שאלה:
האם עדיף לא לדחות את ההפסק טהרה או שההקפדה הוא דוקא לא לדחות את הטבילה אחרי השבעה נקיים? בתודה מראש על התשובה וכן יישר כוחכם על כל האתר
תשובה:
שלום וברכה
מעבר לנושא של טבילה בזמנה מצוה שנוגע יותר לזמן הטבילה, והוא שייך יותר באופן שטובלת להיטהר מטומאה. [ובו נחלקו אם נוהג בזמנינו כו' ראה בית יוסף ושאר פוסקים בסי' קצז].
עיקר הנושא בזמנינו הוא שחכמי הדורות ראו חשיבות רבה בקיום מצות עונה לחיי הנישואין, ולכן מעולם לא חיפשו חומרות בענינים אלו וכל מערכת הפסיקה כאן שונה ממה שמוכר בהלכות אחרות, ועוברת מדור לדור מרב לתלמיד, וזו סיבה מרכזית לכך שאין לדחות טבילה, זה דבר שצריך להקפיד לקיימו במועדו, לא תמיד בן הזוג באמת מסכים בליבו למה שרוצה השני וכו', ברגע שזה רציני ומקיימים במועד בקפדנות לא באים לידי מכשול.
מה גם שיש כאן ענין חשוב של פרו ורבו [וזה כבר תלוי במצב המשפחה ובמצבה של האשה] שהרי עיקר זמן העיבור הוא סמוך לטבילה שהוא זמן הביוץ, [ופעמים רבות מצוי שבשל כתם כלשהו מתקלקלות הבדיקות ועל ידי כך יכולה בקלות להפסיד את מועד הביוץ, ולכן עדיף לא לדחות את הטבילה ככל האפשר]. כמובן יש לשאול בכל מקרה לגופו ולעיתים עושים זאת, למשל אם בדיוק ביום המיועד לטבילה יש אח או אחות שמתחתנים וכדומה..
שבת שלום.
ומה עם מאמר חז"ל אין אשה מתעברת אלא סמוך לטבילתה או סמוך לווסתה, הרי שזמן הביוץ אינו רק סמוך לטבילה כמו שכתב הרב הנ"ל?
אינני זוכר כרגע שהנושא של טבילה בזמנה מצוה קשור עם הביוץ. זה נכון שהביוץ יוצא סמוך לטבילה כי הוא בערך שבועיים לפני המחזור.
השאר תגובה