לתרומות לחץ כאן

שיער ארוך לגבר

שאלה:

ב״ה
רשום בהלכה שרצוי שגבר לא יגדל שיער ארוך כי הוא מקור לדאגות וכו׳. אז למה מסופר שאצל שמשון הגיבור הכוח היה טמון בשיער הארוך ושכוחותיו נעלמו כאשר גזרו לו אותו? מה שנשמע הפוך ממה שההלכה מתארת

תשובה:

אינני יודע היכן כתוב שהשיער הוא מקור הדאגות, מה שכן הובא בכתבי האר"י הוא שהשיער שעל הראש הוא שורש הדינים, בשונה משיער הזקן שהוא י"ג מכילין דרחמי – רחמים. ולכן גדולי המקובלים נהגו לגלח את שיער ראשם לגמרי, ומשאירים כמובן את הפיאות כדי להשאיר מעט שורש לדינים בסוד הדינים מתמתקים בשורשם [כמובן זו גם חובה על פי דין]. כמו כן ובעיני זה העיקר, שיער ארוך מהווה חציצה בתפילין! כמובא במשנה ברורה בסי' כז ס"ק טו. אינני יודע להסביר את הנושא של שמשון, אבל ברור בעיני שענין הכח שלו שהיה תלוי בשערו זה היה משהו יחודי לשמשון, הרי כל אחד מאיתנו יודע על עצמו ששיער ארוך לא מוסיף לו כח פיזי…

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. ב״ה
    תודה.
    בדקתי קצת באינטרנט, נזכרתי ששמשון היה נזיר אלוהים ועל פי כן לא הסתפר כחלק מהנזירות שבעיקבותה חנן אותו ה׳ בכוח על טבעי.

  2. מה לגבי החציצה של שימשון? הרב הנזיר (רק נהג מנהגי אבלות ולא היה נזיר) ונשים?
    בנוסף יש דין של מין במינו אינו חוצץ
    והרמבם בהלכות ביאת מקדש הלכות ח-יז מתיר שם 3 פעמים להאריך שיער, בנוסף מותר בשעת הדחק להניח תפילין על כובע דק
    שמעתי שהדין של שיער הוא בין מין במינו לבין העומד להתלש כתלוש דמי, כאשר מאריכים את השיער הוא אמור לצאת מספק זה ולהכנס למין במינו

  3. ברור לכל מעיין בענין זה במחצית השקל והמשנה ברורה, שהרעיון הוא שכל מה שארוך מעבר למקובל ובלי סיבה מוגדרת, נקרא חציצה, ומה שאינו חריג, או לצורך הענין נעשה משום נזירות מוגדר כ"היינו רביתייהו".

  4. נראה מהשאלה האם תפילין חוצצות לבגדי כהונה שגם אם הבגדים לצורך זה חוצץ (ומסברה זה חוצץ יותר כי יש להם חשיבות של מצווה בפני עצמם ובחציצה המטרה זה לבטל את החוצץ לשאר)
    ומה לגבי זה שמותר לנשים להניח תפילין?(מיכל בת שאול וכדו' מדין אינו מצווה ועושה?)
    ולמה השיער לא נחשב מין במינו?
    בתודה מראש (:

  5. אני חוזר שוב, בגד ודאי אין חלק מהגוף, כאן הנושא הוא שהשיער הוא חלק מהגוף, והרי שיער בגודל רגיל אינו חוצץ כי היינו רביתייה, כל החומרא היא ששיער ארוך באופן חריד שטבעו להקצץ, לא נאמר בו כלל זה. ממילא בנשים אין בעיה, ובנזיר אין בעיה, אבל בבגדים יש בעיה.

  6. כיון שאצל גבר זה חריג [אינו דומה לנזיר שיש ענין הלכתי השווה בכל הגברים באם יהיו בסיטואציה הלכתית זו], זו חציצה בתפילין. יתכן שזה גם בחשש חקוות הגויים משהן מענין מספרי קומי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל