אני רוצה להבין דבר אחד :
אם הלכתי השנה לסליחות ולהתרת נדרים בימים נוראים,
ונגיד ונדרתי נדר אחרי כן,
הנדר נחשב רק אם באותו רגע זכרתי את התרת הנדרים? או לא ?
לאלו נדרים זה תקף התרת הנדרים הזאת ? לנדרים שלא זכורים רק?
תשובה:
שלום רב
אני מניח שאתה לא מתכוין להתרת נדרים עצמה אלא למודעה הנאמרת לאחר מכן שאתה מבטל מכאן ולהבא את כל הנדרים שתידור. התרה זו מועילה מעיקר הדין לכל הנדרים שתידור בלא שתזכור באותה שעה את המודעה, אולם מדרבנן גם נדרים אלו יש לעשות להם התרה נוספת ולא לסמוך על המודעה, כדי שלא יבואו לזלזל בנדרים. בענין זה כתבנו פעמים רבות באתר, ראה למשל כאן.
אז מה הפואנטה בלהתפלל שכל הנדרים שאנדור במהלך השנה יהיו בטלים ? (בהנחה שלא זכרתי בשעת בנדר את ההתרה)
באופן זה הנדרים מעיקר הדין אינם חלים ורק מדרבנן הם צריכים התרה, זהו דבר בעל משמעות רבה כאשר אדם חלילה עבר על נדרו, שלא עבר בזה איסור תורה אלא רק איסור דרבנן שקל הימנו.
רגע אז אם אדם נדר נדר, אחרי שכבר היה בהתרת נדרים השנה
ולא זכר את התרת הנדרים שהיה בה בזמן שנדר את הנדר,
זה לא נחשב לו לנדר מעיק הדין?
מה זאת אומרת מדרבנן ?
אכן, מהתורה זה לא נדר, אלא שחכמים [רבנן] חייבו אותו לעשות התרה גם באופן זה כדי שלא יבואו לזלזל בנדרים.
אז תן לי להבין דבר אחד –
אם זה לא נדר מהתורה,
אין בעיה שיעבור עליו ?
ואם הוא אינו אחד שמזלזל בנדרים פשוט מרגע שטותי או לא יודעת מה נדר בטעות?
זה נשאר נדר מדרבנן, אבל מן התורה הוא לא נחשב עובר על הנדר [אם אכן לא זכר את הנדר בשעת אמירתו].
מז"א "אם אכן לא זכר את הנדר בשעת אמירתו"?
תקלת הקלדה… לא זכר את המודעה בשעת אמירת הנדר.
השאר תגובה