לתרומות לחץ כאן

איך ה' קיבל את תשובת נבוזרדאן?

שאלה:

ב"ה
כתוב בספר קהלת "כי הכלב חי טוב מן האריה המת"
רש"י מפרש שהאריה המת הוא נבוכדנצאר והוא מת ללא תשובה והכלב חי הוא שר הטאבחים נבוזרדאן שהתגייר ועשה תשובה לפני מותו לכן הראשון בגיהנום והשני בגן עדן.
איך יתכן שאדם ששפך כל כך הרבה דם יהודי יכול לחזור בתשובה והשם מקבל אותו. האם הגיור והחזרה בתשובה היא כפרה מוחלטת או שהוא צריך עוד יסורים ועונשים לכפר על מה שעשה.

תשובה:

שלום וברכה

אכן לא על כל העבירות תשובה לבד מכפרת. הגמרא ביומא דף פו עמוד א אומרת:

שאל רבי מתיא בן חרש את רבי אלעזר בן עזריה ברומי: שמעת ארבעה חלוקי כפרה שהיה רבי ישמעאל דורש? אמר: שלשה הן, ותשובה עם כל אחד ואחד. עבר על עשה ושב – אינו זז משם עד שמוחלין לו, שנאמר שובו בנים שובבים. עבר על לא תעשה ועשה תשובה – תשובה תולה, ויום הכפורים מכפר שנאמר כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטאתיכם. עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה – תשובה ויום הכפורים תולין, ויסורין ממרקין, שנאמר ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם, אבל מי שיש חילול השם בידו – אין לו כח בתשובה לתלות, ולא ביום הכפורים לכפר, ולא ביסורין למרק. אלא כולן תולין, ומיתה ממרקת, שנאמר ונגלה באזני ה' צבאות אם יכפר העון הזה לכם עד תמתון.

כלומר יש כמה חילוקי כפרה ויש שצריכים יסורים או מיתה עם התשובה. אבל בלי תשובה יש עונשי עולם הבא חמורים. ולהענש בעולם הזה זה כלום לעומת מה שמצפה חלילה לחוא בעולם הבא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל