לתרומות לחץ כאן

הבעל התגלה כנמשך לשני המינים

האם גבר שהוא נמשך לשני הצדדים האם דבר זה יחשב כמקח טעות בקידושין?

תשובה:

שלום רב,

אם השאלה היא לכתחילה. ודאי שעליו לומר זאת מראש. אחרת יש בעיה של קידושי טעות.

אולם אם השאלה היא בדיעבד, בדרך כלל השלכות הן לגבי הכתובה או לגבי הקידושין עצמם האם הם תפסו או לא. ומאחר שהבעיה בסיטואציה הזו היא באיש ולא באישה, לכן אין שאלה על הכתובה ובכל מקרה הבעל חייב את מלוא הכתובה שהוא התחייב.

כך שהשאלה בדיעבד עניינה היא בעיקר האם האישה זקוקה לגט או לא. והתשובה היא: כן, האישה בכל מקרה זקוקה לגט. לא ניתן לקבוע בצורה כה החלטית שאלו הן קידושי טעות ברמה כזו הפוטרת את האישה בלי גט. מאד מאד חששו הפוסקים בשאלות מסוג אלו, ורק במומים קיצוניים כתבו הפוסקים שהקידושין בטלים (לדוגמא, אם הבעל התגלה כשוטה – שהיה כך עוד קודם הנישואין, או שהתגלה שאינו ראוי לביאה כלל) וגם על זה יש חולקים). בנוסף, ראה בשו"ת בית הלוי (ח"ג סי' ד') שהעלה, שגם במום גדול, לדעת הרי"ף ועוד פוסקים בכל מקרה מדרבנן היא זקוקה לגט. לכן, גם אם נקבע שזה מום שעליו לספר על כך לפני הנישואין, ברור שאין זה יכול לפטור את האישה ללא גט.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. הנפקא מיניה שאני שואל עליה היא לא גט אלא אם האישה מחלה לו על כך שהסתיר זאת ממנה אך אמרה לו שהיא לא היתה מתחתנת איתו לפני (ונניח שבאמת לא הייתה מתחתנת איתו) אם הוא ימשיך לחיות איתה 1)האם כל בעילותיו יחשבו בעילות זנות?2) האם הם צריכים קידושין חוזרים?
    3)ומה במצב של לכתחילה בגבר שהוא נמשך בעיקר לנשים וקצת אני מדגיש את הקצת גם לגברים האם צריך לספר זאת לפני החתונה מחמת קידושי טעות?
    4)הבנתי שלפי המחקרים שמעטים האנשים שהם לגמרי או הומאים או סטרייטים ורובם הם בין לבין? והאדם עצמו מחליט לאן הוא רוצה להשתייך ?אז יוצא מפה שרובנו חיים בקידושי טעות כי …

  2. 1. בפשטות אין צורך בקידושין נוספים. העובדה שמועיל מחילה על קידושי טעות, מופיעה כבר בגמרא בכתובות עה,ב. וראה בשו"ת אגרות משה (אבה"ע ח"ד סי יג) שהדבר מצוי הרבה פעמים שלאחר הנשואין אנשים מוחלים, וברור שאין צורך בקידושין נוספים. אבל למעשה זה לא לגמרי פשוט. אם אכן ברור שלו היתה יודעת על כך לא היתה מסכימה לנישואין אלו, ועתה היא מסכימה מכל סיבה שהיא (אוהבת אותו, ילדים וכד') לדעת המחנה אפרים (אונאה סי' יב) לא מועיל מחילה. אלא שבסתם כאשר אנו רואים אדם שהוא מוחל על מום, מן הסתם כך היתה דעתו קודם לכן. ויש סימוכין לשיטה זו בכמה פוסקים. לכן אם אתה רוצה להחמיר על עצמך, לפחות את הביאה לעשות לשם קידושין, וזה יועיל לדעת כמה ראשונים (ראה בית שמואל סוף סי' לא) שבמקום כולם יודעים וחיים ביחד כזוג נשוי, זה נחשב לעדים. אבל יותר מזה מעולם לא שמעתי שהחמירו כשהתגלה מום כזה או אחר.
    3. אני לא יודע לרדת לפרטים כאלה. הדברים הם ברורים, כל דבר שנראה כמום וחסרון אצל אנשים צריכים לספר.
    4. ברוך ה' שלא קראתי את המחקרים הללו, כי הם נראים לי לקוחים מעולם אחר…

  3. לכבוד הרב המשיב
    לפי ר משה פיינשטיין נישואין לאדם השטוף במשכב זכור הם מקח טעות. כאן מסתבר שלא משום שלפי נתוני השאלה הגבר רק נמשך לגברים אך הוא איננו שטוף במשכב זכור. בנוסף, הוא נמשך גם לנשים. מכל מקום אני חושב שראוי היה להזכיר רת דעת האגרות משה.
    בכבוד רב
    מרדכי

  4. בדיוק לשם כך חילקתי בין לכתחילה לבדיעבד. כשאנו מדברים על בדיעבד האם האישה פטורה מגט משום שזה קידושי טעות, צריכים שיהיה מום קיצוני, שטוף במשכב זכר זה דוגמא. אבל ברור שבמקרה הנוכחי אין רמה כזו ולכן בכל מקרה האישה זקוקה לגט. אבל זה לא אומר שאין כאן צד של קידושי טעות, ולכן יש לספר על כך מראש. מעבר לכך אתה יכול לראות בתגובות לאן השאלה הזו מובילה.

  5. ראשית צריכים שים את החומרא בפרופורציה המתאימה. מעולם לא שמעתי שמישהו עשה קידושין חוזרים בסיטואציות כאלה. ויש לצערנו הרבה מקרים שהיה מקום לומר מראש…. לכן רק אמרתי לך דבר שאין לו השלכות כלל, אלא בינו לבינה.
    לגבי שאלתך, ראה בבית שמואל ובחלקת מחוקק אבה"ע סי' לג סעי' א' שביאה לשם קידושין עושה גם נישואין ביחד עם הקידושין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל