לכבוד הרב שלום וברכה!
1)אם אני מסכם את הגמרא שאני לומד בדף, האם מותר לי להניח את הדף על הגמרא ולכתוב עליה? או שזה ביזוי הגמרא? כי אין לי מספיק מקום בשולחן.
2) כשאני עושה חשבון נפש, אני מתאר את כל יום שלי בקול ואז כשאני מתאר חטא אני מוסיף את המילים סליחה ה' אני אשתדל לא לחזור על זה….אבל שמעתי שזה לא טוב, כי קודם כל צריך לחשוב על החטא ולהצטער ורק אז להתוודות עליו ולעומת זאת אני מצטער עליו (ע"י תיאורו בקול) ומתוודה בו זמנית תוך כדי התיאור שלו, כלומר באותו משפט אני גם מצטער וגם מתוודה. האם זה בעייתי?
3) האם אפשר בשעת הצורך במקום מים אחרונים, מגבון?
4) עד פסוקי דזמרה אילו חלקים הם חומה מעיקר הדין ואילו זה רק מנהג טוב?
תשובה:
שלום רב
- בס’ גנזי הקודש פרק ג הערה נג בשם הגר”נ קרליץ, שאם מניח עט לצורך לימודו בתוך ספר אין בכך איסור, ובודאי כך הוא גם לגבי הדף.
- זה בסדר גמור.
- יש צורך במים דוקא, ראה שו"ע סי' קפא סעי' ב, ד. כמובן שאם אין מים באיזור יש להקל לסמוך על מגבון.
- ברכות השחר הם חובה ממש, לגבי הקרבנות, אמירת התמיד היא חובה וכל השאר הוא בגד מנהג, ראה שו"ע סי' ה סעי' ה וסי' מח סעי' א. כמובן שהוא מנהג חשוב שהובא בשו"ע, ואין לזלזל בו, ולכן יש להקפיד לבוא לתפילה מוקדם כדי להספיק ולומר הכלל ככל שניתן.
תודה רבה לתשובה המהירה
האם אדון עולם, מה טובו פרשת העקידה , לעולם יהא אדם ירא שמים ופרש הקטורת הם גם חובה או רק מנהג
לא חובה גמורה. יש ענין מיוחד בקטורת עם אנא בכח על פי סוד, כיון שזו הסגולה להעלאת התפילות. כל דבר ממה שהזכרת יש לו חשיבות מיוחדת אבל לא חובה.
השאר תגובה