לתרומות לחץ כאן

בורר בצלחת

שאלה:

1.אם יש לי בצלחת אורז ובצד השני של הצלחת קציצות. אם הורדתי את הקציצות מהצלחת האם זה נחשב בורר?
2. האם תפילת ערבית נחשבת לדאורייתא כיוון שהיא התפילה הראשונה ביום?

תשובה:

שלום וברכה

יש לדון אם הם נחשבים מעורבים זה בזה כיון שהקציצות גדולות, ובכל מקרה אם אינם מעורבים ממש מותר.

למעשה חיפשתי בעבר מקורות להסביר מדוע אכן ערבית רשות, ולא מתקיים בה עיקר מצות תפילה שביום, לא מצאתי דבר ברור אבל בכל הספרים מבואר שהיא דרבנן, וכנראה משום שכוונת האדם לקיים מצוה זו בשחרית, וכסדר הקרבנות שעיקרם ביום.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. האם זה נכון ששמעתי שכל תפילה שאדם מתפלל זה מצווה מדאורייתא לא קשור לשחרית מנחה או ערבית. ורק הנוסח תוקן על ידי חז"ל. כן ערבית יש מחלוקת וקבענו שהיא חובה אבל בקשר למצווה דאוריתא זה מצווה על זה שהוא התפלל לקב" ה?

  2. הרמב"ן סובר שהפסוק ולעובדו בכל לבבכם ענינו תפילה בעת צרה, כלומר שבכל עת שאדם רוצה משהו והוא מבקש אותו מבורא עולם הוא מקיים מצוה מהתורה. לפי הרמב"ם בס' המצוות לכאורה זה לא כך.

  3. הנה הרמבם ולכאורה זה כן מצווה מהתורה.

    מצוה ה. הוא שצונו לעבדו, וכבר נכפל זה הצווי פעמים באמרו ועבדתם את ה' אלהיכם, ואמר ואותו תעבודו. ואע"פ שזה הצווי הוא גם כן מהצוויים הכוללים כמו שביארנו בשורש ד', הנה יש בו יחוד אחר שהוא צווי לתפלה. ולשון ספרי ולעבדו זו תפלה. ואמרו גם כן ולעבדו זו תלמוד, ובמשנתו של רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אמרו מנין לעיקר תפלה מצוה מהכא את ה' אלהיך תירא ואותו תעבוד, ואמרו עבדוהו בתורתו ועבדוהו במקדשו, רוצה לומר הכוון אליו להתפלל שם כמו שבאר שלמה ע"ה. (בפרשת ואלה המשפטים, אהבה הכות תפלה וברכת כהנים פ"א):

     (ספר המצוות מצוה ה), מצווה מן התורה על כל יהודי להתפלל בכל יום, שנאמר (שמות כג, כה): "וַעֲבַדְתֶּם אֵת ה' אֱלוֹהֵיכֶם", וכן נאמר (דברים ו, יג): "אֶת ה' אֱלוֹהֶיךָ תִּירָא וְאֹתוֹ תַעֲבֹד". ואף שיש בפסוקים אלו ציווי כללי על עבודת ה', מכל מקום לדעת הרמב"ם, יש בהם גם ציווי מיוחד להתפלל, שכן דרשו חכמים שעבודה היא תפילה, שנאמר (דברים יא, יג): "לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלוֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם", ודרשו (תענית ב, א): "איזו היא עבודה שבלב? הוי אומר זו תפילה". ובתפילה אחת בכל יום יוצא אדם ידי חובת המצווה מהתורה. וחיוב המצווה כך הוא: שיפתח את התפילה בשבח לה', ומתוך כך ישאל את צרכיו, ויסיים בהודאה על הטובה שהשפיע לו ה' יתברך. והיו שקיצרו בתפילתם והיו שהאריכו, וכולם יצאו ידי חובתם, מפני שמהתורה אין שיעור לתפילה (רמב"ם תפילה א, ב-ג). לאחר מכן קבעו אנשי כנסת הגדולה נוסח לתפילה, 

  4. זה הרמב"ם שציינתי אליו, אבל בדבריו מבואר שהמצוה מהתורה היא פעם אחת ביום, לעומת הרמב"ן שם שסבר שכל תפילה בעת צרה [כלומר בכל צורך שהוא, לאו דוקא צרה משמעותית] היא מצוה מהתורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל