לתרומות לחץ כאן

סדר קדימה בברכה אחרונה

שאלה:

האם יש סדר קדימה בברכה אחרונה (בורא נפשות/על המחיה) והאם גם בזה יש ברכה שפוטרת חברתה (כעין אם האדמה פוטר העץ וכבר לא יוכל לברך העץ)

תשובה:

לכתחילה ודאי יש להקדים את ברכת על המחייה כיון שיש דעות שברכת בורא נפשות פוטרת בדיעבד מלברך על המחייה. אבל להלכה פסק המשנה ברורה שזה לא פוטר ולכן זה לא מעכב, אלא שלכתחילה עדיף שלא להיכנס לספק זה. ראה משנה ברורה סי' רח ס"ק סב. [בשו"ע שם: "אם אכל פירות משבעת המינים ואכל תפוחים אין צריך לברך על התפוחים בורא נפשות שגם הם בכלל ברכת על העץ שגם הם פרי העץ" ובמ"ב שגם הם – הא לא"ה אין ברכה מעין ג' פוטרת בנ"ר וכן להיפך] אגב, מי שאכל פירות ובירך על העץ [לא על המחיה] הוא פוטר גם פירות שאינם משבעת המינים [למרותש אין מברכים עליה עץ העץ אלא בורא נפשות] ואינו מברך בורא נפשות עליהם, ויש דעות שכך הוא הדין גם כשאכל פירות אדמה, ראה דברי מלכיאל ח”ג סי’ ג וביביע אומר ח”ה סי’ יז. אולם הכרעת המשנה ברורה אינה כך, ולדעתו מדובר רק בפירות העץ. ולכן אם לא כיוון במפורש שיפטור ודאי אינו פוטר, שהרי ודאי רצה לברך כדינו, ראה יביע אומר שם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם כאשר אומר על 'תנובת השדה' במעין שלוש לא פוטר במקרה שאכל גם אדמה ואז יהיה אסור לו לברך בורא נפשות?
    כך זכור לי.

  2. ראה שו"ת יביע אומר חלק סי' יז שקיבץ את שיטות הפוסקים שסברו שאדם יכול לצאת ידי חובה בברכת מעין שלוש בדיעבד גם על פירות וירקות בגלצ שאומר על תנובת השדה, ועל פי זה הובא שם מהדברי מלכיאל להעדיף להקדים את הבורא נפשות לברכה מעין שלוש, ומכל מקום מסקנתו שאם לא כיון בפירוש לפטור גם את הפירות והירקות, לא נפטר בברכה זו כיון שאינה ראויה, ולכן גם אם הקדים מעין שלוש לבורא נפשות מברך בורא נפשות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל