לתרומות לחץ כאן

הכשרת הבית לפסח ב-8 שעות

שאלה:

לכבוד מרנן ורבנן שלום רב,

שמענו מאחד הרבנים, תלמיד חכם גדול, שאמר באחד השיעורים שלו לציבור – "שאפשר להכשיר את הבית לפסח בשמונה שעות בלבד!" וכוונתו להדגיש שנקיונות מעבר לזמן המשוער הנ"ל זה נובע בדרך כלל מחוסר ידיעה בהלכה ומחומרות מיותרות ומניקיונות כלליים שאינם בהכרח קשורים מיצד הדין לעניין הכשרת הבית לפסח!

שאלנו את דעתם של כמה אברכים תלמידי חכמים חשובים שבמחוזותינו על דברי הרב הנ"ל – וכולם אמרו לנו (כל אחד בנפרד כמובן) שהם מסכימים לחלוטין לדברי אותו הרב, ושדבריו מסתברין, ושמי שבקיא בהלכות פסח באמת אינו זקוק להרבה זמן להכשיר את הבית לפסח! ואף הפליגו ואמרו שלדעתם שמונה שעות זה עוד הרבה, ודי להכשיר את הבית לפסח אף בזמן פחות משמונה שעות!

אני הצעיר, לא זכיתי להבין את דבריהם כלל!
שהרי איפכא מסתברא! – מניסיוני האישי, ככול שמעמיקים יותר ויותר בהלכות במקורותיהן, בראשונים ועד לאחרונים ועד לפוסקי זמננו – מגלים את הריבוי העצום של כל הדיעות, ההוראות וההנהגות, של חכמינו ורבותינו זצ"ל, עם חששות וחומרות למכביר, בכל פרט ופרט!

ועוד, שאותנו חינכו בישיבות הקדושות, שבתור "בני תורה" – עלינו לשאוף לעבוד את הקב"ה בשלימות העבודה! ולא להכניס עצמנו לספקות או מחלוקות הפוסקים! ושלא לעבוד את ה' רק לפי "עיקר הדין" בלבד, אלא להשתדל בכל כוחינו לעבוד את ה' – מתוך יראת שמים טהורה, ולהתחסד עם קונינו! ובפרט שצווינו בבל יראה ובבל יימצא, וחמץ במשהו!!

ועוד שבמבחן המציאות – אדם שנצרך להכשיר לפסח מכשירים או כלים מורכבים (כמו: תנור, מקרר, מיקרוגל, מיחם, גז וכיריים וכדומה… שהם בדרך כלל מרובים בחורים, סדקים וחריצים) עבודת הניקיון של מכשירים וכלים כאלו – ממש לא די להם בשמונה שעות בלבד! הניסיון מלמד שלנקותם ביסודיות הנצרכת והראויה להם – זה דורש הרבה מאד זמן!

בעבר, לי אישית לבדי לקח כ- שבוע או שבועיים לנקות ולהכשיר ביסודיות ובצורה הראויה את הבית (האוטו והמחסן וכו') לחג הפסח!

אע"פ שדבריו של הרב הנ"ל תלויים בהרבה גורמים ובהרבה נתונים ובהכרח שהמקרים ישתנו מבית ולבית ומאחד ואחד…אעפ"כ אשאל:

1) האם אני צודק בטענותיי (שעל פי רוב – לא די רק ב-8 שעות)? או שמא הצדק כדברי הרב הנ"ל (ואותם האברכים תלמידי חכמים שהסכימו לסברתו) ודי בשמונה שעות ומטה?
2) האם ראוי ונכון לומר בכלל דבר כללי שכזה (ש-"די בשמונה שעות" כדלעיל) לציבור הרחב?

ברוכים תהיו
בברכת התורהדויד

תשובה:

שלום רב

אין ספק שאותם חכמים צדקו בעיקרון [לא בדקתי בשעון, אבל באופן עקרוני] שכן עליך לקחת בחשבון כמה נקודות: 1. יש מכירת חמץ. בלאו הכי כלים מורכבים כמו אלו שהזכרת לא משאירים לפסח ומוכרים אותם במכירת חמץ. ולכן אף שמנקים אותם, ומשתדלים שלא לסמוך על המכירה בחמץ בעין, אבל לא צריך לוודא שאכן לא נשאר דבוק שם משהו מן המשהו… 2. מה שאמרו שחמץ אסור במשהו וכו' הוא באכילה, איסור בל יראה ובל ימצא הוא בכזית, ולדעת רוב הפוסקים וכן ההכרעה, אין איסור חצי שיעור אסור מהתורה אלא בעניני אכילה ולא בשאר איסורים, כחילוקו הידוע של החכם צבי. 3. בגמרא מבואר, שפירורים שנמצאים במקום שאנשים כבר מואסים בהם, כמו על הריצפה או במקום מלוכלך אחר, אין להם חשיבות והם בטלים מאליהם. כמובן כאשר הם פחות מכזית. 4. חלק נכבד מהבית הוא בבחינת מקום שאין מכניסים בו חמץ [ארונות בגדים במקום שילדים לא מכניסים ועוד]. לכן עיקר ההתמקדות בארונות המטבח והמקרר, ניעור קל של מיטות הילדים וכדומה, שטיפה טובה של הבית, ואירגון נכון של מכירת החמץ. אגב ספרי קריאה של הילדים, אם לא מקפידים לשמור יש להמנע משימוש בפסח, ויש לכלול במכירה, כי שם החמץ [שקד מרק וכדומה] אינו נעשה מאוס תמיד.

בקיצור, כל מקום שיש בו חשש חמץ שעומד בתנאים הנ"ל צריך בדיקה.

מקומות שבאים במגע עם אוכל של פסח, כל החומרות חשובות [ציפוי השיש הכשרה נקיון ארונות המטבח וכו'].

כל השאר נקיון אביב, שהנשים אומרות שבית שזה לא נעשה בו, לא נעים לחיות בו, וכנראה שי בזה משהו, אבל זה לא הלכתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל