שאלה:
שלום רב! אצלינו בבית הכנסת שאלו את הרב בדין אדם היודע שבשבת בבקר אשתו לא כל כך שומרת ולא תקדש עד שבעלה יחזור מהתפילה על מנת שתוכל לאכול ללא שום בעיה הבעל מקדש לה על היין לפני שהוא יוצא לתפילה הרב אצלינו אמר שזה בסדר ואפילו טוב מאד שאלתי היא א.האל זו עצה טובה ב.האם בדין ערבות יש הבדל בין מצב שהערב נתחייב ויצא ידי חובתו ואז מוציא אחרים לערב שעדיין לא חל עליו חיוב ומוציא אחרים אשמח לתשובה נרחבת תודה!
תשובה:
שלום וברכה
לדעתי יש בעיה גדולה עם העצה הזו של הרב, משום שאם עדיין לא התפללה ואף הבעל לא התפלל לא הגיע להם עדיין זמן סעודה ואין עדיין חיוב קידוש, אני הייתי מציע דבר הרבה יותר פשוט, שיאמר לה הבעל שתאכל ככל אוות נפשה כמה שתרצה, לפני שתברך ברכות השחר ותתפלל, ולפני שיסיים הוא את תפילתו, ורק כשתדע שכבר אינה רוצה עוד לאכול ולשתות, תתחיל להתפלל, בזה ודאי תוכל לעמוד. ראה כאן תשובה נרחבת בענין זה.
בעיה נוספת יש כידוע אם בכלל יש דין ערבות לנשים, כשהערב כבר יצא ידי חובתו או עדיין לא הגיע זמן חיובו, ראה כאן.
אבל מדובר באשה שלא מתפללת ואם כן חלה עליה חובת קידוש מיד בקומה במצב כזה מה דעת הרב?
אם אינה אומרת אפילו ברכות השחר לדעתי לא חלה עליה חובה זו מיד, שהרי היא חייבת בברכות השחר לכל הדעות, ומה שאינה מקיימת חובתה, לא עושה זאת לזמן סעודה, כי אדרבה בכל יום מצפה הקב"ה אולי תשוב בתשובה ותקיים חובתה…
השאר תגובה