לתרומות לחץ כאן

קיבלה גט האם יכולה לצאת מיד לפגישות? / כיסוי ראש לגרושה

שלום לכבוד הרב שמי אורטל יש לי שאלה אני בתהליכי גירושין לאחר שאני יקבל את הגט בעז"ה אני יוכל מיד לצאת לפגישות? אני בת 32 ושנה וחצי היתי נשואה ולצערי הוא לא היה מקיים איתי יחסי אישות ועדין אני שמורה אני רוצה מאד להתחתן בשנית. אני יוכל להוריד כיסוי ראש ע"מ להפגש כדי שיהיה יותר ענין או שעדיף שלא אשמח לתשובה תודה.(אני לא היתי מעונינת בפאה).

תשובה:

שלום רב,

א. לאחר שתקבלי את הגט אסור לך להנשא במשך שלשה חודשים (92 יום). אולם מותר לך בנתיים להפגש למטרות נישואין, ואפילו להתארס אולם ראי במקורות, שיש סייגים לאירוסים בתוך שלשה חודשים. לאחר מכן ודאי את יכולה להנשא מיד לכל אדם מלבד לכהן.

ב. אסור להסיר את כיסוי הראש לאחר הגירושין וגם לא למטרת פגישות. בעזרת ה' ודאי את רוצה לבנות בית חדש המושתת על שלום ואחווה עם בחור ירא שמים. בחור כזה גם לא ירצה בחורה שאינה מקפידה על הלכה חשובה בהלכות צניעות.

אני מאחל לך למצוא את בן הזוג במהרה ותזכי להקים בית חדש באחוה ושלום עד מאה ועשרים!

מקורות:

א. ראה אבה"ע סי' יג שיש איסור הבחנה ולכן גזרו שלא להנשא במועד זה. וכתב שם בשו"ע (סעי' א') שאסור לה גם להתארס. אולם אירוסין בלשונו כוונתו לקידושין. לכן גם כתב שם הרמ"א שמותר לה להשתדך בתקופה זו. אלא שאסור לה להכנס לביתו. וראה שם בבית יוסף שיש מחלוקת האם מועיל במקרה שמסייגים את החשש מכשול ע"י שבועה האם זה מותר או לא. ובכל מקרה פגישות ודאי שמותר לעשות כמובן.

ב. גרושה או אלמנה, אע”פ שאינה מחוייבת בכיסוי ראש מדאורייתא, חייבת היא בכיסוי ראש מדרבנן משום צניעות כמבואר בשו”ע (אבה”ע סי’ כא סעי’ ב’) “לא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש בשוק, אחת פנויה ואחת אשת איש” אלא שכתבו הפוסקים במקום כי פנויה הכוונה היא לגרושה או אלמנה. לכן מקילים בזה יותר, ולדוגמא, הגר”ע יוסף זצ”ל כידוע דעתו שאסור לאשה ללכת עם פאה נכרית. למרות זאת בגרושה הוא מתיר גם פאה נכרית. (ראה שו”ת יביע אומר ח”ד אבה”ע סי’ ג’). ועי’ עוד בשו”ת אגרות משה (אבה”ע ח”ד סי’ לב אות ד’).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל