לתרומות לחץ כאן

כמה ילדים ללדת?

שאלה:

אני ב"ה נשואה ואם לשלושה כאשר הגדולה מביניהם בת 4.5 והתינוק הקטן בן 0.10 חודשים.אני מרגישה עומס רב ושחיקהו ברצוני לעשות להשתמש באמצעי מניעה בשנתיים הקרובות מה דעת ההלכה בענין?
כמו כן מבחינה השקפתית רציתי לדעת אם ע"פ הדין יוצאים ידי חובה בהבאת 2 בנים ושתי בנות אשמח לדעת היכן אוכל למצוא מאמרים הלכתיים הכתובים בשפה השווה לכל נפש בנושא זה.

תשובה:

שלום רב,

האישה אינה מצווה על מצווה פריה ורביה. האיש מצווה והאישה משועבדת לו לקיום מצווה זו. אולם את המצווה כבר קיימתם ע"י בן ובת כפי שנפסק בשו"ע אבה"ע סי' א.

אולם ישנה מצווה נוספת שבזה האיש והאישה שווים, והיא מצוות "שבת" שהיא קיצור לפסוק: "לא תהו בראה, לשבת יצרה" כלומר, שימי לב למילים: הקב"ה לא ברא את העולם לתהו אלא לשבת יצרה. וזה אחת מהמטרות החשובות ביותר שלשמן באנו לעולם להעמיד את הדור הבא. כלומר, לא באנו לעולם לעבוד ולהתפרנס מעין מכניסים ומוציאים ומה נשאר בסוף? אלא לכל עולם ולכל בריאה יש תכלית, וזו אחת המטרות החשובות שלשמן באנו לעולם, זה בעצם תוכנה של המצווה הזו.

עכשיו לרמה האישית: אם יש לך קושי ואת מרגישה עומס ושחיקה זה סביר לחלוטין, מקובל ונורמלי, אבל מדוע לחתוך כבר ולסיים את תפקידך? אולי בעוד שנה שנתיים הקטנים יגדלו מעט ובשמחה תוכלי ללדת עוד ילד שנים, שלש או יותר? כלומר, את צריכה לעשות הפרדה בין הקושי הזמני שאת נמצאת בו כעת, לבין המטרות הנעלות.

בהחלט הילדים החמודים שלך ראויים לאמא בתפקוד מלא, שמחה ומאושרת ולא סחוטה ועצבנית… ואם השיקול הזה מביא אותך להחלטה לקחת פסק זמן, זה מקובל והגיוני. אולם אם השיקול הזה מביא אותך, להחלטה על סיום פרק בחיים עם סוג של הכרזה, אני את תפקידי הזה סיימתי זה נראה לי מרחיק לכת וגם נוגד את המצווה האמורה שכאמור היא קיימת גם אצל אישה בדיוק כמו אצל האיש.

רוב נחת וגמר חתימה טובה

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. תודה רבה לך כבוד הרב על תשובתך המפורטת הברורה ונעימה.אני מעריכה זאת מאוד
    יהי רצוןשתזכה להוסיף ולהרבות תורה בישראל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל