לתרומות לחץ כאן

התחיל להתפלל סמוך לזמן תפילה, על מה ידלג

זמן תפילה עובר ומקצר ואינו אומר קרי"ש, איך יקצר?
יברך הבוחר בעמו ישראל באהבה וימשיך ויציב וקיים
או יאמר פסוק ראשון שמע וברוך שם וימשיך ויציב וקיים
או ימשיך אני ה' אלקיכם אמת ויציב וקיים
או אני ה' אלקיכם אשר הוצאתי וכו'?

תשובה:

שלום רב

במשנה ברורה בסי' עא ס"ק ד מבואר שבאופן זה לא ידלג את הקריאת שמע וברכותיה כלל ויש לומר מיוצר עד גאל ישראל ללא שום דילוג. את פסוקי דזמרה בשעת הדחק מדלגים לגמרי.

לעצם הענין ראה באיזה מקום בחר המנה ברורה ללמד אותנו הלכה זו… לגבי אונן שהיה פטור מתפילה עד אותה שעה! ולפי שברור היה למשנה ברורה שלא יתכן שאדם יגיע למצב כזה סתם כי הוא ישן עד מאוחר! דבר כזה יכול לקרות רק באונס גמור.

שבוע טוב.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. אמת. זה אכן חידוש מפליא, וכנראה הטעם לכך, הוא משום שחכמים תיקנו ברכות קריאת שמע רק על סדר אמירתה, בלי קריאת שמע אין ברכות קריאת שמע, וכיון שהברכות מחוייבות כמו השמונה עשרה, זה מה שנשאר.. על כל פנים הלכה זו מפורשת במשנה ברורה.

  2. המ"ב ד' בסי' ע"א אכן מביא חידושו זה של הדה"ח אבל לא נראה שהוא פוסק כך, כי על סי' ס' סעיף א' ודברי המ"ב שם ס"ק (ג) וחוזר וקורא וכו' – ר"ל אע"ג דאינן מעכבות לק"ש ויוצא ידי חובת ק"ש אף אם לא בירך כלל מ"מ ידי חובת ברכות לא יצא ויכול לברך בלא ק"ש כי לא ניתקנו דוקא על ק"ש שאין מברך אק"ב וצונו:
    הרי שבסי' זה פסק להדיא שיכול לברך בלא ק"ש

  3. הערה יפה. דבריו שם אמורים ביחס לדברי הש"ע שם שכך פסק, ברור שבסי' עא שזה הנושא שלנו כך הוא פוסק ללא הבאת דעה חולקת, וכנראה הביאור בסי' ס הוא כפי שכתב שם בביאור הלכה, שהמדובר הוא באופן שקודם לכן קרא קריאת שמע, וכיון שסדר הברכות אינו מעכב, הוא יכול לאחר קריאת שמע לומר את כל הברכות ברצף והם מתייחסים לקריאת שמע שקרא, אבל במקרה שלך שלא קרא קודם קריאת שמע, או אפילו קרא בזמן מוקדם והסיח דעתו ועתה הוא בא להתפלל, אין לדלג. ראה ביאור הלכה שם בעיון.

  4. מדובר שכן קרא קריאת שמע לפני כן, אבל באמת גם אם לא קרא, ועבר זמן ק"ש, אז יכול גם לקראה אחרי התפילה, למה יפסיד תפילה בזמנה?
    ואמנם הסתכלתי במ"ב עם ביאורי "דרשו", על סימן ע"א וסימן ס' וראיתי שיש אחרונים שנוקטים כדבריך שיפסיד תפילה בזמנה ולא יחסר אמירת ק"ש עם הברכות, אבל יש גם מגדולי דורינו שהולכים אחרי פסק השו"ע בשו"ע סי' ס', שרק טוב יותר אם יקרא ק"ש כשכבר קראה לפנ"כ, אבל מעיקר הדין גם אם לא יפסיד זמן תפילה לא חייב לקראה עם הברכות. כ"ש אם יפסיד זמן תפילה.
    בכל אופן יישר כח, וזכיתי לברר ההלכה קצת יותר
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל