לתרומות לחץ כאן

בשר שהתעלם מן העין – מופקד ביד שומר גוי

בס"ד

שלום רבי בית הוראה שליט"א,

שאלה: מעשה באחד שבא לעיר חבירו למטרות כלשהו והתארח במלון יום א' וחבירו המזמינו רצה לעשות טובה לו, וכיון שהיה לו עבודה וכמה דברים יצא בשעת צהריים וקנה לו בורגר במסעדה כשרה שבקהילה ונתן למלון לשמור עם כמה דברים שהכין לחבירו, והבורגר היה בתוך שקית של מסעדה זו כשרה ומתוך הקופסה שלה עם הצ'יפס וסלט וכו' וחבירו קנה סתם בחנות וביקש הבורגר כדי לקחת, ולא מדובר כאן שהמסעדה הביא לאורח הבורגר אלא אדם פרטי יהודי קנה והניח שם עם כמה דברים.

הרי הגיע החביר המוזמן קרוב לצהריים וכשמצאם כל הדברים ראה את הבורגר והיה רעב מאוד ורצה לאכלו, מ"מ החלטי שזה בשר הנתעלם מן עיניים וזרק לאשפה וכעס על חבירו ואמר לו אם תרצה לעשות לי טובה שתעשה כלהלכתא ושיהיה עם ב' חותמות שזה בשר הנתעלם מן העיניים והייתי רעב מאוד וחבל על הבורגר…

השאלה כאן היא האם זה ממש נחשב בשר התעלם מן העיניים? או חומרא בעלמא ומידת חסידות נהג החבר?

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב

כיון שהבשר היה מופקד במלון אצל הגוי ולא היה כל סימן, אכן יש לחשוש שהוא בגדר בשר שנתעלם מן העין. לכעוס כמובן לא היה צריך… עושים לו טובה מה הוא כועס?.. אבל מבחינת הלכה הוא בהחלט צדק. אמנם, אם מבחינת המלון הם חשבו שכל רגע האורח אמור להגיע, ולא ידעו שזה יקח עוד זמן מסויים, אפשר להחשיב זאת בגדר של "יוצא ונכנס" שבאופן זה הגוי מתירא להחליף ומותר לאכול.

סברא נוספת יש לומר בזה להקל, כאשר מדובר בשליח או שומר מקצועי העוסק בכך לפרנסתו, שכיון שיש חזקה שאינו פותח חבילות אותן הוא מקבל למשלוח כדי לשמור על אמינותו אין לחשוש שמא החליף את הבשר. בדומה לכך הובא בשו”ת נחלת שבעה סי’ עה לענין משלוח בשר שנפתח בבית המכס שלא בנוכחות יהודי, וראה עוד בשו”ת תשובות והנהגות ח”ב סי’ שעב לגבי משלוח ברכבת הדואר.

אולם כל זה בדיעבד גדול, ולא הייתי סומך על כך בשביל מנת אוכל אחת.

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל