שאלה:
לכבוד הרבנים שלום רב. ברצוני לדעת איפוא מופיע בשו"ע איסור אכילת חמץ בפסח שהוא בכרת והאם גם בתערובת אכילת חמץ עוברים על כרת?
תשובה:
שלום רב
חיוב כרת על אכילת חמץ מפורש כבר בתורה, שנאמר (שמות יב טו) "כי כל אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא". וראה גמרא בפסחים מג א. על חמץ בתערובת וגדר איסורו נחלקו תנאים אם הוא מהתורה או מדרבנן ראה פסחים מב א, ולדעת הרוב שסוברים שהוא מהתורה אם יש בו לאו או כרת, ראה שם מג א. וראה שם ברי"ף וברא"ש שכל המחלוקת היא כאשר אין כזית דגן בכדי אכילת פרס, כלומר לא אכל כזית מהחמץ עצמו בתוך ארבע דקות, כיון שהוא אחוז קטן מהתערובת, אבל אם אכל כזית דגן בארבע דקות לכל הדעות האיסור הוא מהתורה אלא שאין בו כרת. ובהשגותץ הרמב"ן לס' המצוות כתב שבאופן זה יש גם חיוב כרת. וראה עוד פרטי הדינים בתערובת חמץ בפסח בשו"ע סי' תמז.
כן נכון, אבל איפוא זה מופיע בשו"ע עצמו?
השולחן ערוך לא מפרט אף פעם את העונשים, זה לא קשור למהות החיבור שלו, גם לא כתוב בהלכות שבת שיש חיוב סקילה וכו' וכו', אבל במשנה ברורה בסימן הנ"ל זה מבואר.
השאר תגובה