שאלה:
האם מותר לקיים יחסי אישות בשינוי, כלומר האשה מעל הבעל? יצויין שהבעל סובל מכאבים בגב / כתפיים בצורה הרגילה.
תשובה:
שלום רב,
יש שכתבו שמה שנאמר על הוא למטה והיא למעלה נאמר רק על ליל טבילה. מדברי השו"ע לא נראה כן, ראה באו"ח סי' רמ סעי' ה'. אולם בסיטואציה הזו, מתירים.
מקורות:
לגבי תנוחות שונות כגון 'היא למעלה והוא למטה' או 'לא פנים מול פנים' או 'שניהם כאחד' האם כל זה נאמר לגבי זה שאסור או לא ראוי, גם לפני ה'הזרעה' או שגם ב'חיבור' לפני ה'הזרעה' כבר אסור או שבכלל אסור גם לפני 'החיבור'?
אשמח לתשובה לגבי 3 סוגי הזמנים, ואם אפשר מקורות.
לא מדובר באיסור גמור, ויש שהחמירו בזה רק בליל טבילה. זה יותר נושא של הנהגת דרך ארץ, דרך עזות.
תודה, אבל גם לאלו שהחמירו ורק בגלל התנהגות דרך ארץ וכו' (בכל זאת ידוע לי ש'הפיכת השולחן'-יש כאלו שמפרשים שזה לא פנים כנגד פנים ובאו"מ, וזה קצת יותר חמור) בליל טבילה האם יש בכל זאת הבדל בין לפני 'החיבור' לבין 'החיבור' או 'ההזרעה' עצמו?
לכאורה בזמן ההזרעה חמור יותר.
תודה, ולפי זה יוצא שלפני ה'הזרעה' או 'החיבור' אין שום איסור (איסור מבחינת דרך ארץ ולא מבחינת איסור הלכתי שעל זה הרב כבר כתב שאין איסור) להיות בכל תנוחה כולל הפיכת השולחן כפי שתיארתי בתגובה הקודמת? והאם יש על כך מקורות?
יש את אותו איסור דרך ארץ המובא להלכה בשו"ע.
בספר 'משכן ישראל' הוא מביא 'שניהם כאחד' אז עיקר ההקפדה זה רק ב'הזרעה', לצורך, אז רואים שכן יש הבדל בין לפני ה'חיבור' או ה'הזרעה' ולכאורה גם שאר התנוחות יהיה מותר לפני 'החיבור' או 'ה'הזרעה'?
אינני רואה סברא לקשר זאת להזרעה.
ולפני 'החיבור' כן יש סברא שיהיה מותר כל התנוחות?
מותר
מה שהרב כתב "לא מדובר באיסור גמור, ויש שהחמירו בזה רק בליל טבילה. זה יותר נושא של הנהגת דרך ארץ, דרך עזות."
האם אין את הסכנה (חיגרין מפני מאי הויין שיש מפרשין שזה מעשה בהמה 'לא פנים מול פנים') שכתוב בגמ' בשם ר יוחנן בן דהבאי? או שההלכה באמת כמו חכמים ואין סכנה בדבר רק זה לא דרך ארץ.
נפקא מינה למי שמאוד רוצה.
אשמח גם למקורות אם יש, תודה מראש.
כשאינה יכולה להתעבר אין חשש חיגרין.
אני שואל גם לגבי מתי שכן אפשר להתעבר.
אז יש להמנע.
שלום, שלחתי כבר פעמיים שאלה אבל לא קיבלתי מענה, הרי לכאורה בהפיכת השולחן ההלכה היא כן כן כמו חכמים כך ממשמע מהראב"ד וכן משמע מהנושאי כלים בשולחן ערוך שחכמים פליגי על ר יוחנ רק בהפיכת השלוחן, אז למה בכל זאת יש להימנע כשיש אפשרות להתעבר בגלל חיגרין?
כך הרי פסק השו"ע לא הבנתי את השאלה
שלום וברכה בהמשך לשרשור, עדיין לא ברור ,השואל העלה נק' לעיון , כאשר זוג מתחבק לפני בכלל התשמיש נאמר עם בגדים עדיין אז (לא עיקר הדין) אלא דרך ארץ שתמיד תהיה היא למטה והוא למעלה? או שמדובר רק בשלב מתקדם יותר או בחיבור עצמו, להדריך חתנים בהסבר כזה זה נשמע מאוד משעמם.. ולכן השאלה היא חיונית וחשובה , הרי שניהם כאחד, משמע שמדובר בהזרעה עצמה או בחיבור עצמו אבל אם שניהם ישכבו יחד על הצד לא נשמע שיש בדבר איסור האם נגיד אותו דבר גם לגבי היא למעלה והוא למטה. השאלה נועדה לצורך לימוד ותורה היא וללמוד אנחנו צריכים. והדברים לא ברורים לי . תודה רבה לרבנים, אפשר גם לא לפרסם אם אין צורך
רק בחיבור עצמו.
שלום לכבוד הרב, במחילה ראשית כל אשמח לשאול, לאחרונה התייעצתי עם רב שאני קצת , ואני מתייעץ איתו לגבי הדברים האלו, האם מה שהרב כתב לי פה זה בגדר 'חכם שהורה'? כי הרב ששאלתי אמר קצת שונה (אמנם דברים די דומים אבל עם הבדלים קטנים בנוגע למה ששאלתי פה).
כמו כן אם זה לא בגדר של 'חכם שהורה', אז הייתי מעוניין לשאול (בשביל בירור ולא לקבל את זה בתור חכם שהורה) כל מה שהרב פה כתב שיש להימנע בזמן שיכולה להתעבר, האם בזמן ההיריון כן יהיה יותר מותר מבלי לחשוש למה שכתוב בגמ' 'חיגרין וכו'? אני שואל כי בגוף התשובה המקורית הרב ענה 'יש שכתבו שמה שנאמר על הוא למטה והיא למעלה נאמר רק על ליל טבילה. מדברי השו"ע לא נראה כן, ראה באו"ח סי' רמ סעי' ה'. '
אשמח לקבל מענה ברורה, תודה מראש
אין בדברי ענין של חכם שהורה, ולשאלתך, כיון שאתה עוסק בנושא עדין זה עם רב אחר, תדייק איתו את הדברים ואל תמשיך עם אותה טעות לשאול שנים ולהתבלבל…
תודה, אז מבחינת הרב ומבחינת ההלכה אני יכול להמשיך ולקבל מהרב שאני מתייעץ איתו? ואין פה דין של שאלה ל2 רבנים?
נכון מאוד.
השאר תגובה