לתרומות לחץ כאן

גילוי דעת בערב ראש השנה לביטול הנדרים מכאן ולהבא

שלום כבוד הרב
איזה חבר שלח לי פעם גילוי דעת כזה שאומרים אותו בראש השנה שכל מה שבן אדם יבטיח או ינדור יהיה בגדר בלי נדר
אם בן אדם שנודר בצורה חופשית ומסתמך על הגילוי דעת הזה ובאמת לא מתכוון בנדרים הללו לנדרים שלו יש תוקף או שלא?

תשובה:

שלום רב

אין לסמוך על התרה זו. ראשית ההתרה מועילה רק לגבי נדרים שבעשה שנאמרו לא זכרת את הגילוי דעת, שנית, גם לגבי אותם נדרים החמירו חכמים שלא לסמוך כדי שלא יקלו ראש בנדרים.

לגבי מנהג טוב שלא התנו שיהיה בלי נדר נהגו להקל, אבל באמירה של הבטחה שלא נאמר בה בלי נדר יש להחמיר כנ"ל.

מקורות:

ראה שו”ת מהר”י ויל סי’ ב שלא ראינו לרבנן קשישאי שסמכו על המודעא, וכ”כ בשו”ת מהרי”ט ח”א סי’ נג ומשום הטעם האמור. בערוך השולחן סי’ ריא סעי’ י החמיר בזה עוד יותר, ואמר שמודעא מועילה רק כשהיא נאמרת על פי החלטת אדם פרטי,] אבל אמירת כל נדרי או כל דבר שאדם עושה ציבורי אינה מועילה, משום שגדר המודעא היא שאחרי שאדם גילה דעתו שאינו מעונין בקיומו של הנדר נחשב כל נדר כנדרי שגגות ואינו כלום. אבל אם אמר את המודעא כחלק מנוסח מקובל ללא כונה יתירה, אין בכך כדי לגלות על דעתו ואפילו בדיעבד גדול אינו רשאי לסמוך עליה. על כך שלענין מנהג טוב ניתן לסמוך על כך, ראה שלמת חיים לגרח”י זוננפלד סי’ תסז.

כמו כן, החמירו חכמי הדורות שלא יסמכו על מודעה זו כדי שלא יבואו להקל ראש בנדרים. ראה שו”ע ונו”כ סי’ ריא סעי’ ב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה כבוד הרב
    וכבוד הרב שאלה לגבי הבטחה שלא נאמר בה בלי נדר אם בן אדם מקל יש לו על מה לסמוך שזה בסדר?
    ועוד שאלה בברכת המזון אומרים ביום שבת במקום מגדיל ישועות מלכו
    מיגדול
    האם היום אני צריך עכשיו עדיין לקרוא מגדול או שכבר צריך לקרוא מגדיל כמו בימי חול

  2. הבטחה שאנשים אומרים אחד לחברו בדרך כלל זה לא נדר, אלא דרך שיחה ואין כוונה באמת להתחייב.
    במלוה מלכה אומרים מיגדול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל