לתרומות לחץ כאן

מדוע קוראים לתפילת הצהריים מנחה?

בס"ד.
שלום,
רציתי לדעת בבקשה מדוע קוראים לתפילת מנחה בשם זה?
הרי לתפילת הבוקר קוראים שחרית לערב קוראים ערבית ולכאורה היה צריך לומר תפילת צהרים ולא מנחה.

תודה מראש.

תשובה:

שלום רב

אינני יודע את המקור המדוייק, כנראה קוראים לתפילה כך על פי הכתוב (תהילים קמא ב) תכון תפילתי קטורת לפניך משאת כפי מנחת ערב, שהיא אמורה לגבי תפילה הזו שנתקנה כנגד תמיד של בין הערביים. אגב השם צהריים אינו מתאים כלל, כיון שצהריים הוא שעה שישית של היום כמבואר בגמרא בפסחים, בעוד שעיקר זמן תפילת מנחה הוא בין הערביים, כמבואר גם בפסוק הנ"ל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כמדומני, בילקוט יוסף מובא שספרדים הזמן העיקרי של המנחה הוא מנחה גדולה (מחצות היום), וזה עדיף ממנחה קטנה.

    לתימנים זה שונה:
    "עיקר זמנה הוא מתשע שעות ומחצה ולמעלה, והיא נקראת מנחה קטנה. וּבְשָׁעַת הַדֹּחַק, כגון שהוא צריך לצאת לדרך (או שהוא צריך לאכול, ועיין לקמן סעיף ג'{ד}) יכול להתפלל מיד לאחר שש שעות ומחצה, והיא נקראת מנחה גדולה. והמשך זמנה הוא לכתחילה עד שעה ורביע קודם הלילה ולא יותר, וזה נקרא פֵּלֶג־המנחה, כי משעת מנחה קטנה עד הלילה הוא שתי שעות ומחצה, והחצי מזה היא שעה ורביע. ובדיעבד או בשעת הדוחק, יכול להתפלל עד שקיעת החמה, ואפילו עד צאת הכוכבים. " (שולחן ערוך המקוצר או"ח ס"נ)

  2. בשו"ע רלג א הביא את שלון הרמב"ם שמנחה לאחר חצות היום היא בדיעבד ולכתחילה צריך מנחה קטנה. מנהג בני אשכנז והישיבות בכלל שלא להקפיד על כך.

  3. הילקוט יוסף מביא את דברי מרן הרמב"ם והשו"ע, אבל פוסק הלכה למעשה שמכוון שנוהגים לאכול ארוחת צהריים לפני פלג המנחה, אז מנחה גדולה עדיפה. ועדיין, אלו שמעמידים שומר, אוכלים, ואח"כ מתפללים מנחה קטנה, "יש להם על מה שיסמוכו"..
    חוזרים על זה במסגרות של ספרדים כל כך הרבה, עד שכבר טעיתי לחשוב שזה הלכתחילה בדעת מרן.
    ישר כח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל