לתרומות לחץ כאן

אבידה פחות משו"פ

שאלה:

כתבו התוס' (ב"מ דף כ"ז ע"א תד"ה פרט) וז"ל, דס"ד דחייב מכלל כל אבידת אחיך, עכ"ל. וכתבו האחרונים דתוס' רוצים ליישב בזה דאי לאו דכתיב "כל" לא הי' צורך בקרא מיוחד למעט פחות משו"פ מהשבה כיון דלא אבידה היא, וס"ד דחייב בהשבה משום דכתיב כל אבידת אחיך.
אך צ"ע, דאם פחות משו"פ אינו בגדר אבידה, משום שאינו בגדר ממון כלל, א"כ מהיכי תיתי נימא דהך "כל" בא לרבות אף פחות מפרוטה, כיון דפחות משו"פ הוי כמאן דליתא.
תודה רבה
שמחה בונם

תשובה:

שלום רב,

לכאורה תלוי בשאלה [מנח"ח מצווה קל] האם פחות משו"פ אינו בתורת השבה משום חצי שיעור, נמצא שפחות משו"פ אינו בגדר ממון, ומה שאסור לגזול משום דחצי שיעור אסור מהתורה. או שפחות משו"פ נחשב ממון, ודין שיעורים נאמר באיסורים ולא בממון, והא דאינו בתורת השבה, משום שמוחל עליו. להצד שאינו ממון, שאלתך קיימת. ולהצד שנחשב ממון מיושב האחרונים. וראה קצות סימן פח ס"ק ד שכתב שפחות משו"פ חייב אלא שאין ב"ד נזקקים להוציא, ולכן חייב בד"ש. מוכח מדבריו שסובר שנחשב ממון. וראה מחנ"א גזילה ח. וראה עוד מקורות לזה בפתחי חושן חלק גניבה פ"ד הערה פ.

שבוע טוב.

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל