לתרומות לחץ כאן

דוחו"ת של קופות צדקה / תנאי כדי לתת צדקה

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים
א. האם מותר לעשות תנאי אם אקבל כך וכך אם יהיה כך וכך אתן צדקה. כי בתוס' ר"ה דף ד' מבואר דבכה"ג שמתנה הצדקה רק אם אקבל פרס זה שונה מע"מ שיחיה בני שנותן בכל מקרה. וצ"ע ממנהג העולם?
ב.מדוע נהגו הקופות לא לתת דיווח כמה כסף הלך ולאן.
כי ראיתי שכתוב בחיי"א וז"ל: חכמת אדם שער משפטי צדק כלל קמז
אין מחשבין בצדקה עם גבאי צדקה אם הם כשרים ונתמנו על פי הציבור ומכל מקום כדי שיהיו נקיים מה' ומישראל טוב להם ליתן חשבון .
ועוד יותר ראיתי בערוך השולחן כתב וז"ל:
ויראה לי שבמקום שהממונה נוטל שכירות ודאי דמחוייב ליתן חשבון
וא"כ הרי יש בעלי תפקידים שנוטלים שכר, וא"כ יצטרכו לתת דין וחשבון, ומדוע לא נהגו בזה.

תשובה:

שלום רב,

א. אכן אסור לעשות תנאים עבור צדקה כפי שהבאת מהראשונים שם, ובפסחים. ראה במאירי שר"ה שם שכתב: "האומר סלע זו לצדקה כדי שיחיו בני או כדי שאזכה לחיי העולם הבא אינו מפקיע שכר צדקתו בלשון זה אף על פי שהדבר דומה כעובד על מנת לקבל פרס שאין זה אלא כמתעורר לעמוס על עצמו עול מצות מחמת יראת העונש ואם מגיעהו עונש אח"כ אינו קורא תגר ואינו מהרהר אחר מדותיו של הקדוש ברוך הוא בכך אלא שמצדיק את דינו ומברך על הרעה כעל הטובה ואם עשה על מנת כן ר"ל שאם יגיעהו אח"כ שיקרא תגר ויהרהר אחר מדותיו ית' הרי זה רשע וסכל גמור".

ב. השאלה היא למי אתה מצפה שהם יתנו דין וחשבון. בקופות השכונתיות מקובל שהם נותנים דו"ח מאד כללי. דו"ח מפורט הם לא יכולים לתת כדי שלא לפגוע בעניים. אבל אמת, ככל שהם יחשפו יותר את הדוחו"ת שלהם, האמינות שלהם תגבר וזה רק יוסיף להם שיוכלו להמשיך ולסייע לנצרכים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל