לתרומות לחץ כאן

מצא נעל אחת האם חייב בהשבתה

שאלה:

מי שמצא נעל אחת שאינה שוה פרוטה, ואינו יודע אם למאבד יש לו הנעל השניה. אם יש לו את הנעל השניה, נחשב שמחזיר לו שו"פ, ואם אין לו אינו חייב בהשבה כשהאבדה פחות משו"פ, האם צריך להחזירו מספק  שמא שווה לבעלים יותר משוה פרוטה.

תשובה:

שלום הרב שמחה בונים שליט"א,

ראשית יש לדון במוצא נעל אחת שלמוצא אינו שווה פרוטה ורק לבעלים שווה פרוטה, האם חייב בהשבה. בספר השבת אבידה כהלכה פ"א ס"ז הביא שדעת הגר"מ פיינשטיין, והגרי"ש אלישיב והגרב"ש אבא שאול [אור לציון ח"מ סימן ד] שחייב להשיב. אמנם בשו"ת בית יצחק אבהע"ז סימן פז אות ז כתב שהמוצא דרכון שהנייר אינו שו"פ ואין ראוי למוכרו, אין בו חיוב השבה. חזינן שלמרות שלבעלים שווה ממון חייב להשיב. [ויש לחלק בין נעל שגופו ממון, ולדרכון שאין גופו ממון כלל]

ועתה יש לדון מה הדין בספק. נחלקו הרמב"ם והרא"ש בספק אבידה האם חייב להשיב, לרמב"ם פטור ולרא"ש חייב. והמחבר פסק כרמב"ם והרמ"א לא הגיה. ונראה שכאן הוא ספק שניתן לברר שדעת הט"ז יו"ד סימן צח שספק של חסרון ידע ויכול לברר אינו ספק. והנתיבות כללי תפיסה ביאורים אות טו הביא את דברי הט"ז גם לגבי ממון, שספק שיכול לברר אינו נחשב ספק ממון, וכאן שיכול לברר אם יש לחברו עוד נעל אינו נחשב ספק איסור ולא ספק ממון, ולכו"ע חייב להשיב.

בהצלחה.

נ.ב. משו"ת בית יצחק הנ"ל יש ראיה למאמר שאינו חייב בהשבה כשיש רק הפסד צדדי, שהרי בדרכון ההפסד צדדי ולא בממון עצמו שאינו שווה בעצמותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל