לתרומות לחץ כאן

מגילת אסתר שנמצאה בבית כנסת

שלום כבוד הרבנים שליט"א
רציתי לשאול שאלה שחשובה לי תשובה ברורה כיצד לנהוג.
יש לי ידיד שמשמש כגבאי בבית כנסת מסויים, בערב פורים אמרתי לו כי אני מאוד מעוניין במגילת אסתר מקלף כדי שאוכל לקרוא בה כאשר לא אשמע טוב את הבעל קורא, ידידי הגבאי נזכר כי בארון הקודש שבבית הכנסת מונחת מגילה מקלף זה עשרים שנה מאז שהתחיל לשמש כגבאי שם, הוא בדק ומצא כי אכן יש שם מגילה כשרה שעומדת כך במשך כעשרים שנה, לבקשתי הוא שאל גם את הגבאי שהיה לפניו בבית הכנסת ואמר כי הוא זוכר שהיתה שם מגילה שנמצאה אך אינו יודע פרטים עליה, וכי ברור לו כי לא היתה זו מגילה של בית הכנסת. כעת שאלתי היא האם אני יכול לזכות במגילה זו, מאחר שאין ספק שבעליה התיאשו ממנה ברבות הימים, או שמא מאחר שגבאי בית הכנסת שהכניס את המגילה שמצא לפני שנים רבות בבית הכנסת התחייב בשמירה על המגילה ושוב אם אקח את המגילה משם בעצם אני גוזל אותה מהשומר שהניחה בארון הקודש לשם שמירה עליה.
אודה מאוד מאוד על תשובה מנומקת ומפורטת
תזכו למצוות

תשובה:

שלום רב,

 

לדעתי אתה יכול להחזיק במגילה לעצמך.
אם אין סימן באבידה זו, אזי כיון שהמוצא בבית הכנסת הרי אלו שלו כמו שכתבו קצה”ח ונתה”מ בתחילת סימן ר', והגבאי לא התכוון לזכות לעצמו ולא ידע שזה הפקר א”כ נראה שלא זכה בה כאמור בחו”מ סימן ר"ל”ב סעיף י”ח ובפתחי תשובה שם.
אם יש סימן אכן הגבאי הוא שומר אבידה עד שיבוא אליהו כאמור בסימן רס”ז סעיף ט”ו ובש”ך שם. רק שהוא יכול לשום דמיה ולקחת לעצמו כאמור בסימן הנ”ל סעיף כ”א וע”ש בסמ”ע וש”ך, ובעיקר ב”חכמת שלמה” שם. ואם הוא לא עשה כן, ומעביר לך את האבידה, א”כ אתה שומר האבידה במקומו, ויכול לשום דמיה ולקחת לעצמך כנ”ל.
(המלצתי היא לתת את המגילה למגיה מוסמך, משום שאחר כ”כ הרבה זמן ללא תחזוקה הולמת יש לחשוש שנטשטשו אותיות וכד’).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל