לתרומות לחץ כאן

מחילת חוב של הישיבה מכספי מעשר

שאלה:

שלום וברכה, רציתי לשאול:
א. אני נוהג לעשר מעשרות מידי חודש בחדשו ב"ה. את המעשרות הללו עפ"י ההלכה אני יכול לתת לכוללים ולישיבות.
ב. לכאורה, עפ"י הידוע לי, אני יכול לתת את המעשרות גם לכולל בו אני לומד כדי שאותו כולל יוכל להמשיך ולתמוך באברכים.
ג. השאלה היא כדלהלן: הכולל בו אני לומד חייב לי ולאברכים נוספים משכורות של מספר חדשים (ששה חודשים בערך). האם מותר לי במקום לתת להם מעשרות, כדי לתת לאברכים ולשאר צרכיהם, לקחת את המעשרות שחשבתי לתת להם ולתת אותם לעצמי ובכך בעצם כמובן לחסוך להם את החוב שהם חייבים לי ובאותו הזמן לצאת ידי חובת ניתנת מעשרות?
אשמח לדעת אם כן או לא, ובכל אופן לקבל הסבר וטעם לדין.
תודה רבה וישר כח, המשיכו את פעילותכם הברוכה.

תשובה:

שלום רב

אם מדובר בסכום שאתה יכול בנקל לתובעו וישלמו לך זה בסדר גמור, אבל אם מדובר ב”חוב אבוד”, כי בלאו הכי אתה לא יכול לדבר על זה או שאין מי שישלם אותו וכו’ [וחוששני שזה המצב אצלכם…], אין כאן כל הפרשה של מעשר, הכסף הזה בלאו הכי אבוד ממך…

כמו כן לא ברור לי שחוב כזה ניתן לתובעו בבית דין, זה תלוי בשאלה הכללית האם אברך כולל נחשב כפועל ויש לו זכויות כל שהן, או שזו תמיכה בלבד, בשו”ת שבט הלוי ח”ח סי’ שטו נקט שאכן יש זכות ממונית לאברך.

בהצלחה ושיהיה תמיד שפע!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא הבנתי כיצד הדיון של האם חוב זה ניתן לתבוע בבית דין מתקשר לעניין מעשרות.
    בכל מקרה, מדובר בסכום שהכולל טוען שהוא יחזיר. הראש כולל הוא אחראי על הכסף והוא טוען שהוא ישיב את החוב וזה עניין של זמן (שיכול להימשך זמן רב – כבר עברה שנה). העניין הוא שאין תורם גדול לכולל שיהיה מוכן לתרום סכום גדול וע"י כך (בנוסף לעוד דברים) ישלמו את החוב. השאלה היא, כאמור, האם אני ואברכים אחרים יכולים כביכול, במקום לתרום כספי מעשרות וע"י הללו ישתמשו בחלק מכספי המעשרות הללו לכסות את חובות האברכים, פשוט לקחת את המעשרות הללו לעצמנו ובכך לכסות את החובות של הכולל לאברכים. כמובן שברגע שהכולל ירצה להחזיר את הסכום של החוב בעתיד, אנו לא ניטול אותו.
    אשמח להבין שוב, תודה/

  2. הקשר לחוב מאוד ברור, מעשר צריך לתת. לתת אפשר בשני אופנים: או לתת בפועל, או למחול חוב. מחילת חוב גם היא נתינה, שכן במקום לקחת ממנו ולהחזיר לו אתה כבר עכשיו מוחל. אבל אם אין חוב, רק מישהו מבטיח הבטחה ערטילאית לתת מתנה, אז בעצם במחילה לא נתת לו כלום, כי גם בלי המחילה הוא לא היה חייב…
    בכל מקרה כפי שהבאתי מבעל שבט הלוי ניתן להכריע שכן יש כאן חוב, אלא שכאן יש שאלה נוספת, חוב אבוד שאין סיכוי לקבל אותו, זה גם שום דבר… אבל אם החוב אינו אבוד לפי שיקול דעתך, זה בהחלט אפשרי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל