לתרומות לחץ כאן

לשון הרע באסיפת מורים

שלום כבוד הרב!
אני מורה בבית ספר, ורציתי לדעת, האם מותר למורים, לדבר על תלמידים בישיבת מורים? האם זה נקרא לשון הרע?

תשובה:

שלום רב,

השאלה היא מאד עדינה. ודאי שלפעמים לתועלת לתלמיד המורה חייב לשוחח עם המורים השל אותו תלמיד, או אם מורים אחרים שכבר לימדוהו בעבר וכד', אבל בסיטואציה של אסיפת מורים שכלל המורים נמצאים, לכאורה זו לא ממש תועלת להזכיר את שמות התלמידים נשואי השיחה. אבל אני לא איש חינוך מעולם לא הייתי נוכח באסיפת מורים, אני רק זוכר את עצמי כתלמיד מדמיין מה אומרים עלי כעת… לכן קשה לי לקבוע דברים ממש ברורים, אבל העיקרון שמנחה אותנו החפץ חיים שההיתר קיים אך ורק לתועלת התלמיד.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. סליחה על האיחור… בכל אופן ספר החפץ חיים מרכז בתוכו את כל הלכות לשון הרע, הוא מורכב משתי חלקים, חפץ חיים ובו ההלכות בקצרה למעלה. ובאר מים חיים, ובו הוא מפרט את מקורותיו וראיותיו לכל הלכה שכתב למעלה. ראי בכלל י' בפרט החמישי בו החפץ חיים כותב שלתועלת מותר לדבר לשון הרע, ושם בס"ק יד בבאר מים חיים הוא מוכיח את זה ומביא את מקורו מרבינו יונה.
    מה נחשב לתועלת, כמובן שזה דבר שכל אדם שיש לו יראת שמים צריך להחליט עם עצמו, האם הדיבור הוא לתועלת או לאהבת הרכילות… ועל כך נאמר כמה פעמים בתורה ויראת מאלוקך אני ה', כמו בפסוק ולפני עיור לא תתן מכשול ויראת מאלוקך אני ה', ופירש רש"י שהכוונה הולך על המייעץ עבור חברו, וסיים הכתוב ויראת מאלוקך שהוא יודע היטב האם כוונתך לטובתו או לטובתך. כך גן במקרה זה, אדם ירא שמים מצופה ממנו לחשוב היטב לפני שהוא מדבר האם זה אכן לתועלת או שלא,

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל