באופן שאמרו חכמים על מזיקים שדורסן לפי תומו האם מותר לומר לעכו"ם להורגן לכתחילה
תשובה:
שלום רב
ההיתר לדרוס לפי תומו ביאר הב"ח בסי' שטז שהוא משום שבאופן זה נחשב שהורגן בלא כוונה וגם פסיק רישא אין כאן כיון שלא בהכרח ימותו בדריסתו, וכל החידוש כאן אינו אלא שבאופן זה שהם מזיקים גם רבי יהודה [שאין הלכה כמותו] שסובר בדרך כלל שדבר שאינו מתכוין אסור – מודה שמותר. כךשזה אינו מהווה סיבה להתיר אמירה לגוי, אלא שמסיבה אחרת ניתן להתיר זאת, שכן מדובר בשבות דשבות במקום צער, הריגתם היא שבות כיון שהיא מלאכה שאינה צריכה לגופה, והגוי הוא שבות נוסף. ואף שגם.אמירה לגוי לעשות מלאכה דרבנן אינה מותרת בכל מקרה של צער, שכן במשנה ברורה סי’ שכח ס”ק ג ופג כתב, שאם אדם סובל ממיחוש כל שהוא ונזקק למשקה חם אסור לומר לגוי להביא לו משקה כזה דרך כרמלית [שההוצאה אליה אסורה רק מדרבנן] אף שזה שבות דשבות, כיון שאינו חולה ממש ורק סובל ממיחוש בעלמא, כאן שהוא צער גדול וחשש רחוק אמנם אבל קיים של סכנה, יש להקל.
שלום לכבוד הרב
תודה על התשובה הברורה, אולם כוונת שאלתי הייתה שלא מתירים תמיד לומר לעכו"ם להרוג שקצים ורמשים, אלא בסוג השקצים והרמשים שהתירו להרוג בדורס לפי תומו אולי הקלו גם באמירה לעכו"ם
כן. מה שאמרתי הוא שמדובר בשני כללים שונים שלא בהכרח חופפים, אבל כאן אכן בגלל הצער והחשש מותר.
השאר תגובה