לתרומות לחץ כאן

לא מכר לגוי את כלי החמץ

שאלה:

לכבוד הרב שלום ,
אנחנו ספרדים מרוקאים ונשמח שהשאלה הזאת תענה גם גפן הספרדי/מרוקאי וגם בפן של חוקי חב'"ד(כלומר מה ספרדים מרוקאים אומרים בנוגע לנושא ומה חב'"ד אומרים)

היינו בבית הכנסת בתקופת פסח והייתה לנו שם שיחה מאוד מעניינת עם הרב.
בנאדם שהוא חבר שלי אמר שהוא ממש עצוב כי יש לו בעיה שהוא שכח למכור את הנטלה שלו לפסח ואת כלי האוכל שלו ועכשיו הוא לא יכול להשתמש יותר בכלים.

אני אמרתי לו שמעולם לא שמעתי על דבר כזה בחיים שלי, שצריך למכור כלי בישול כמו מחבתות צלחות מזלגות ונטלה לגוי כמו שמוכרים חמץ. גם לא מצאתי לזה שום סימוכין בשום מקום.
אז אנחנו אמרנו לבנאדם הנ"ל שלפי מה שאנחנו יודעים אין שום צורך למכור כלים לגוי כמו שמוכרים חמץ.
היה לידנו רב של חב'"ד שאמר לו שכמובן שהוא צריך למכור את הכלים שלו של חמץ לגוי לפני פסח ואם הוא לא מכר את הכלים הם צריכים עכשיו הגאלת כלים. וכל עוד הכלים לא יעברו הגאלה הם לא כשרים יותר.

אני לא המשכתי להתווכח עוד ועוד כדי לא לגרום למחלוקת, אבל באמת אשמח לדעת מה הדין לגבי זה? גם מבחינת ספרדים וגם מבחינת לבד.

כבר שאלתי שאלה פה לפני שבוע ואמרן לי שלא צריך למכור כלים אבל אשמח לתשובה מפורטת יותר ומנומקת במחילה מכבודכם.

בתודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

ודאי הוראה זו של הרב החבדי היתה שגויה , אבל יש בה גרעין קטן של אמת שגרם לו לטעות זו, ואסביר: באופן עקרוני אין כל חיוב למכור כלים, כלים אינם חמץ, ובליעות אדם לא עובר עליהם בפסח… אסור להשתמש בכלים אלו בפסח כי אז מבליע טעם בכלי אבל אין חיוב למכור. אלא שכחלק מההידורים של פסח, התקבל המנהג לכלול במכירת החמץ את החמץ הדבוק בכלים [לא את הכלים עצמם, כי לא רוצים להכנס לשאלות של הצורך אחר כך בטבילת כלים כמו כל כלי שבא מגוי], שוב רק דבוק ולא בלוע, וגם זה רק הידור כי מעיקר הדין אין בזה כזית וספק אם בכלל זה קיים הרי משתדלים לנקות וכו' וכו'. ולכן אין כל בעיה להשתמש בכלים.

אגב באופן כללי יש לדעת, שמי שביצע מכירת חמץ, גם אם שכח לכלול משהו, אפילו חמץ ממש, אבל זה היה אצלו בבית, זה נכלל במכירה, כי בסוף כל הפירוט אומרים "כל חמץ בכל מקום שהוא".

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אפשר קצת מקורות לדבר במחילה ?
    אני אמרתי להם שבמקום לקנות נטלה חדשה, רק שטפתי באופן יסודי אותה ושזה בסדר להשתמש בפסח והם אמרו לי שאני מדבר שטויות ושהם מחמירים.
    האם באמת זו החמרה להחליף את הנטלה ולמכור את הכלים או שאין לזה פשוט שום בסיס?

  2. המנהג שאמרתי אמור רק לגבי כלים שמשתמשים בהם בחמץ חם, נטלה ניתן לרחוץ ולהשתמש בה בפסח עצמו… למכירת כלי החמץ אמרתי שזה מנהג ידוע ומקובל ומוזכר בכל שטרות מכירת החמץ אבל אין בזה חיוב מהדין, וראה עוד משנה ברורה תמב מז, אתה מבקש מקור הבאתי משהו אבל אין כאן בכלל מקום לשאלה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל