לתרומות לחץ כאן

להפוך חוב שכירות משקלים לדולרים

לכבוד הרבנים שליט"א,
אני משכיר דירה שהדירה שייכת לקרוב משפחה שגר בארצות הברית. אני לא מקבל תיווך ולא מרוויח כלום אלא טובה לקרוב משפחה. חוזה השכירות עם השוכר חתום עם בעל הדירה ולא איתי.
כסף השכירות שאני מקבל כל חודש אני שומר אצלי ומעביר לבעל הדירה כשהוא מגיע לביקור בארץ. אבל כשאני רואה שהדולר בזול אז אני פורט את הכסף שנמצא אצלי כך מקבל בעל הדירה את כל הכסף בדולר.
עכשיו זה כבר כמה חודשים שהשוכר לא שילם שכירות. הוא התנצל ואמר שקשה לו כרגע, אבל בקרוב ישלם את כל הכסף. האיחור בתשלום לא מפריע לי כי בעל הדירה לא מתכוון לבקר בקרוב.
אבל אם הוא היה משלם בזמן הייתי פורט עכשיו את הכסף לדולר. לומר לשוכר להפוך את החוב לדולר ולשלם לי בעוד זמן בדולר – אני מבין שאסור באסור ריבית.
חשבתי שאני אקנה עכשיו דולר מהכסף שלי ואחר כך כשאקבל את כסף השכירות אני אקבל את "ההלוואה" חזרה. כשחשבתי על האפשרות הזאת ראיתי את זה בתור הלוואה לבעל הדירה שאני קונה עכשיו דולר בשבילו וכשאקבל את השכירות מהשוכר זה יהיה החזר החוב שבעל הדירה חייב לי. אבל אח"כ חשבתי אולי זו בכלל הלוואה לשוכר ולא לבעל הדירה. וגם בעל הדירה לא בקש וגם לא יודע על ההלוואה.
האם זה מותר לי לעשות כך.

תשובה:

שלום רב,

מה שעליך לעשות כדי להפוך את החוב לדולר, להביא דולרים להלוות אותם לשוכר על מנת שישלם בהם את חוב השכירות והשוכר יחזיר לך את הדולרים מיד כתשלום החוב ושוב הוא יהיה חייב לך דולר שהלווית לו. יש צורך שיהיה ביד השוכר לפחות דולר אחד, משום שאחרת יש סוברים שאסור להלוות לו דולרים על מנת לשלם דולרים. אם אין לו תמכור לו דולר אחד לפני רגע ההלוואה.

בדרך זו אתה לוקח סיכון, שאם השוכר לא ישלם את החוב, ההפסד הוא עליך ולא על בעל הדירה. שהרי אתה הלווית לשוכר כסף משלך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. חשבתי על דרך אחרת שאני אלווה לשוכר שקלים כדי שהוא ישלם לי בהם את השכירות ואח"כ אקנה בהם דולר. ואחרי זה כשהשוכר ישלם את השכירות זה לא יהיה בשביל שכירות כי הרי הוא שולם ע"י ההלואה שקבל ממני אלא החזר חוב של שקלים.
    בכל אופן תודה רבה על התשובה
    שמואל

  2. בדרך שאתה מציע ההפסד של ירידת השקל מול הדולר יהיה לך ובדרך שהצעתי יהיה על השוכר. אבל, אתה יכול לעשות כרצונך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל