאי ראוי לחשוש ויעשה תנאי בנדבה

  6. לא הבנתי מה סברת העה"ש שם לחלק בין מי שנמצא אחורי ביהכ"נ היינו שנמצא ברחוב וכד' שכן מצטרף למנין לבין מי שנמצא בעזרת נשים שכיוון שיש לה מחיצות והיא רשות גמורה אינו מצטרף (ושבט הלוי ט,כ מביאו להלכה), מה החילוק?

  7. המחלוקת אכן ידועה [וגם הקשו כבר שיש בזה סתירה במשנה ברורה בין זימון לתפילה] אבל בעת הזו הכריעו לסמוך על השיטות שכן מצטרפים…

  8. בכל אופן, צריך שעכ"פ יהיה מישהו שמחבר בין הקבוצות, ולפ"ז במקרה כזה (כמו שפעמים רבות המצב בזמננו) שבכל מרפסת יש אדם אחד וא' רואה רק את ב' ולא את ג', ג' רואה רק את ד' ולא את ה' , ה' רואה רק את ו' ולא את ז' וכו', אכן לא תהיה אפשרות להצטרף.
    (למצב כזה התכוונתי בהתחלה).

  9. פסק הגרש"א שטרן למנייני המרפסות: שעשרה יראו את הש"ץ
    לשונו, על כל חדרי המדרגות וחלק מבתי הכנסת מתנוססת:
    "עשרה אנשים שעומדים במרפסות שונות יכולים להצטרף בתנאי שכל העשרה רואים את הש"ץ [עי' שעה"צ סק"ו]."
    והנה ש:
    א. שעה"צ, זאת לא אמר !
    ב. לנימוק המ"ב לדין השו"ע ס"ב: שהמברך מצרף שתי קבוצות אנשים אשר אינם רואים אלו את אלו, התייחס: לומר: שאפשר שב"מברך" הקילו שיועיל כ"שמש" אשר צריכין לו.
    ג. ב"מנייני המרפסות", כל עוד יש "מקצת" הרואים את כל השאר, גם אשר "אחד את השני" אינם רואים, הרי מגדר: "מקצתן רואים אלו את אלו" לא יצאו !
    ד. ובפרט שללא "מקשר" ביניהם, אלא רואים ממש.
    ה. מהיכי תיתי לפסול המניינים עפ"י הדרך החמורה ביותר, ובפרט במצב הדוחק של ה"סכנה" ?

  10. שלום.
    בקשר לתיאור הנ"ל של שתי קבוצות שלא רואות ובאמצע יש קבוצה שבה נמצא החזן.
    האם די שאחד משתי הקבוצות הקיצונות יראה אחד מהאנשים שנמצאים בקבוצה עם החזן או שדווקא אותו?
    תודה

  11. אני מניח שדבריו אמורים כאשר לא רואים אלו את אלו, ובענין זה צריך שכל קבוצה תראה את כל הקבוצות [מה שאמרו מקצתם רואים אלו את אלו, הכוונה שלא רואים את כל בני הקבוצה, אבל אם חלק מהעשרה הם במרפסת שאינה נראית כלל לבני קבוצה אחרת, רק החזן מקשר ביניהם].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל