לתרומות לחץ כאן

מה עדיף, טבילה במקוה או תפילה במנין?

שלום רב,
האם מותר לבטל על תפילה במניין לחסדי חב"ד כדי לטבול במקווה (האם מותר לעשות את זה בקביעות).
אשמח לראות מקורות.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב

אין כל הגיון להפסיד תפילה במנין לצורך טבילה במקוה, שהרי התפילה במנין להרבה פוסקים היא מחוייבת ממש, בעוד שהטבילה במקוה אינה אלא הנהגה טובה, בפרט כאשר לא מדובר בטבילת עזרא, אלא סתם בטבילה של תוספת קדושה כמנהג חסידים.

הכרעה זו מקבלת משנה תוקף אם אתה חסיד חב"ד, שכן השו"ע הרב מחמיר מאוד בגודל חיוב תפילה בציבור עד שהוא משווה אותה למצוה דאורייתא! כפי שתוכל לראות במקורות.

מקורות:

בענין חובת התפילה בציבור נחלקו הדעות, יש סוברים שזהו חיוב גמור, ומשום שאין תפילתו של אדם נשמעת אלא עם הציבור, ויש שדייקו מלשון השולחן ערוך בסי’ צ סעיף ט שאינה חיוב גמור, שכן כתב “ישתדל אדם להתפלל בבית הכנסת עם הציבור”. אמנם, לשון הרמב”ם בפ”ח מהל’ תפילה, הוא “צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור, ולא יתפלל ביחיד כל זמן שיכול להתפלל עם הציבור”, ומשמע שהיא חובה ממש, וכן נראה מדברי התוס’ בברכות מז ב שר”א שחרר עבדו כדי לקיים תפילה בציבור ומשום שהמצות עשה של ונקדשתי בתוך בני ישראל דוחה את האיסור לשחרר עבד כנעני, וראה עוד רמב”ן גיטין לח ב, שו”ת הרדב”ז ח”ד סי’ יג, ובהרחבה בשדי חמד כללים מערכה ת כלל לז.

בשו”ע הרב הגדיל יותר וכתב שם בסעי’ יז: תפילת הציבור אע”פ שהיא מצוה מדבריהם גדולה היא ממצות עשה של תורה!

בשו”ת אגרות משה ח”ב סי’ כז כתב סברא מענינת לחייב תפילה במנין מעיקר הדין, שהרי כלל יש בידינו שהמתפלל במקום צואה אינו יוצא ידי חובתו, ומשום שתפילתו תועבה ואינה מתקבלת בשמים, ואם כן כיון שאמרו חכמים אין תפילתו של אדם נשמעת אלא עם הציבור, מן הדין לומר שאינה תפילה כלל ועליו לחזור ולהתפלל, אלא שבדיעבד אין לחייבו בכך, משום שאפשר שיש לו זכות אבות מיוחדת שבזכותה תתקבל תפילתו. נמצאנו למדים שהכרעת הפוסקים שיש חיוב להתפלל במנין.

אלא שכאן אתה מעורר שתי שאלות חדשות: א. האם אדם צריך להפסיד משהו כדי להתפלל במנין, בענין זה חילקו הפוסקים בין הפסד כספי למניעת רווח, כמבואר במשנה ברורה שם בסעי’ ט, ובדוחק אפשר לומר שהפסד טיול נחשב אף הוא כהפסד ממון ויש בו כדי להפקיע חיוב זה.

עוד יש לדון האם אדם חייב לדאוג לכך שיוכל לקיים מצוה זו קודם הגיע זמנה, ונראה שיש בכך צירוף נוסף להקל.

לכן, מעיקר הדין נראה שאין איסור לצאת לטיול זה, אולם ההפסד הוא גדול מנשוא ויש לעשות הכל כדי לתכנן את הטיול באופן שבו לא יפגעו צרכיך הרוחניים!

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל