לתרומות לחץ כאן

המשך נדרי צדקה בלב

שלום הרב, שלחתי אליכם את השאלה הזו, ועניתם לי במייל פרטי. אשמח אם תשיבו לי על השאלות שיש לי על התשובה שעניתם לי בסוף הציטוט.

שאלתך בנושא: מחשבות כפייתיות נענתה באתר דין,
תוכן השאלה והתשובה:
"שלום הרב, התכוונתי להוציא כסף מהכספומט בשביל לקנות טבעת נישואין. וכשהוצאתי את הכסף נכנסה לי בכוח מעין מחשבה רעה "צדקה", ואז נבהלתי שמא הכסף הוא צדקה ואז איך ניתן לקנות בו את הטבעת, וכבר קניתי את הטבעת. אז א'- מה הדין במקרה זה? ב'- אני חושב שמדובר במחשבות כפייתיות, שקשה לי מאוד להשתחרר מהם, ברור לי שכוונתי הייתה להוציא את הכסף בשביל לקנות את הטבעת. כנראה שכל המחשבות האלו נובעות מפחד שחלילה הקידושין לא יחולו ונמצא שאני וכלתי חלילה רווקים אחרי החתונה. היו לי הרבה מחשבות מעין אלו. אני אשמח לקבל אפילו טלפון שלך כדי לשוחח על זה כדי להתחזק קצת, החתונה בעוד כמה ימים ואני במצוקה רגשית ומחשבתית ואני ממש רוצה להיות רגוע שהחתונה תתבצע כדת וכדין.

תשובה מאתר דין: שלום רב המחשבה הזו היא כלום, אין לה כל משמעות והנישואין שלכם יחולו כדת וכדין בלי שום חשש. מזל טוב ובהצלחה רבה!"

השאלות שלי:
א. רציתי לשאול מדוע אין למחשבה זו "צדקה" משמעות? אני יודע שיש מחלוקת בין השו"ע להרמ"א , שלדעת הרמ"א גם מחשבה לתת כסף לצדקה נחשבת לנדר צדקה. אז אולי על הכסף שהוצאתי בשביל לקנות טבעת נישואין, חל נדר צדקה?
ב. אני מורה במקצועי, ואת חטאי אני מזכיר שלא את כל שעות העבודה אני מבצע כדת וכדין, כלומר יש שעות שעליי לשהות בבית הספר ואיני נשאר- יוצא מוקדם או מגיע מאוחר, או יוצא בזמן שעות אלו משטח העבודה, או שיש שעות בהן עלי לבצע תפקידים מסויימים שאיני עושה, האם המשכורת שנכנסת לחשבוני נחשבת לכסף גזול שאינו כשר לקניית טבעת נישואין?
אשמח לקבל כתובת מייל ישירה של אחד מהרבנים החשובים אם אצטרך להתייעץ בהתכתבות, אני עומד ממש יומיים לפני חתונה ורוצה להיות רגוע ולהסיר מליבי כל ספק. ממש אודה על כך, תודה!

תשובה:

שלום ידידי,

הנדון אם צדקה במחשבה יש לה משמעות, הוא דוקא כאשר אדם גומר בדעתו באופן מושכל ומחושב לתת את הכסף הזה לצדקה, כאשר קופצת מחשבה בראש ואדם מסיח דעתו ממנה, ואף פעם לא החליט מתוך שיקול הדעת לתת לצדקה זה כלום, ואני אומר זאת באחריות מלאה ללא כל חשש.

לגבי הנושא של העבודה, אינני נכנס לענין הגזל שבענין כי הוא לא רלוונטי, גם אם נניח שיש בכך גזל, החוב להחזיר הוא חוב שמוטל עליך ולא על כסף מסויים, כלומר הכסף שאתה מוציא מהבנק הוא שלך באופן מוחלט, ומה שאתה חייב לשלם באם אתה חייב לשלם שזה נושא לעצמו, הוא יכול להיות מכסף אחר. הכסף שקיבלת מהבנק מעולם לא היה של בית הספר, אלא שעל סמך ההפקדה של בית הספר נתן לך הבנק שטרות אלו.

אתה יכול להיות רגוע לגמרי בענין הנישואין.

מזל טוב ותמיד שמחות.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל