לתרומות לחץ כאן

שוכר ששילם מראש על שנה עם הנחה ויוצא באמצע

שאלה:

שלום! אני השכרתי דירה לשוכר ששילם שנת שכירות במזומן מראש תמורת 200 ש"ח הנחה לכל חודש. לאחר 7.5 חודשים הדייר הודיע שיוצא ורוצה את כספו חזרה במזומן או 200 ש"ח של ההנחה כפול 4.5 חודשים שנשארו לו + השכירות ששילם בתשלומים. האם זה ריבית דאורייתא או אפילו חשש לריבית?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

נראה לי שאין בזה חשש ריבית.

מקורות:

כשם שבתחילת השכירות ניתן לתת הנחה על תשלום מראש, עיין שו"ע יו"ד סי' קעו סעיף ו, גם בסיום השכירות, הרי זה כאילו השוכר חוזר ומשכיר לבעלים וניתן לתת הנחה על תשלום מראש. שהרי שום צד אינו יכול לסיים את השכירות ללא הסכמת הצד השני, כך שיש לראות בסיום השכירות כהשכרה בחזרה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני חושב שהשאלה לא הובנה
    מדובר בשוכר שיוצא באמצע חוזה. ומביא שוכר אחר במקומו שיחתום עם בעל הבית בעל הבית הסכים להנחה רק בגלל שכל השנה הופקדה אצלו מראש. כרגע בעל הבית מפסיד מזה שיש דייר חדש כי התשלומים של הדייר החדש הוא מקבל כל חודש ולא מראש .
    לבעל הבית יש בסה חוב לדייר הקודם את הסכום ששולם לו בלבד עי הדייר הקודם בעל הבית לא שוכר בחזרה את הנכס אלא מפסיק את חוזה השכירות וחותם עם דייר אחר . כך שכל סכום שהדייר המתפנה מבקש בגלל שלא שלמו לו את ה4.5 במזומן זה ריבית לכאורה . בכלל בעל הבית טוען שגם ההנחה שקבל הדייר על 7.5 חודשי שכירות נתנה שלא כדין כי לא היה תשלום על שנה מראש

  2. אין ויכוח מה אמור להיות הדין ביניהם, אם היה מגיע לשוכר הנחה או לא. הרי המשכיר כלל לא חייב להסכים להפסקת השכירות. השאלה היא במידה ושני הצדדים מסכימים להסדר כזה שאם המשכיר מחזיר בתשלומים הוא מוסיף 200 ש"ח לחודש, אם יש בזה איסור ריבית. ועל כך השבתי שניתן לראות בזה כאילו המשכיר שוכר בחזרה וממילא אין איסור ריבית. דוגמא שהבעלים שואלים בחזרה יש גם בגמ' ב"מ דף לה ע"ב, אם כי שם מדובר בשאלה מול שכירות ולא שכירות ושכירות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל