שלום כבוד הרב. למתירים להוציא זרע שלא כדרכה באקראי מה בדיוק הוא גדר פעם אחת באקראי שבהם יהיה מותר. ומה לגבי דברי העזר מקודש שאומר שלמתירים להוציא זרע שלא כדרכה יהיה מותר גם לחנם. לסברתו באיזה מצבים יהיה מותר? תודה רבה.
תשובה:
שלום רב,
ראה בשו"ת אגרות משה אבה"ע סי' סג ענף ג' או ד' שם הוא מסביר מה הכוונה באקראי. שהרעיון הכללי הוא לצורך קיום עונה שאז אין זה נחשב "לבטלה" וזה הגדר שהותר, כלומר, הגדרת האיסור הוא דווקא לבטלה. וראה שם שמסביר מה הכוונה באקראי.
עצם דברי העזר מקודש שם דחויים לגמרי. אין לזה שום בסיס בדברי הראשונים האחרונים או מי מהפוסקים. אסור לעשות מה שהוא כותב שם. יש אמנם מי מהפוסקים שכתב שאיסור הוצאת זרע לבטלה קשור לאפשרות ההולדה, אבל כוונתו שאדם שאינו ראוי להוליד כמו סריס, אין בו איסור הוצאת זרע לבטלה – וגם על כך יש חולקים רבים, אבל לומר שהמדד הוא עצם ההוצאה הספציפית שהוא מוציא, זה משולל כל יסוד. ואני ממש לא מציע לסמוך על דבריו שם באיסור שכתב עליו השו"ע שזה החמור יותר מכל העבירות!