לתרומות לחץ כאן

גזל זמן

שאלה:

שלום וברכה אני מעביר שיעור קבוע בהלכה…לאחר השיעור מתקיימת תפילת שחרית, אני מכוון לסיים בסוף השיעור אבל לפעמים השיעור מתארך.. האם הדבר מותר או אסור? משום גדל זמן? או סיבה אחרת…אשמח לתשובה רחבה עם מקורות..

תשובה:

שלום וברכה,

המושג 'גזל זמן' וכן 'גזל שינה' הוא מושג שהשתרש בציבור ואין לו בסיס בהלכה. אין גזל של זמן ולא גזל של שינה. גזל שייך בדבר ממוני בלבד. המפריע את שינתו של חברו, או שגוזל לו את זמנו עובר באיסור של "לא תונו" שמצער את חברו. 

ולכן שיעור שמתארך מעט לא שייך לומר שמצער את הציבור, אדרבה מזכה את הציבור בלימוד תורה – בחיי עולם. ותמיד שיעור עלול להתארך מעט כדי שלא לסיים באמצע נושא. וכאשר מדובר שאריכות מסתברת – כמה רגעים, לא שייך לומר שהרב עובר באיסור של לא תונו, ואדרבה מקיים מצווה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום וברכה!
    המושג גזל זמן מופיע במסילת ישרים פרק יא.
    אמנם נכון שהוא מופיע שם לגבי פועל הגוזל את זמנו של המעסיק.
    תודה רבה!

  2. אני מלחין מוסיקה קלאסית והזמן יקר לי , אני בן 61 ומרגיש שכל רגע חשוב בפרט שיש ליי עוד הרבה מה ללימוד , בנתיים אני עוזר למשפחה, אבא שלי בן 95 ואחותי עוד לא מצה מטפלת , אני מרגיש שהיא מנצלת אותי גם אני רוצה להשתדך ולא מרגיש ביטחון מפני שאני חושש שלא יכול למלות את התפקיד שלי כאומן !!!

  3. נתחזק יחד בתפילות ובאמונה בה' יתברך, ובעזרת ה' תראה ישועות גדולות בקרוב, והעיקר לזכור שמצות כיבוד אב ואם זה לא ביזבוז זמן אלא הניצול המיטבי שלו, ואין מוזיקה יפה יותר לה' יתברך משמחתו של אב קשיש שבנו משמח אותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל